10 idéer til en freebie, der kan skaffe flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

10 idéer til en freebie, der kan skaffe flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Hvis du har en email liste, ved du sikkert godt, at det er vigtigt at arbejde løbende med at få flere tilmeldinger til din liste.

– Det er her, du kan skabe og pleje relationen til din målgruppe, så de bliver vilde med dig og er villige til at investere i det, du sælger.

👉 Et af de mest typiske tiltag i arbejdet med at indsamle emails er en freebie.

Du kender sikkert til freebien – måske har du allerede en selv i din virksomhed? Du ved, den der smagsprøve, alle kan få fingrene i for intet andet end en emailadresse..?

 


En ting er sikkert 🧐
Det der med bare at skrive: “Tilmeld dig nyhedsbrevet” er bare ikke særligt tillokkende. Det giver hverken emails eller muligheden for, at du kan vise din potentielle kunde, hvem du er og hvad du kan.


 

Hvis du allerede har en freebie, der fungerer godt, så hop i stedet over og læs om de 36 tricks til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Hvis du ikke har en freebie, eller hvis du overvejer at have flere freebies, så bliv hængende.

Her får du nemlig 10 gode bud på freebies, der hjælper dig med at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev 

Nogle af dem er mere tidskrævende og tekniske end andre – derfor har jeg inddelt dem i:

🏋 Letvægterne: Dem du nemmest kan komme i gang med.

🏋 Mellemvægterne: Dem du forholdsvis nemt kan komme i gang med, men hvor der alligevel kræves lidt tid og evt. assistance udefra.

🏋 Sværvægterne: Dem der kræver en større arbejdsindsats og sandsynligvis hjælp udefra, medmindre du er meget teknisk anlagt.

 


Inden vi kaster os ud i det…

… så har du lige nu en unik mulighed for at få skræddersyet hjælp til at finde en god idé til din næste freebie – uden det koster dig en krone.

Klik her og læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig >>


 

Letvægterne

#1 Del en rabat

Så bliver det ikke nemmere – og jeg ser det virke gang på gang!

Tilbyd en rabat ved tilmelding til nyhedsbrevet, f.eks. i form af en rabatkode eller et særligt link, du sender til modtagerne, så snart de har skrevet sig op.

Denne freebie er meget populær blandt webshops, men den kan også sagtens bruges, hvis du sælger online kurser, konsultationer, behandlinger ell. lign.

Se f.eks. fotograf Anne Kring, der tilbyder en rabatkode på 500 kr. til sin første fotografering, hvis man tilmelder sig hendes nyhedsbrev:

Idé til freebie – tilbyd en rabat

Mon ikke, det får kunderne til at slå til lidt før, hvis de allerede ved, at de skal have taget professionelle billeder?

Rabatter er også en god måde at motivere til køb. Pas dog på med at overgøre det, så de, der følger dig aldrig køber til fuld pris men i stedet går og venter på dine rabatter.

Et andet godt tip 💡 er at lade din rabat gælde på dine produkter i en bestemt periode. Så hjælper du modtageren med at komme ud over rampen og få brugt rabatten, inden det er for sent.

 

#2 Del et kapitel af din e-bog

Er du forfatter? Så er en nem og hurtig freebie idé at give et kapitel af din e-bog til de, der skriver sig op til dit nyhedsbrev.

Her kan du se et eksempel på, hvordan ernæringsekspert Luuna Sommer tilbyder et kapitel af hendes bog ‘Slank for altid’ i bytte for en emailadresse:

Freebie idé - kapitel af e-bog

Du kan evt. kombinere det med en rabat, så du lidt tid efter tilmeldingen til nyhedsbrevet sender en rabatkode til modtagerne, hvis de vil købe hele bogen.

Det kan du forholdsvist nemt gøre via en email, du sætter op til at blive sendt ud automatisk et antal dage efter tilmelding.

 

#3 Del muligheden for at vinde en konkurrence

En anden letvægter er at lave en konkurrence, hvor du f.eks. månedligt udlodder en gratis 1:1 session, et online kursus efter eget ønske eller noget helt tredje blandt alle på dit nyhedsbrev.

Se f.eks. hvordan CfL gør her for at tiltrække tilmeldinger til nyhedsbrevet:

Freebie idé – konkurrence

Det er en god idé at fremhæve værdien af det, man kan vinde. Det motiverer de besøgende til at tilmelde sig – hvis du altså husker at tilbyde noget, der for alvor giver værdi til din målgruppe.

 

Mellemvægterne

#4 Del et minikursus

En rigtig populær freebie er minikurset. Her kan du for alvor give målgruppen en forsmag på det, du tilbyder. Et minikursus kan enten være en light version af et af dine større forløb eller et lille kursus, du laver uafhængig af dine andre forløb.

Et eksempel på et minikursus, der gives i bytte for en email er Nordic Compassions minikursus om compassion, og hvordan det gavner:

freebie ide - minikursus

I eksemplet ovenfor er der tale om et kursus, bestående af videoklip.

👉 En anden måde at gøre det på er at sende en lektion dagligt på email henover f.eks. 5 dage. Eller hvad med at lave et kursus, bestående af lydfiler evt. med tilhørende øvelser eller arbejdsark i pdf-format?

 

#5 Del en lydfil

Ovenfor nævner jeg lydfiler som udgør et minikursus. Du kan med fordel også tilbyde en enkelt lydfil til alle de, der skriver sig op til dit nyhedsbrev.

Det kan være en guidet meditation, som f.eks. Birgitte Sølvsteins aftenmeditation, der tilbydes i bytte for en email:

Freebie ide - lydfil

Lydfiler er en virkelig god måde at skabe en relation til modtagerne, da de får et indtryk af dig som person gennem din stemme og dit sprog. Det er ofte sværere at mestre med ord.

Du behøver ikke have avanceret udstyr til rådighed for at lave lydfiler. At bruge din smartphone i et stille rum med god akustik kan sagtens fungere fint.

 

#6 Del en e-bog

Det her er lidt af en klassiker 📖

Hvad enten der er tale om en guide til bedre at forstå dine teenagebørn eller en e-bog, hvor du lærer at bruge psykologiske triggers i din markedsføring, går du sjældent galt i byen med en god e-bog.

Kvindelige Iværksættere tilbyder eksempelvis e-bogen ‘+80 forretningsideer, du kan starte ved siden af dit job (eller som ekstra indtjening til din virksomhed)’:

Freebie ide - ebog

Det eneste, du skal være opmærksom på, når det kommer til e-bogen er, at mange måske aldrig får den læst (hvor mange gange har du ikke selv gjort det?).

Derfor anbefaler jeg, at du følger op med emails, hvor du evt. uddyber nogle af pointerne fra e-bogen.

 

Sværvægterne

#7 Del en test

Ja, hvorfor ikke give din målgruppe muligheden for at teste sig selv?

De fleste elsker at tage en test for f.eks. at blive klogere på sig selv eller teste sin viden inden for et bestemt område.

Tests kan være lærerige eller blot ren underholdning – uanset hvad fungerer de rigtig godt som freebies 🌟

Se f.eks. hvordan stylist Tini Owild tilbyder en stiltest, så du kan lære at klæde dig bedst muligt:

Freebie ide - test

Nogle vælger at det kræver tilmelding til nyhedsbrevet for at tilgå selve testen. Andre lader alle tage testen, men for at få testresultatet kræver det, at man tilmelder sig.

Den sidstnævnte kan godt skabe lidt irritation hos modtageren, da de ikke får svaret omgående. Så overvej denne løsning i forhold til netop din målgruppe.

OBS ▶ Det kræver lidt tekniske færdigheder at lave en test. Overvej derfor, om det er en god idé at investere i hjælp fra f.eks. en programmør eller grafiker. Alternativt findes der værktøjer derude, som giver dig mulighed for nemt at opsætte en test.

Uanset dit valg, er vores erfaring, at det, du investerer i din test, kommer mange gange retur.

 

#8 Del en eller flere videoer

Er du tryg ved at lave video, kan en video eller en serie af videoer være en rigtig god idé som freebie 📹

Fordelen ved video er, at du kan opbygge en tillidsfuld relation til din målgruppe gennem både personlighed, tale og kropssprog. Her kan de for alvor lære dig og din tilgang at kende og i sidste ende vurdere, om I er det rette match.

Du kan servere din videofreebie på flere måder. Nogle vælger at lave et minikursus, bestående af flere videoer. Andre inviterer indenfor med et videoforedrag, der bare består af en video, som ofte er af længere varighed.

Psykolog Heidi Agerkvist tilbyder f.eks. et videokursus om konflikthåndtering i børnefamilien, når du skriver dig op til hendes nyhedsbrev:

Freebie ide - video

At lave video kræver også lidt tekniske færdigheder til optagelse og redigering, og det kræver også, at du har lidt ekstra udstyr til både lyd og lys. Der findes heldigvis en række værktøjer derude, der gør det så nemt for dig som muligt, og i dag kan man sagtens blot bruge sin smartphone som kamera.

Alternativt kan du investere i hjælp til at lave din video eller videoserie. Det er hurtigere og nemmere end at skulle lære det hele selv.

 

#9 Del en rapport eller et whitepaper

Arbejder du som f.eks. konsulent, advokat eller revisor, kan du overveje at tilbyde en freebie med lidt mere tyngde.

📈 Nemlig en fyldestgørende rapport, der beriger din målgruppe med ekspertviden, de seneste trends, resultaterne fra en undersøgelse eller lignende.

Et eksempel er konsulenthuser Ballisager, der deler et whitepaper om, hvordan caserekruttering kan forbedre din rekrutteringsproces:

Freebie ide - whitepaper

En rapport eller et whitepaper kan minde om e-bogen. Her er det dog et spørgsmål om genre og ordvalg i forhold til din målgruppe.

Typisk vil layoutet også være mere professionelt, når der er tale om en rapport eller et whitepaper. Derfor kræver det, at du har en vis grad af grafiske færdigheder. Alternativt kan du hyre en grafisk kyndig person til at hjælpe dig med opsætning og design.

 

# 10 Del et webinar

Webinaret er populært at bruge som freebie. Her inviterer du målgruppen indenfor til et online forløb i bytte for en emailadresse.

Typisk foregår webinaret live, hvor du mødes med deltagerne online og giver dem mulighed for at stille spørgsmål og dele erfaringer undervejs. Andre gange er der tale om et indspillet webinar, som du har afholdt tidligere og så sender til deltagerne, når de har skrevet sig op til dit nyhedsbrev.

Hos Erhvervsakademi Kolding kan du f.eks. deltage i webinarer løbende inden for alt fra projektledelse til karriereudvikling. Alt det kræver er, at du skriver dig op til nyhedsbrevet:

Freebie ide - webinar

At lave et live webinar kræver en platform, hvor deltagerne kan logge ind og deltage – og evt. chatte eller blive inviteret til at komme med live.

Nogle vælger selv at være på skærmen under forløbet. Andre vælger at præsentere en række slides. Det afhænger af emnet og selvfølgelig også af din målgruppe.

 


Tip 💡
Du behøver ikke kun have én freebie! Overvej om du kan kombinere nogle af ovenstående til at ramme din målgruppe i forskellige faser, f.eks. nybegyndere vs. eksperter.


 

Jeg håber, du har fået lidt inspiration til at kaste dig over at lave en freebie, der kan lokke din målgruppe ind på dit nyhedsbrev!

Har du selv gode erfaringer eller tips, du vil dele om freebies?

Del i kommentarerne 👇

 – Og husk, at du lige nu kan få vores hjælp til din freebie idé! Alt du skal gøre er at klikke her og udfylde formularen – så hører du fra os!

Skriv til os Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan optimere din online tilstedeværelse, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

3 reaktioner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *