Den ultimative guide til Instagram stories: Styrk dit brand og øg dit salg på sigt

Vi har tidligere skrevet om, hvordan du bedst anvender annoncer i Instagram stories til at undgå at drukne imellem annoncerne på Facebook, men hvordan får du egentlig det optimale ud af dine organiske Instagram stories? I dag fortæller vi, hvordan du kan anvende dine organiske Instagram stories til at styrke dit brand – og på sigt øge dit salg.

5 overbevisende grunde til at du skal bruge Instagram stories til at brande din forretning og sælge dine ydelser

Inden vi dykker ned i de 1 million muligheder, Instagram stories tilbyder, så lad os første forklare, hvorfor du overhovedet skal bruge tid på organiske Instagram stories, når de alligevel forsvinder efter 24 timer. Nedenfor har vi opridset 5 essentielle grunde til, hvorfor du skal bruge din energi på Instagram funktionen.

#1 500 millioner stories dagligt

Antallet af brugere der anvender Instagram stories er støt stigende og nåede i januar 2019 svimlende 500 millioner stories dagligt. Allerede i 2018 var Instagram story platformen dobbelt størrelse af Snapchat, hvilket betyder, at du har et hav af potentielle seere.

#2 Stories fra virksomheder hitter

Folk er på Instagram for at blive inspireret og opdage nye ting, de er interesseret i. Det gælder også indhold fra virksomheder og brands. Faktisk er ⅓ af de mest viste stories fra virksomheder, og 60% af Instagram brugerne siger, at de opdager nye produkter på Instagram . Der er altså god mulighed for at skabe brand awareness.

#3 Optag, upload og del video med få klik

Flere og flere ser videoer på instagram – Instagrams egen undersøgelse viser en 80 % stigning i den tid, der bruges på at se videoer på Instagram. Instagram stories gør det endnu nemmere at tage, uploade og dele videoer på platformen. Funktionen giver dig desuden et væld af muligheder for at tilføje effekter til dine videoer direkte i appen. Mere om det længere nede i indlægget.

#4 Ideel platform til storytelling

Stories er det oplagte sted for engagerende Storytelling – deraf navnet. En gammel men stadig relevant marketing teori siger, at du skal sælge den forandring, du skaber i stedet for dit konkrete produkt. Er du for eksempel ledelsescoach, sælger du ikke (blot) 1:1 sessioner, men derimod “nøglen til at blive en mere selvsikker, troværdig, empatisk og handlekraftig leder”. Er du psykolog, sælger du ikke “en times samtale på dit kontor”, men derimod “selvværd så dine klienter kan udleve deres drømme og hvile i sig selv”. Hvordan kan du fortælle historien om, hvad du sælger? Instagram Stories er det perfekte sted at skabe historier omkring dine produkter og ydelser.

#5 Øg dit reach med stickers

Dine Stories er ikke kun for dine følgere. En genial måde at blive opdaget på, er at bruge diverse “stickers” til at blive fundet i udforsk på Instagram – stickers såsom placering og hashtags. Mere om det nu, når vi gennemgår de mange muligheder, Instagram stories giver.

1 million muligheder – og hvordan du bruger dem intelligent

Okay, så måske findes der ikke 1 million muligheder, men nu har jeg da din opmærksomhed. Måske er der nærmere 1.000 muligheder. Mange er der i hvert fald. Her er et udpluk:

Stickers

En af de funktioner, der giver dig absolut flest muligheder for at skille dig ud og være kreativ er Instagram stories ”stickers”. Du finder stickers ved at gå ind på Instagram stories via din startside, tag et billede, eller vælg et fra din kamerarulle, og tryk på det firkantede ansigt øverst i højre hjørne. Nedenfor gennemgår vi nogle af vores favorit stickers.

instagram-stickers

Hashtags

Vil du gerne nå bredere ud med dine stories? Så er det nu, du skal være opmærksom. Ligesom du tilføjer hashtags til en almindelig opdatering på Instagram, så skal du også gøre det på dine stories. Du kan gøre det ved enten at tilføje dem i teksten eller som en sticker. På den måde dukker dine stories op på det pågældende hashtag, og du øger dit reach – win! Brug hashtags der passer til din branche og husk at tjekke, hvilke hashtags din målgruppe selv bruger. Det er desuden altid en god ide at gøre brug af både brede og mere nichepræget hashtags.

Ask Me Anything (AMA)

Instagram har tilføjet en sticker, der gør det muligt for dine følgere at stille dig spørgsmål direkte via story-funktionen. Alt du skal gøre er at indsætte spørgsmål-stickeren, så kan du efterfølgende publicere svarene på din egen story. Et smart trick er at samle de bedste spørgsmål i et highlight på din profil. På den måde kan du imødekomme ofte stillede spørgsmål fra dine kunder – og lette kundeservices arbejde.

GIFs

Instagram gør det muligt at give dine stories et frisk pust med række GIFs. Alt du skal gøre er at vælge “GIF” under stickers, søg på relevante nøgleord og scroll blandt de mange muligheder. GIFs er en genial måde at tilføje en ekstra dimension til din story og tiltrække din målgruppes opmærksomhed – tilføj for eksempel en call to action knap med “swipe up”* eller en pil til din næste story – være kreativ og vis lidt personlighed!

instagram-stories-gifs

*Swipe up funktionen, hvor du kan linke direkte til et opslag, er desværre ikke tilgængelig før, du når 10.000 følgere.

@ Tag andre brugere

Vil du øge dit reach? En genial måde at gøre det på er at tagge andre brugere, der enten optræder i din story eller på anden vis er relevant for den pågældende story. Du tagger andre brugere ved at gå ind under stickers, vælg “omtale” og indtast et brugernavn. Når du tagger andre brugere ved hjælp af stickers, giver det dem mulighed for at tilføje historien til deres Instagram story – på den måde bliver din profil eksponeret for flere brugere.

Meningsmålinger

En smart måde at få din målgruppe til at interagere med din profil er ved at tilføje en meningsmåling til din story. Du kan bruge meningsmålinger til alt lige fra at tage trendy emner op eller til at få feedback på produkter og tjenester. Du tilføjer en poll til din Instagram story ved at trykke på meningsmåling under stickers. Du får nu en boks frem med et spørgsmål og svarmulighederne ja/nej – indtast dit spørgsmål og tilpas svarmulighederne. Nemt!

Placering

Stickers i Instagram stories giver dig desuden mulighed for at tilføje en lokation til din historie. Når du tilføjer en placering til din story, kan du være heldig, at Instagrams algoritme hiver din story ind på større lokationer under udforsk.

3 profiler, der gør det ekstra godt

Godt, nu har vi gennemgået basics – mangler du stadig inspiration til, hvordan du skal tage hul på Instagram stories eller forbedre din nuværende indsats? Vi har samlet 3 profiler, der gør det ekstra godt, så du kan komme godt i gang.

@Tinalykkegaard

instagram-stories-gode-eksempler-2

Tina Lykkegaard er holistisk hudterapuet og et super eksempel på, hvordan man kan anvende sine Instagram stories aktivt til at fremvise sin viden og kunnen overfor potentielle kunder. Tina anvender blandt andet sine stories til at dele ud af opskrifter, viden om de produkter hun anvender i sine behandlinger, og så svarer hun løbende på spørgsmål fra hendes følgere. Derudover er hun mester i at holde en rød visuel tråd, der går igen i hendes Instagram feed, hvilket gør hendes stories letgenkendelige for hendes følgere.

@ReneRedzepi

instagram-stories-gode-eksempler-1

Kok og medejer af den verdenskendte restaurant, Noma, René Redzepi gør ikke kun et formidabelt job i køkkenet. Han viser også særlig klasse, når det kommer til hans Instagram stories. René anvender aktivt hans stories til at gå bagom restaurantens ellers fine facade, hvor han på humoristisk vis fremviser hans dansende køkkenpersonale og nogle af de særpræget retter, der aldrig når menukortet.

@emiliemelgaardjacobsen

instagram-stories-gode-eksempler-3

Emilie Melgaard Jacobsen er en personlig favorit, når det kommer til Instagram stories. Emilie er iværksætter og forfatter, og sælger blandt andet hendes egne meditationer. Hendes stories giver et ærligt og upoleret indblik i livet som karrierekvinde og mor, samtidig med at hun promoverer hendes produkter. Emilie er et super eksempel på, hvordan man kan anvende Instagram stories til at styrke et personligt brand.

Instagram story hacks du skal kende

Intet blogindlæg vil være fuldendt uden et par hacks til, hvordan du kan gøre din brug af funktionen en tand bedre end dine konkurrenters. Vi har samlet et par af vores favorit hacks her.

Ensartet highlights

Dine stories på Instagram er som udgangspunkt kun tilgængelige i 24 timer. En måde at forlænge deres levetid på er at oprette et såkaldt highlight på din profil. Du går ind på din profil, trykker på ”tilføj highlight”, navngiver highlighten og tilføjer et coverbillede – og det er her hacket kommer i spil.

Instagram giver dig mulighed for at vælge et billede fra en af dine stories, men du kan også tilføje et fra din kamerarulle. På den måde kan du ensarte dine highlights – som @TinaLykkegaard eksempelvis har gjort det på hendes profil.

instagram-stories-ensartet-highlight

Der findes forskellige måder at lave selve billedet – vores fortrukne er via apps såsom Canva. Åbn appen, vælg “Instagram-opslag”, vælg en farve og en illustration og gem til kamerarullen. Du kan også gøre det via Photoshop – bare husk at anvend dimensionerne 1080px x 1920px.

instagram-stories-ensartet-coverbillede

Templates

Når du nu alligevel har downloadet canvas appen, så er der ingen grund til at gå glip af de smukke templates, som appen tilbyder. Åbn appen, tryk på “Instagram-opslag”, vælg en template, indsæt dine egne billeder og tekst, så er templaten klar til at blive lagt op på din Instagram story.

instagram-stories-templates

Tilføj posts til din story

Instagram gør det muligt at tilføje dine egne eller andres posts til din story. Alt du skal gøre er at trykke på “send til” knappen ved det billede, du ønsker at tilføje til din story, og herefter tryk på “føj til historie”. Når du gør det på denne måde, er billedet klikbart og fører seerne direkte til opslaget, hvis de trykker på det.

 

Fastgør dit tag i Story

Hvis din story er lang, bliver den delt i flere små videoer. Hvis du gerne vil have, at dit tag sidder fast på præcis samme sted i alle klip, skal du holde fingeren ned på tagget. Nu kommer der en mulighed, hvor du kan fastgøre dit tag/klistermærke, så det bliver siddende samme sted hele videoen igennem.

 

Tilføj flere Stories

Hvis du allerede har udgivet en story og skal udgive endnu en, skal du gå “hjem” til forsiden og så klikke på det lille kamera-ikon øverst i venstre hjørne for at kunne tilføje endnu en story.

 

Skift baggrundsfarve når du deler opslag

Når du vil dele et af enten dine egne opslag eller andres bliver baggrundsfarven i din story i samme nuance som selve opslaget, du deler. Hvis du synes farven er kedelig eller hvis du bare gerne vil have en anden farve, kan du ændre baggrundsfarven. Det gør du ved at vælge den farve, du gerne vil have din baggrundsfarve i på farveskalaen. Dernæst vælger du blyanten og holder fingeren på skærmen indtil baggrundsfarven har ændret sig

 

Del en story i feedet

Du kan dele en story i dit feed, hvis du gerne vil have den permanent på din profil. Det gør du ved at gå ind i din story og trykke på de tre prikker nederst til højre på den story, du gerne vil dele. Derefter trykker du på del som opslag. Og så er det bare at beskære og redigere din story før du går videre til at tilføje tekst og lokation for derefter at dele dit opslag. 

 

Håndholdt

Du kan optage en video håndholdt, så du ikke behøver holde fingeren nede, mens du optager. Det gør du ved at stryge mod venstre nederst på skærmen og vælge ‘håndfri’, når du er inde i story. Du skal blot trykke én gang for at begynde at optage en video eller tryk og hold fingeren nede, så får du en timer frem, der tæller ned til optagelsen begynder. 

 

Musik

Du kan tilføje musik til din story. Det gør du ved at trykke på ‘Musik’ nederst på skærmen. Her kan du søge frem til den sang, du gerne vil tilføje. Hvis du har en virksomhedsprofil, kan det være, du ikke har mulighed for at tilføje musik. Det har noget at gøre med rettighederne til musikken. Du kan evt. prøve at skifte din virksomhedskonto til en kreatørkonto, så burde du have adgang til musik. Du skal dog have lidt tålmodighed, da det godt kan tage et par dage, før du kan tilføje musik.

 

Smid endelig en kommentar, hvis du har andre tips eller hacks til organiske Instagram stories.

 

P.S. Følg os på Instagram – og få endnu flere tips og ideer til din online markedsføring i dag!

 

Hero Insights
Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

23 thoughts

  • Tak for det gode fif med app’en Canva. Jeg er dog lidt grøn i det med stories og har indtil videre kun lagt en enkelt story op i ny og næ. Meeeeen hvordan søren tilføjer jeg endnu en story, hvis jeg allerede har lagt en op. Jeg synes heller ikke det virker helt simpelt at skulle redigere en allerede “udgivet” story?

    Og det er jo helt sikkert mega simpelt, jeg har bare ikke lige fanget den endnu 🙂

    • Hej Camilla
      Hvor dejligt at høre, at du kunne bruge guiden! Canva er nemlig et helt genialt værktøj, som vi også selv bruger flittigt 🙂

      Hvis du allerede har udgivet en story og skal udgive endnu en, skal du gå “hjem” til forsiden og så klikke på det lille kamera-ikon øverst i venstre hjørne for at kunne tilføje endnu en story.
      Du kan ikke som sådan redigere i en story – kun i selve indstillingerne for den. Det gør du ved at klikke ind på din story og så klikke på de tre små prikker nederst i venstre hjørne.

      Rigtig god fornøjelse med det!

      Kh. Michelle, WorkHero

  • Hej. Tusind tak for de mange fine fif. Jeg har et spørgsmål til AMA stickeren. Hvis man har mange følgere og dermed en del der svarer når man spørg om noget, kan man så gøre noget for at ligge alle svarene op på en gang? Pt laver jeg screenshots og sletter eller lægger dem op enkeltvis – men det tager en krig.

    • Hej Lene
      Skønt at høre, at du kunne bruge guiden!
      Mht. at dele flere svar på én gang, er metoden med screenshots desværre også den ene måde, vi har kunnet finde.
      Kh. Michelle, WorkHero

  • Hejsa,
    Fin guide I har lavet, tak for det 🙂 Jeg savner dog lidt info omkring længden af videoer… Jeg synes ofte jeg ser lange videoer i folks Stories, som så bliver delt i mange små ’sektioner’. Det kan godt være ret lange videoer, evt kombineret med stilbilleder.
    Hvordan laver man det?
    Jeg har prøvet at lave en video, og den bliver automatisk delt i fire – men den cutter det sidste af videoen af. Er det fordi den er for lang?

    På forhånd tak for svar.
    Mvh. Stina

    • Hej Stina
      Godt at høre, at du kunne bruge guiden 🙂

      Hvis du lægger videoer op i Instagram Stories, deles de automatisk op i 15-sekunders bidder. Den tilføjer 4 af disse bidder ad gangen, og så skal du selv klippe i din video og lægge resten op. Der findes dog apps, der kan lette arbejdet for dig som fx CutStory.
      Hvis du laver en live video, kan den være op til 60 minutter, så det er også en mulighed. Du kan også vælge at bruge IGTV, hvor du også kan lægge længere videoer op.

      Du kan sagtens mixe små videoer og almindelige billeder (stilbilleder) i Stories – du tilføjer blot de forskellige dele i den rækkefølge, du ønsker.

      Jeg håber, det besvarede dine spørgsmål 🙂

      Kh. Michelle

    • Hej Anette
      Hvis du vil lave et farvet felt bag din tekst, så man lettere kan læse den, gør du blot følgende: Du skriver din tekst, og så klikker du på det lille ikon oppe i venstre hjørne, der hedder A++ (det er i en lille firkant), og så vælger du blot den ønskede farve nede i farveskalaen 🙂

      Kh. Michelle

  • Hej!

    Hvis jeg nu gerne vil redigere i rækkefølgen af mine highlights, kan man så det? eller kan det kun være i en rækkefølge som er styret af hvilke highlights som er de nye?

    Dette for at undgå at nogle af de ældre highlights bliver nr. 20 i rækken..

  • Hej
    Hvordan får jeg det samme tag/klistermærke/tekst til at være det præcis samme sted igennem hele videoen? Når jeg ligger en video op som deler sig så skal jeg sætte det samme ind på hver del..

    • Hej Sofie Louise
      Det gør du ved at tilføje dit tag, klistermærke eller tekst på din video. Når det sidder der, hvor du gerne vil have det, skal du holde fingeren ned på tagget, så skulle der meget gerne komme en mulighed, hvor du kan fastgøre dit tag/klistermærke, så det bliver siddende samme sted hele videoen igennem 🙂

    • Hej Hanne. Du deler et opslag ved at trykke på den lille papirflyver. Derefter kan du trykke på billedet, hvor du enten kan vælge kun at have billedet eller billedet med et tekstfelt, hvor man kan se noget af teksten. Jeg går ud fra, det er det du mener? Ellers er du velkommen til at skrive igen 🙂
      Kh Charlotte

    • Hej Allan

      Du skal ind i indstillinger og slå det til. Det gør du ved at gå ind i ‘Historie’ og under ‘Tillad svar og reaktioner’ vælge ‘Alle’.

      Kh Charlotte

    • Hej
      Når du laver live, kan du ikke se videoen inden, da den bliver sendt direkte ud til dine følgere. Hvis du har brug for at se din film igennem eller redigere, kan du bruge Reels, IGTV eller lægge en almindelig film op i dit feed.

  • Hej
    Kan man fjerne sangteksten, når man sætter musik på eller rykke den?
    Hvis man bruger de muligheder der er så kan man enten se albummet eller anden rubrik med oplysninger om sanger eller sang.
    Synes nogle gange det ødelægger videoen og mener før jeg har set at man kan få det op i toppen?

    • Hej Louise.
      Når du vælger musik i Story, kan du ændre skrifttypen på sangteksten. Det kommer op nede i bunden. Hvis du scroller helt til højre, skulle du meget gerne kunne vælge enten et mindre billede eller et lidt større billede af sangcoveret. Når du vælger en af de to muligheder, fjerner du samtidig musikteksten. Du kan rykke coverbilledet, når du er færdig med at tilføje musik 🙂

      Kh Charlotte

  • Hej 🙂

    Vi har lavet en ama på vores virksomhedsprofil og fået en masse svar ind. Dem vil vi jo gerne samle og dele, men hvordan gør vi lige det? Vi kan se dem under notifikationer, men ikke få dem frem som ‘billeder’ – hvad er galt? Skulle vi have slået noget til – eller fra?

    Bh Kirstine

    • Hej Kirstine.
      Tak for dit spørgsmål 🙂
      I kan se og svare på spørgsmålene via den story, hvor I delte jeres AMA. Hvis I derimod gerne vil samle alle spørgsmål på samme billede, kan I tage screenshots af oversigten med spørgsmål 🙂
      Ligesom med din story, udløber spørgsmålene også, så du skal huske at gemme dem, inden de udløber.

      Jeg håber, det var svar nok, ellers er du velkommen til at skrive igen.
      Bedste hilsner Charlotte – Workhero

Skriv et svar