Skil dig ud med annoncer i Instagram Stories

– og undgå at drukne imellem de mange annoncer på Facebook.

For nogle uger siden postede vi et tip på vores Facebookside, om vigtigheden af at optimere dine annoncer til Instagram Stories’ format. Dét emne har jeg meget mere på hjerte om.

For måske har du slet ikke overvejet at vise dine annoncer i Instagram Stories?

Og hvordan optimerer du så dine annoncer til formatet?

I dag vil jeg forsøge at overtale dig til at teste dit budskab overfor din målgruppe i Instagram Stories – og jeg hjælper dig selvfølgelig sikkert på vej, så du hverken spilder din tid eller dine annoncekroner, når du sætter dine første annoncer op.

Jeg oplever, at de fleste personlige brands og vidensvirksomheder, opnår billigere konverteringer ved også at bruge visning i Stories – fremfor de mere traditionelle placeringer, som nyheder på Facebook.

Men inden vi går videre, skal jeg sikre mig, at vi er på samme side.

Jeg går ud fra, at du allerede har kørt dine første annoncer på Facebook og derfor kan se fidusen, ved at bruge annoncering i din markedsføring (hvad end det er til at skaffe tilmeldinger til dit nyhedsbrev, sælge dine ydelser eller til at sprede kendskabet til brandet generelt).

Hvis ikke, så start hellere med at få sat dine første retargeting annoncer op 🙂

Lad os samtidig få på plads, hvilke annoncer jeg taler om, når jeg siger ‘annoncer i Instagram Stories’. Hvis du er helt med, så spring gerne næste afsnit over.

Hvad er annoncering i Instagram Stories?

Du kender med stor sandsynlighed Instagram Stories. De her korte historier på Instagram, som kun er synlige i 24 timer, hvorefter de automatisk slettes (lad os nu bare være ærlige: de er tyvstjålet fra Snapchat).

Med Stories kan du dele billeder og video – oftest fra din dag i realtid. Du kan også tilføje effekter som GIF’s, din placering, hashtags, ‘tagge’ dine venner eller virksomheder, bruge diverse filtre osv. Almindelige Instagram Stories er en del af din Instagram og er helt gratis.

Men… Så er der annoncering!

Du har nemlig også mulighed for at få vist dine annoncer i feedet blandt de almindelige Stories.

Det betyder, at du kan få flettet dit budskab ind imellem de almindelige historier, som din målgruppe ser af ren interesse. Det er jo en genial mulighed!

Måske har du bemærket, at nogle Stories i dit eget feed på Instagram har et lille “sponsoreret” stående under navnet på Instagram kontoen øverst i venstre hjørne. Det er netop de Stories, vi taler om her. ‘Annoncer i Stories’ for at være helt præcis. Se et par eksempler her:

Hvad er annoncering i Instagram Stories

En af de største forskelle på almindelige Stories og den betalte annoncering er, at du ved annoncering får vist din Stories i mere end 24 timer.

“Få dine Stories til at vare længere end 24 timer vha. annoncering”

Det betyder dog ikke, at det nødvendigvis er de Stories, som du normalt ville dele fra din virksomheds Instagram konto, som du blot skal lave om til annoncer. Lad os være en tand mere strategiske med de Stories, som du sender en bid af dit marketingsbudget efter.

Hvad er dit mål?

Lige nu kan du vælge i mellem disse målsætninger til dine annoncer vist i Stories:

  • Videovisninger
  • Rækkevidde
  • Kendskab til brand
  • Trafik (f.eks. til din hjemmeside)
  • Konverteringer (f.eks. køb af dine produkter eller ydelser)
  • Installation af app
  • Leadgenerering (f.eks. nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev)

Hvorfor skal du vise annoncer i Instagram Stories?

Din målgrupper er tilstede der!

Din målgruppe er med stor sandsynlighed tilstede og engageret i Instagram Stories allerede. Og det er vigtigt at kommunikere der, hvor din målgruppe (læs: dine potentielle kunder) er.

“Vidste du, at der er over 400 millioner seere af Instagram Stories hver eneste dag?”(1)

(1) Kilde: www.business.instagram.com

Derfor er der et enormt potentiale i at designe dine annoncer til Stories. Jeg anbefaler, at du som minimum tester, om annoncering i Instagram Stories er noget for dig og din forretning.

En annonceringskampagne, som er designet til Stories, kan potentielt vises til en kæmpe målgruppe, som aktivt følger med i Stories hver dag – men du skal selvfølgelig stadig kun vise dine annoncer til dine udvalgte målgrupper f.eks. via retargeting, ‘look a like’- målgrupper, forskellige interesse målgrupper og dine fans.

Få billigere konverteringer med annoncer i Instagram Stories

Lige så vigtigt: De færreste danske virksomheder benytter Stories til annoncering endnu. Du kan derfor let skille dig ud fra dine danske konkurrenterne her. Og der er også stor sandsynlighed for, at du får billigere resultater, fordi konkurrencen er lavere ved visning i Stories end f.eks. visning i Facebook nyheder.

Som jeg allerede har været inde på, kan vi se hos WorkHero, at de fleste af vores kunder får billigere leads via Stories end traditionelle placeringer – især når det gælder tilmeldinger til nyhedsbreve med en attraktiv freebie. Men tag os ikke på ordet. Test det i din egen virksomhed.

“Dét kan du gøre bedre end dine konkurrenter”

De virksomheder, webshops og personlige brands, der lige nu viser annoncer i Stories har ofte glemt at optimere deres annoncer til formatet. Sandsynligvis fordi de blot har oprettet Facebook-annoncer og ikke har taget stilling til, at deres annoncer også vises på Instagram, selvom billede og tekst ikke er optimeret til det.

Hvad betyder det for dig? Jo, ser du.. Hvis du gør dig bare lidt umage, kan du let skille dig ud med smukke annoncer, der indeholder et kort og skarpt budskab. Du kan vise at du er bedre end gennemsnittet i din branche. At du fortjener din målgruppes opmærksomhed. Og det behøver ikke tage oceaner af tid.

De færreste som annoncerer i Stories lige nu, er omhyggelige nok. Der er derfor et hav af halvdårlige annoncer, der ser rodede ud i din målgruppes feed. 

Det smitter i værste fald af på afsenderens brand og deres troværdighed. I bedste fald giver det dårlige resultater. Du kan derfor score billige point med en flot annonce, der er smukt sat op – i modsætning til disse knapt så heldige eksempler:

Knapt så heldige annoncer i Instagram Stories

Ovenstående annoncer kunne let være sat bedre op, hvis virksomhederne bag havde taget sig tid til det. Det kan du sagtens gøre bedre end dine konkurrenter!

Er du stadig med så langt? Fedt!

Så lad os skynde os videre til, hvordan du konkret får skabt effektive annoncer til Instagram Stories.

Sådan optimerer du dine annoncer til Instagram Stories

Som lovet, skal jeg nok hjælpe dig med at lave en annonce, som din målgruppe swiper op på – uden at tøve. Her kommer de vigtigste tips:

#1 Dit kreativ er dit vigtigste element

Vælg derfor at skyde en 15 sekunders video, udarbejd en karrusel med forskellige billeder eller udvælg et billede, som fanger modtagerens opmærksomhed. Du kan sagtens kombinere video og billeder – så slip din kreativitet løs!

Din grafik skal helst være:

  • Smuk – Instagram er et visuelt medie, så en smuk grafik virker bedst
  • Overraskende – Hvis du kan finde en overraskende eller anderledes vinkel på dit budskab, i dit farvevalg/visuelle udtryk eller lign. kan det være et stærkt virkemiddel
  • Simpel – Du har som udgangspunkt 3 sekunder til at fange din modtagers opmærksomhed, så hold dit kreativ simpelt og overskueligt- uden for mange dikkedarer

Psst… Husk at tilføje din virksomheds logo til dit kreativ for højere brand awareness.

#2 Hav styr på det praktiske, når du udarbejder din grafik

Her kommer de praktiske detaljer:

Optimer dine annoncer til Instagram Stories format

#3 Tænk din tekst anderledes

Normalt udarbejder du sikkert en tekst specielt til dine annoncer. Men… Til annoncer i Stories anbefaler vi faktisk, at du dropper den typiske annoncetekst – og kun bruger en kort tekst, som du tilføjer direkte på dit billede eller i din video. P.s brug dette værktøj til at tjekke om du har for meget tekst på dit billede.

Hvordan får du så dit budskab igennem?

Ja, det stiller krav til dine kommunikations-skills.

Sørg for, at din tekst og dit budskab er ultrakort og klart. De første 3 sekunder af annoncens visning er afgørende, så hvad end du bruger video eller billede, så husk at få budskabet tydeligt frem i de første sekunder.

Tænk over hvordan du med én sætning eller seks ord kan få vakt opmærksomhed og signaleret, hvad dit budskab handler om. Måske kan det hjælpe dig at svare på følgende spørgsmål:

  • Hvorfor skal min målgruppe klikke på ‘læs mere’?
  • Hvad får de konkret ved at klikke ‘læs mere’?
  • Hvilket spørgsmål kan jeg stille, der skaber nysgerrighed hos min modtager?

Hold ikke på dine pointer – og placér gerne din tekst langt væk fra “sponsoreret” mærket for at flytte fokus hen til din pointe.

Nå ja, og som du så i et af de knapt så heldige eksempler ovenfor: Undlad links i din tekst (hvis du alligevel vælger at bruge en tekst og et kvadratisk billede). Seerne af din annonce kan alligevel ikke klikke på links i din tekst. Dog skal du selvfølgelig have et link i selve annoncen, når du sætter den op.

#4 ‘Autentisk’ vs. professionelt udtryk i din annonce

Instagram-brugere er vant til at se Stories fra deres venner, familie, influencers og virksomheder, og de er derfor lynhurtige til at spotte, når der er sponsoreret indhold i feedet. Af samme årsag, er det ikke altid den polerede annonce, som klarer sig bedst.

Tænk over, hvad der er vigtigst for dit brand.

Giver det mening for dig at holde dit udtryk autentisk og mindre poleret? Eller skal du gå efter et gennemtænkt, professionelt produceret kreativ med en perfekt finish?

Du kan også teste de to udtryk overfor hinanden i to version af din annonce. Det er altid en god idé at lade annoncen stå sin test. 

Uanset hvad du vælger, er det vigtigt at du er loyal overfor dit brands farveskema, skrifttype, visuelle udtryk og værdier generelt.

Hvor finder du visning i Stories i din Business Manager?

Du finder placeringen i Stories i din Facebook Business Manager under: Annoncesæt – Placering – Platforme – Facebook Stories og Instagram Stories. Der er med garanti mest potentiale i Instagram Stories lige nu, men du kan sagtens teste Facebook Stories også, nu du er i gang:

Her vælger du visning af dine annoncer i Stories

Bare rolig, jeg sender dig ikke over i din Business Manager uden et par hemmelige redskaber…

3 apps, der hjælper dig med at skabe smukke annoncer, der konverterer

Opdag hvor hurtigt du kan lave smuk grafik, der konverterer:

#1 Unfold

Gør det let at lave en smuk opsætning af din annonce, når du ønsker at have flere billeder i træk eller video med ensartet baggrund med tekst. Unfold er også genial til almindelige Stories.

3 fantastiske apps, der hjælper dig skabe annoncer som konverterer

#2 Lightroom CC

Har du selv taget billederne til din annonce? Lightroom CC sikrer at du har et flot lys på dine billeder. Generelt konverterer billeder og video med et godt lys bedre.

Dine annoncer skal stå skarpt, så sørg for at lyset er på plads i billederne til din annonce.

#3 HypeType

Den letteste måde at sætte et spørgsmål, en kort tekst eller call-to-action på din grafik lynhurtigt. HypeType kan både bruges til video eller billede. Med andre ord, kan du let lave typografier i bevægelse med HypeType. Swipe up for at bruge dine billeder fra din kamera-rulle eller tag nye billeder direkte fra app’en.

Til sidst, er jeg nødt til at nævne Canva. Det er nok det bedste og mest brugervenlige, gratis værktøj, du finder derude til at opsætte forskellig grafik. Genialt til at udarbejde din grafik til annoncer generelt. Så skal du kun vælge ét værktøj, og har du ikke tænkt dig at bruge video, så anbefaler jeg Canva.

[Tjekliste]: De 7 ting du skal have på plads, inden du sætter dine annoncer op

Din tjekliste til at lave annoncer i Stories, der konverterer:

  1. Mål og målsætning: Hvad vil du gerne opnå? Hvordan ser succes ud? Udfra dit mål, hvilken målsætning skal du så vælge i Business Manageren?
  2. Budskab: Hvad er dit budskab?
  3. Den gode idé: Hvordan får du bedst dit budskab kommunikeret til din målgruppe på få sekunder? 
  4. CTA og link: Hvad er din Call-To-Action? Skal du give din målgruppe en e-bog eller sende dem videre ind og læse på din hjemmeside? Hvilket link vil du gerne sende dem ind på?
  5. Tekst: Drop lange tekster til din annonce og skriv din tekst direkte på selve grafikken. Hold det kort.
  6. Kreativ (video, billede, miks): Lav video, billede eller et miks af de to klar i de rette mål.
  7. Målgruppe: Hvem vil du gerne ramme med annoncerne?

Har du svært ved at finde tiden, men er du vild med idéen om at dele dine budskaber til din målgruppe i Instagram Stories? Så kan én af vores WorkHeroes sætte annoncer op for dig – læs mere her.

Smid en kommentar hvis du har andre tips eller gode erfaringer til annoncer i Stories, som du gerne vil dele med vores læsere og os.

Hero Insights
Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

Skriv et svar