10 ideer til en freebie, der kan skaffe flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Hvis du har en e-mail liste, kæmper du sikkert med at få flere tilmeldinger til din liste. Et af de mest typiske tiltag er den såkaldte freebie. Du er helt sikkert stødt på den før – du ved, når du lander på en hjemmeside og mødes af en pop-up, der lover dig en e-bog/mini-kursus/tjekliste osv. Hvis du liiiige udfylder din e-mailadresse. Dét er en freebie.

For ærlig talt. “Tilmeld dig vores nyhedsbrev” er bare ikke særlig tillokkende, selv hvis det er efterfulgt af en undertitel med, at man så vil modtage tricks og nyheder…

Hvis du allerede har en freebie, der fungerer super godt, så hop i stedet over og se vores 32 tricks til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Men her handler det altså om at lave en genial freebie. Her får du vores 10 bedste forslag, til dig der lever af at sælge din viden som konsulent, foredragsholder, psykolog enten som solo-selvstændig eller i en virksomhed, hvor I er flere ildsjæle under samme tag.

Nogle af dem er mere tidskrævende og tekniske end andre – derfor har jeg inddelt dem i:

Letvægterne: dem du nemmest kan komme i gang med

Mellemvægterne: dem du forholdsvis nemt kan komme i gang med, men der alligevel kræver lidt tid og evt. assistance udefra

Sværvægterne: dem der kræver en større arbejdsindsats og sandsynligvis hjælp udefra, medmindre du er meget teknisk anlagt.

Letvægterne

# 1 Giv en rabat

Tilbød en rabatkode ved tilmelding, som gælder på dine produkter i en bestemt periode. Denne freebie bruges ofte af webshops, men den kan også sagtens bruges, hvis du er konsulent eller lignende.
Se fx fotograf Anne Kring, der tilbyder en rabatkode på 500 kr. Til sin første fotografering, hvis man tilmelder sig hendes nyhedsbrev.

10 ideer til din freebie der kan skaffe flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Mon ikke det får kunderne til at slå til lidt før, hvis de allerede ved, at de skal have taget professionelle billeder? Rabatter er altid en god måde til at forkorte beslutningsprocessen lidt, så længe du ikke overgør det, så folk går og venter på dine rabatter.

# 2 Et gratis kapitel af din bog

Er du forfatter? Så er en nem og hurtig idé til din freebie at give et gratis kapitel af din bog. Du kan evt. Kombinere det med # 9 rabatkuponen, så du nogle dage efter, de har fået det gratis kapitel, modtager en rabatkode, hvis de vil købe hele bogen.
Jacob Søndergaards freebie er eksempelvis et gratis kapitel af hans bog TRÆN SOM EN MAND.

# 3 Konkurrence

Lav en konkurrence, hvor du hver måned udlodder en gratis 1:1 session, et online kursus efter eget ønske eller noget helt tredje blandt alle på dit nyhedsbrev. Her er det en god idé at fremhæve værdien af det, man kan vinde.
Comwell trækker fx lod om et gavekort på 1500 kr. Hvis du tilmelder dig deres nyhedsbrev.

 

Mellemvægterne

# 4 Gratis mini-kursus

Du kan lave et gratis mini-kursus, hvor man får en forsmag på, hvad du tilbyder – fx en mini-version af et af dine større forløb.

Det kan både være et e-mail kursus eller et video-kursus.
Morten Vium og Susie Lynge har eksempelvis lavet et e-mailkursus bestående af 8 lektioner: Styrk din salgsstrategi med strategisk networking, hvor man får en forsmag på deres netværksuddannelse og derigennem får gratis tricks, men også får en god idé om indholdet på uddannelsen.
The Nudging Company laver også en gratis workshop i nudging og adfærdsdesign, som består af 7 lektioner.

# 5 Lydfilen

Din freebie kan også være en lydfil – eksempelvis en guidet meditation hvis du er stresscoach eller arbejder med mindfulness.
Kisser Paludan lokker eksempelvis med selvværdsmeditationer, hvis man tilmelder sig hendes nyhedsbrev.

freebie der kan skaffe dig flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

 

Marie Forleo har lavet en hel ‘audio training’.

freebie flere tilmeldinger til nyhedsbrev
Lydfiler kan ofte være ekstra gode til at connecte med dit publikum, da man får en bedre idé om dig som person gennem din stemme og dit sprog, end man kan ved blot at læse dine ord.
Tip: Du kan sagtens optage lydfilen på din smartphone i et stille rum med god akustik, medmindre du har mere avanceret udstyr til rådighed.

 

# 6 Klassikeren: Lav en guide/e-bog

Denne her er du sikkert ofte stødt på. E-bogen. Den er nemlig en klassiker. Hvad enten det er en guide til bedre at forstå dine teenagebørn, til at lære om psykologiske triggers i markedsføring, går du sjældent galt i byen med en lækker e-bog.
Pernille Melsted tilbyder eksempelvis en 16 siders gratis guide til at spotte dine skyggesider.

Det eneste du skal være opmærksom på, når det kommer til e-bogen er, at mange tilmelder sig din liste for at få e-bogen, men måske aldrig får den set igennem (hvor mange gange har du ikke selv gjort det? 😉 ) – derfor er det en god idé med opfølgende mails, hvor du evt. uddyber nogle af tingene fra e-bogen.

 

Sværvægterne

# 7 Test dig selv

Folk er vilde med at teste sig selv og se, “hvilken type” de mon er.
Ramit Sethi, forfatter til I Will Teach You To Be Rich, har eksempelvis lavet en test, hvor man kan finde frem til sit ‘earning potential’.

10 ideer til din freebie der kan skaffe flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Du skal besvare en række spørgsmål og for at få testresultatet, skal de naturligvis bruge dit navn og din e-mail.
Stylist Tini Owild tilbyder dig en stiltest, så du kan lære at klæde dig bedst muligt.

freebie tilmeldinger til nyhedsbrev
Obs! Det eneste du skal være opmærksom på ved denne type freebie er, at den kan kræve lidt tekniske skills, så du muligvis skal alliere dig med en programmør, afhængigt af hvor komplekst det skal være.

# 8 Videoforedrag

Er du tryg ved video-formatet, kan et video-foredrag (eller en serie af videoer) også være en rigtig god idé som freebie. Fordelen med video er, at folk får en endnu bedre idé om, hvordan du er som menneske (hvilket er essentielt for at kunne opbygge tillid til dig og din viden), når der er mulighed for at høre din stemme og se dit kropssprog. Det kræver dog, at du er en god formidler og er tryg ved at lave videoer.

Lav fx et videoforedrag om:

  • Sådan bliver du en autentisk leder
  • De 5 vigtigste trends inden for online markedsføring i 2017

Obs! Denne bliver bedst, hvis du er en god kommunikatør (og er vant til at stå foran et kamera) og har det rette udstyr, så her kan en kamera-mand (eller kvinde) være nødvendig.

 

# 9 Den tunge: rapport eller whitepaper

Arbejder du som en mere corporate konsulent, advokat eller revisor, kan du overveje en lidt tungere freebie som fx en rapport, der dækker de seneste trends inden for feltet eller et whitepaper om du vil. Hvad vil dine kunder helst have?
Denne kan minde meget om e-bogen, men er også et spørgsmål om ordvalg i forhold til din målgruppe.
Fx har Computer World lavet en rapport, hvor de har kogt alt, man bør vide om EU’s nye skrappe persondata-regler ned til en overskuelig rapport.
Rapporter og whitepapers egner sig fx til:

  • Trends inden for bestemte områder eller brancher
  • Analyser
  • Resultater fra undersøgelser

# 10 Et dagligt tip

En anden idé som færre benytter sig af er at give et dagligt tip – løbende eller i en kortere periode.

Psykolog Mette Holm har eksempelvis haft stor succes med sit Selvværdsboost, som består af en fin lille mail alle hverdage hele året – dvs. 260 dage om året.

Du kan også vælge at tilbyde det i en kortere periode som en slags kampagne. Det har Obsidian Digital eksempelvis lige gjort, hvor man i hele april måned hver dag ville modtage et tip inden for online markedsføring specifikt for webshops.

10 ideer til din freebie, der kan skaffe tilmeldinger til dit nyhedsbrev

 

Du kan også sagtens kombinere flere af ovenstående.

OBS! Vær opmærksom på, at det nu ikke er lovligt at kalde sin freebie for gratis længere, da ombudsmanden hævder, at det i princippet ikke er gratis, da man siger ja til elektronisk markedsføring, og at folks e-mailadresser også er en slags betaling.

Jeg håber, du har fået lidt inspiration til at kaste dig over at lave en freebie, der kan lokke din målgruppe ind på dit nyhedsbrev! Har du selv gode erfaringer eller tips, du vil dele om freebies? Del i kommentarerne!

Hero Insights
Vil du lære mere?

Få gratis hacks til din online markedsføring

Tilmeld dig Hero Insights, hvor vi deler ud af vores online marketing hacks lige til at implementere i din forretning.

Leave a Reply