De 6 skarpeste ideer og tips til dine Facebook retargeting kampagner

Er du allerede i gang med retargeting kampagner på Facebook eller er det stadig nyt for dig? Med en Facebook pixel på din hjemmeside kan du lave annoncer ud fra websitetrafik. Det som også kaldes retargeting eller remarketing kampagner. Uanset navn, er det nogle af de lavthængende frugter, du simpelhen skal plukke!

I denne omgang tager vi fat på retargeting på Facebook, men der findes mange former for retargeting eller remarketing. Du kan fx lave retargeting i AdWords eller igennem forskellige medienetværk.

Hvad er retargeting egentlig, og hvordan gør du?

Retargeting på Facebook vil sige, at du laver annoncer, som er målrettet personer, der allerede har besøgt din hjemmeside og dermed har vist interesse for dit brand og dine produkter. Oplagt, ikke? Vi ved jo allerede, at folk som oftest skal påvirkes mange gange, før de rent faktisk køber af dig, og derfor er retargeting genialt.

Med andre ord: Du viser annoncer på Facebook til de personer, der i forvejen har været inde på din hjemmeside. Men hvordan? Vi giver dig et par af de bedste ideer til retargeting kampagner og en række tips til eksekveringen af kampagnerne.

Det handler om at skabe værdi for dine besøgende. Om at give dem løsningen på deres problemer – let og elegant.

Ikke om at irritere dem. Veludførte retargeting kampagner sikrer, at dine annoncer er relevante for målgruppen.

Psst.. Vi regner med, at du allerede har installeret en Facebook pixel. Hvis du ikke har gjort det endnu, så skynd dig at få det gjort med vores How To guide her! Så er du klar.

Okay, lad os starte med at se på, hvordan du generelt opsætter målgrupper til retargeting på Facebook. Bagefter kommer vi til guldkornene: De 6 bedste ideer til retargeting kampagner og tips til eksekveringen.

Trin-for-trin-guide: Sådan opsætter du retargeting målgrupper

Når du opretter målgrupper til retargeting, er de baseret på den Facebook-pixel, du har på din hjemmeside. Du får lige lidt hjælp til, hvordan du ret praktisk opsætter retargeting målgrupper på Facebook.

Opret målgrupper

  1. Gå til Annonceadministrator.
  2. Klik på menuen og vælg målgrupper.

Opret målgrupper baseret på Facebook pixel

3. Når du står under “Målgrupper”, trykker du på dropdown menuen “Opret målgruppe” og vælger “Brugerdefineret målgruppe”.

Opret målgrupper baseret på Facebook pixel

4. Herefter vælger du “websitetrafik”, som er retargeting målgrupper.

Din pixel er automatisk valgt, hvis du allerede har sat den op, og du kan derfor udfylde resten med det samme, afhængig af hvilken målgruppe du ønsker at oprette.

5. Vælg enten: “Enhver, som besøger dit website”, “Personer, som besøger specifikke websider”, “Personer, som besøger specifikke websider, men ikke andre” eller “Personer, som besøger specifikke websider, som ikke har besøgt dit website i en bestemt tidsperiode”. Følgende eksempel er en målgruppe for “Enhver, som besøger dit website”.

Opret målgrupper til retargeting kampagner

6. Skriv den hjemmeside på, som det drejer sig om, hvis du har flere sites.

7. For at opnå en målgruppe med besøgende fra eksempelvis de seneste 8 dage, indtaster du “8” under “I de seneste”. Hvis du ikke har så mange besøgende, kan målgruppen blive for lille til at starte med. I så fald kan det være en god idé at udvide antallet af dage for at få flere besøgende med. Ideelt set opretter du flere forskellige målgrupper.

8. Herefter skal du udfylde “Målgruppenavn”. Husk altid at give dine målgrupper navne, som beskriver målgrupperne ordentligt, så du kan holde styr på dem og let holde overblikket. Fx “RT – 8 dage på xx site”. RT står i øvrigt for ReTargeting 😉

9. Nu er din målgruppe oprettet. Lav gerne mange forskellige målgrupper. Vi kommer med et par gode ideer løbende til, hvilke målgrupper du kan lave.

De 6 skarpeste idéer og tips til retargeting kampagner:

      1. Retargeting kampagne målrettet besøgende på din hjemmeside inden for et bestemt antal dage
      2. Retargeting kampagne målrettet besøgende på din checkout-side
      3. Retargeting kampagne målrettet besøgende på et af dine populære blogindlæg
      4. Retargeting kampagne målrettet besøgende på din “Kontakt”-side
      5. Retargeting kampagne målrettet besøgende på et bestemt produkt
      6. Retargeting kampagne målrettet besøgende på din “Om mig”-side

#1 Retargeting kampagne målrettet besøgende på din hjemmeside inden for et bestemt antal dage

Hvorfor ikke starte med at lave en kampagne på Facebook, som rammer alle de personer, som har været inde på din hjemmeside generelt inden for en bestemt tidsperiode?

Denne gruppe har brugt deres dyrebare tid på din hjemmeside, og er derfor lidt varmere på dig og dit produkt end personer, der endnu ikke har haft noget med dig at gøre. De ved ofte som minimum, hvem du er, eller hvad du sælger. Så de står måske blot og savner at blive mindet om dig, og hvad du kan gøre for dem.

Når du vælger målgrupper baseret på besøgende på dit website inden for en bestemt tidsperiode, genopfriskes målgruppen løbende, da det altid er de personer, som har besøgt dit site inden for x antal dage, som gruppen indeholder. Det er smart, fordi det betyder, at du ikke behøver at ændre din annonces udseende og tekst med henblik på ikke at kede din målgruppe.

Tips til eksekvering:

Start for eksempel med at vælge 3 forskellige målgrupper indenfor bestemte tidsrammer. På WorkHero har vi lavet disse tre retargeting målgrupper, baseret på besøgende på vores website generelt inden for en bestemt periode:

Opret målgrupper baseret på Facebook pixel

Det er et must at få sat disse retargeting kampagner op, da de giver et enormt højt afkast pr. kr. du smider i annoncerne. Hvad end du er begynder eller pro til Facebook annoncer, så kan det kun betale sig at sætte disse retargeting kampagner op fra starten.

Du skal forholde dig forskelligt til personer, der lige har besøgt din hjemmeside inden for fx 7 dage og personer, der har besøgt din side inden for fx 180 dage. Det skal du, fordi at dit brand og dine ydelser eller produkter står skarpere i hukommelsen hos de personer, som lige har besøgt din hjemmeside. Besøgende inden for 7 dage husker med større sandsynlighed dig og dit brand, og det er derfor ofte mere sandsynligt, at de handler eller reagerer på dine annoncer. Men denne målgruppe er mindre, og derfor er det også nødvendigt at målrette besøgende inden for et større tidsrum.

Samtidig kan man sige, at du kan tillade dig at have en lidt mere direkte og handlingsorienteret CTA (call-to-action) overfor dem, der lige har besøgt din hjemmeside, fordi de har en vist interesse for dig og dit brand lige nu!

 #2 Retargeting kampagne målrettet besøgende på din checkout-side

Den her idé er en af de vigtigste. Uanset om du sælger fx kurser eller workshops, kan du lave en retargeting kampagne målrettet besøgende på din checkout-side, som ikke har været på kvitteringssiden.

Har dine besøgende været på checkout-siden eller betalingssiden til et af dine kurser eller en af dine ydelser, men ikke på kvitteringssiden, betyder det jo at de har været meget tæt på at købe én af dine ydelser, men ikke gennemførte købet.

Det er en rigtig god målgruppe at sigte efter, da de har udvist stor interesse, men muligvis lige mangler det sidste skub. Måske blev de afbrudt midt i købet og kom så fra det igen.

Bruger du Simplero til online kurser og betaling, skal du huske at sætte din pixel op dér også.

Tips til eksekvering

Lav en kampagne målrettet de besøgende, som er hoppet af i deres køb i sidste øjeblik, ved at vælge “Personer, som besøger specifikke websider, men ikke andre” og her tilføje besøg på din checkout-side, men ikke din kvitteringsside. Annoncen kunne evt. handle om at x antal andre personer allerede har købt din ydelse, med en CTA, der opfordrer til at tage det sidste skridt og købe ydelsen.

Du kan også overveje at tilføje et tilbud eller at give noget ekstra med, når der købes for et bestemt beløb eller inden for et bestemt antal dage.

Sælger du en workshop eller et foredrag på en bestemt dato, er det en god idé, at du tilføjer tidselementet. Når der er kort tid til at din workshop eller dit foredrag finder sted, laver du en retargeting kampagne, hvor dit budskab er, at det er sidste chance for at købe din ydelse. Nævn fx hvad man går glip af, hvis man ikke køber ydelsen.

#3 Retargeting kampagne målrettet besøgende på et af dine populære blogindlæg

Skræddersy din annonces budskab og din CTA efter din målgruppes interesseområde. Måske har du flere forskellige ydelser eller områder, som du er ekspert i. Ved at skræddersy en retargeting kampagne til en målgruppe, der bygger på besøgende på et bestemt blogindlæg, kan du sikre, at du rammer lige i hjertet. Med andre ord: du sikrer, at din annonce er relevant.

Start altid med at forholde dig til, hvad målet er med din retargeting kampagne. I sidste ende er det ofte at styrke dit brand eller at sælge mere. Men hvad er dit konkrete delmål med denne kampagne? Hvad kan du opnå ved at kommunikere til den målgruppe af besøgende, som har besøgt netop dette blogindlæg. Små skridt. Dine besøgende er sjældent 100% klar til at købe noget af dig, bare fordi de har været inde på dit blogindlæg. Men du er på rette vej!

Tips til eksekvering:

Lad os tage et simpelt eksempel.

Du sælger et foredrag om innovation. På din blog har du skrevet flere forskellige blogindlæg, som læner sig op af emnet. Men særligt et af dine blogindlæg (for eksemplets skyld): “Sådan arbejder du med innovation i dagligdagen”, har tiltrukket mange besøgende. Så hvad gør du med den viden?

Du laver en retargeting kampagne om dit foredrag om innovation, hvor du målretter netop denne målgruppe. Når du opretter målgruppen på Facebook, vælger du besøgende på denne side (dit blogindlæg) og husker at undlade dem, der har modtaget kvittering for tilmelding til dit foredrag.

Det er vigtigt at undlade dem, der allerede har købt dit foredrag, da du ikke ønsker at forstyrre dem med unødig støj. De tilbageværende i din målgruppe er til gengæld højst sandsynligt glade for at høre om dit foredrag. De har nemlig vist interesse for emnet, og måske er de derfor interesserede i at høre mere.

En anden idé er at få målgruppen som har besøgt dit populære blogindlæg til at signe up til dit nyhedsbrev ved at give dem noget lignende indholdsmæssigt, som freebie. Har de læst om et emne på din blog, er de nok også interesseret i en freebie, hvor du har samlet en masse om emnet.

#4 Retargeting kampagne målrettet besøgende på din “Kontakt”-side

Her er det vigtigt, at du sætter dig i din målgruppes sted. Generelt hvis man klikker sig ind på “Kontakt”-siden på en hjemmeside, så er det fordi man har forholdt sig til ydelsen og/eller brandet.

Måske har man et spørgsmål, eller også er man næsten klar til at købe, men der mangler lige ét eller andet. Det kan også være personer, der ikke er interesserede i direkte at købe dine ydelser, men som henvender sig til dig af andre årsager, som har forbindelse til dit personlige brand. Måske et samarbejde, måske et interview – PR i det hele taget. Mulighederne er mange. Men du har vakt nok interesse og været relevant nok for dine besøgende til, at de gerne vil i kontakt med dig.

Tips til eksekvering:

Den mest oplagte idé er at lave en annonce som direkte appellerer til, at din målgruppe tager kontakt til dig. Husk således din målgruppe på, at de gerne ville have fat i dig, men måske aldrig rigtig nåede videre med det.

En anden mulighed er at lave en specifik salgsannonce, så du minder dem om, at de var interesserede i dig og dine ydelser. Men hold det bredt, hvis du har mange forskellige ydelser, for du ved ikke, hvad de specifikt leder efter fra dig.

Sæt meget gerne et par forskellige annoncer op, som ramme samme målgruppe, så du kan se, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

#5 Retargeting kampagne målrettet besøgende på et bestemt produkt

En populær retargeting kampagne, når du har produkter som er værdifulde i forlængelse af hinanden er, en kampagne som er målrettet besøgende på et bestemt produkt. Det kræver at din produkt portfolie indeholder foreskellige produkter, som ikke erstatter hinanden eller er engangskøb.

Tips til eksekvering:

Er du forfatter og holder du foredrag? Så kan du for eksempel lave en målgruppe ud af dine besøgende, som har besøgt din produktside for dit foredrag, og målrette dem med en annonce, hvor du vil sælge dem din bog om samme emne senere. Det omvendte er også en god idé: at sælge et foredrag på baggrund af, at målgruppen har købt din bog om samme emne eller lignende.

Du kan også målrette personer, som har besøgt et bestemt produkt med en kampagne for dit nyhedsbrev. Har de været glade for dit produkt, er de muligvis også interesseret i at følge med og modtage dine nyheder og tilbud pr. mail.

En tredje idé som bygge videre herpå, kunne være at give dem et tilbud. En retargeting kampagne hvor du netop giver dem et tilbud på det produkt de har været inde på. Et smart trick til at tilføje lidt ekstra “hast” på, er at lade tilbudet være tidsbegrænset. Det giver endnu flere incitamenter til, at de køber dit produkt, som de allerede har forholdt sig til NU.

Retargeting idéer

En sidste idé kunne være at lav en annonce målrettet besøgende på et produkt, men som ikke har besøgt din kvitteringsside. Med dét formål at fortælle din målgruppe, hvorfor de mangler dit produkt og forsøge at appellere til at løse deres problem eller skabe værdi for dem. På den måde bliver de mindet om dit produkt, og du minder dem om, hvorfor de skal købe det.

Overvej altid om der er nogen i målgruppen, der skal sorteres fra, ved at ekskludere bestemte grupper. Det kunne fx være kunder, som allerede har købt dit produkt, som i ovenstående eksempel. Eller hvis det ikke giver mening at købe dit produkt gentagende gange, så skal personer, der har besøgt din kvitteringsside ekskluderes fra din kampagne. Ellers kan de føle sig spammet.

#6 Retargeting kampagne målrettet besøgende på din “Om mig”-side

Sidste idé: Sæt en retargeting kampagne op for besøgende på din “Om mig”-side. Det gør du ved at oprette en målgruppe, hvor du vælger “Personer, som besøger specifikke websider”.

Inden du laver selve annoncen, budskabet og din CTA (call to action), bør du først gøre dig et par tanker om, hvor i salgstragten denne målgruppe er. Når en besøgende har været inde og læse om dig på din “Om mig”-side, er det fordi, de er interesserede i dit brand, og i hvem du er. Hvad er et oplagt næste skridt?

Tips til eksekvering:

Måske skal de vide lidt mere om din tilgang til dit fag? I så fald kunne din kampagne omhandle et specifik blogindlæg, hvor du viser masser af personlighed og får sat dine værdier i spil.

Eller måske er de klar til at høre om et af dine produkter? En idé kunne være at lave en annonce med henblik på at introducere én af dine kerneydelser. Men husk at gøre det tydeligt, at det er dig, der er afsender på produktet.

Det er oftest en bedre strategi at fortælle, hvad din ydelse skaber af værdi, eller hvilket problem det løser, end at give sig i kast med at beskrive produktet. Det afhænger selvfølgelig af, hvad du sælger og til hvem. Men lad det være reglen at undgå for meget kedelig, teknisk produkt beskrivelse. Folk køber den forandring du skaber for dem.

Ekstra bonus tip:

Husk altid at lave mange annoncer med forskellige billeder og tekster, når du starter. Så slukker du dem, der ikke klarer sig så godt efterfølgende.

Jeg håber, vores forskellige idéer har inspireret dig til at lave nogle geniale retargeting kampagner. Forhåbentlig stjæler du alle vores tips! Måske har du endda andre gode ideer, som du gerne vil dele? Smid en kommentar. Vi elsker at høre dine succeshistorier!

Hero Insights
Vil du lære mere?

Få gratis hacks til din online markedsføring

Tilmeld dig Hero Insights, hvor vi deler ud af vores online marketing hacks lige til at implementere i din forretning.

2 thoughts

  • Fantastisk guide. Tusind tak for den. Jeg sidder nogle gange med tekstdelen af fb retargeting kampagner og eksperimenter også selv med det i min virksomhed. Rart med sådan en brugbar og gennemarbejdet guide her.

    Jeg har lige et spørgsmål: ofte er det strategi no. 1 jeg skal lave. Men jeg er lidt i tvivl i forhold til gengangere af de forskellige målgrupper. Vil målgruppen med besøgende på websitet indenfor 30 dage ikke også inkludere besøgende indenfor 8 dage. Jeg mener; vil de to annoncer så ikke ende med at konkurrere med hinanden, fordi de mennesker, der har besøgt websitet for 3 dage siden naturligvis vil blive ramt af annoncen for hhv. 8 dage og 30 dage.

    Giver mit spørgsmål mon mening?
    Kh. fra Vibeke

    • Hej Vibeke
      Tusind tak for din kommentar og feedback – super fedt at du kunne bruge guiden! Dit spørgsmål giver rigtig god mening. Og jo, i teorien kan de godt komme til at konkurrere lidt, og de samme personer kan blive ramt med de to forskellige målgrupper, men det du skal bruge det til er at teste, hvad der virker bedst for dig. Og det er heller ikke sikkert, at begge målgrupper skal køre fast. Det er blot en måde at se, hvad der virker bedst 🙂 Kh. Sasha

Leave a Reply