Guide til Instagram stories – styrk dit brand og sælg mere

Guide til Instagram stories – styrk dit brand og sælg mere

Opslag, stories, reels, lives…

… mulighederne er mange, når det kommer til at fange din målgruppes opmærksomhed på Instagram. For slet ikke at nævne de adskillige funktioner, der konstant ændrer sig i takt med de seneste trends.

👉 Lige her skal det handle om stories – et af tidens mest populære formater på Instagram.

Vi zoomer ind på, hvorfor du, der sælger viden eller digitale produkter, skal gøre brug af stories, når du arbejder med din online synlighed. Og så lærer du, hvordan du kan bruge stories til at fange din målgruppes interesse, til at styrke dit brand og ikke mindst til at engagere dine følgere – alt sammen noget, der øger dit salg på den lange bane.



🔎 Fokus er her på organisk brug af Instagram stories…

… altså de stories, du lægger op uden at betale penge for det.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du bedst arbejder med betalt eksponering, så klik her og gå til vores indlæg om annoncering med brug af Instagram stories.



Her er dit overblik:

Hvad er Instagram stories?

Ok, lad os starte ud med at få det helt grundlæggende på plads…

En story på Instagram er en kort sekvens på maks. 60 sekunder, der kan bestå af tekst, billeder, grafik, animationer eller videoklip. Når du opretter din story, findes der en lang række kreative værktøjer, som både kan bruges til at fange din målgruppes opmærksomhed og få dem til at engagere sig i dit indhold.

Når din story er delt, ligger den aktiv i 24 timer, hvorefter den forsvinder. Så længe den er aktiv, vil en lille cirkelformet udgave af dit profilbillede fremstå øverst i dine følgeres Instagram feed. 👇

Så nej, din story gemmes ikke på din væg sammen med dine almindelige opslag. Du har dog mulighed for at gemme den som højdepunkt på din profilside – mere om det under ekstra hacks. ⭐

Du kan sagtens dele flere stories efter hinanden. Så vil brugerne se dem i den rækkefølge, du lagde dem op. Det giver dig mulighed for at udfolde en historie hen over flere stories, som brugeren kan klikke sig igennem en efter en.

Så langt, så godt… men hvorfor overhovedet bruge Instagram stories?

🤔 Hvorfor ikke bare lave et opslag, der til evig tid pryder din Instagram væg sammen med de øvrige opslag om din virksomhed og det, du tilbyder? Hvorfor knokle på indhold, der forsvinder som dug for solen efter 24 timer?

Det er der faktisk flere gode grunde til.

Du får 4 af de gode grunde lige her, så du forstår potentialet, inden vi går i gang med at kigge på funktionerne.

1) 500 millioner brugere dagligt

Ja, du læste rigtigt.

Instagram stories er et af de mest populære formater på Instagram. Ifølge de seneste statistikker har Instagram stories mere end 500 millioner brugere dagligt, og der bliver delt svimlende 1,5 milliarder stories hver dag. Du møder altså din målgruppe der, hvor de ofte bruger tid i hverdagen, når du gør stories til en del af din markedsføring.

Selvfølgelig kan der være forskel fra målgruppe til målgruppe. Men er din målgruppe aktiv på Instagram, og har du af den grund valgt at arbejde strategisk med at synliggøre dig og din virksomhed her – ja, så kommer du ikke uden om stories!

#2) Stories fra virksomheder hitter

Flere og flere virksomheder over hele verden bruger Instagram stories til at kommunikere med målgruppen og markedsføre deres produkter og ydelser. Og det er der god grund til.

Undersøgelser viser nemlig, at 58% af Instagram brugere udtrykker en større interesse for et brand, efter de har set det i en story. Derudover har hele 50% af brugerne taget skridtet videre og besøgt en virksomheds hjemmeside for at foretage et køb efter at have set en story fra virksomheden.

Så ja, potentialet er stort for virksomhederne derude – og det gælder også vidensvirksomheder og SaaS virksomheder.

Hvorfor?
Fordi det er en enkel, hurtig og effektiv måde at synliggøre dit brand, dine budskaber og de produkter eller services, du tilbyder til et bredt publikum. Fordi du får en unik mulighed for at nå dine potentielle kunder på en sjov og interaktiv måde og dermed skaber en stærk forbindelse til dem.

Behøver vi sige mere?

#3) Optag, upload og del video med få klik

Flere og flere ser video på instagram. Ifølge de seneste tal, er der over 8 milliarder daglige afspilninger af video på Instagram – og tallet er stigende.

Instagram stories gør det endnu nemmere at optage, uploade og dele videoklip på platformen. Funktionen giver dig desuden et væld af muligheder for at tilføje effekter til dine videoer direkte i appen. Det fortæller vi mere om senere…

#4) Ideel platform til storytelling

Virksomheder der ikke bruger Instagram stories går glip af en enestående mulighed for at fortælle de gode historier, der understøtter deres brand og deres produkter og services.

Der er en grund til, at formatet kaldes “stories”…

Med et enkelt swipe kan du som virksomhed skabe et helt narrativ omkring dit brand, der når ud til dine følgere og skaber engagement. Stories gør det altså nemmere for dig at kommunikere alt det, der ligger rundt om dine produkter og services, frem for blot varen selv.

Er du ledelsescoach, sælger du f.eks. ikke kun 1:1 sessioner – du sælger “nøglen til at blive en mere troværdig, empatisk og handlekraftig leder”. Er du psykolog, sælger du f.eks. ikke kun en times samtale – du sælger “hjælp til øget selvværd og trivsel i hverdagen”.

Så hvad er din historie? Hvilken forandring skaber det, du sælger? Kast dig ud i Instagram stories og del det med resten af verden!

Alt i alt…

… er Instagram stories et fantastisk værktøj til at holde din målgruppe opdateret med gribende historier og øjeblikke fra hverdagen i din virksomhed. Det er også en sjov, kreativ og hurtig måde at dele ud af gode råd, inspiration og andet, dine potentielle kunder vil elske. Og så får du helt unikke muligheder for at interagere med dine følgere og opbygge et stærkt fællesskab omkring dig og dit brand.

– Alt sammen noget, der baner vejen for flere kunder i din virksomhed!

Et utal af muligheder…

Ja, der findes vitterligt et utal af muligheder for, hvordan du kan skille dig ud og skabe engagement med dine stories på Instagram.

Helt overordnet har du følgende muligheder for at krydre dine stories:

  • Du kan indsætte tekst på dit billede eller videoklip ved at klikke på ikonet “Aa” øverst til højre. Her kan du, ud over at skrive din tekst, vælge farve, størrelse skrifttype, layout og om din tekst skal fremstå som en animation.

  • Du kan indsætte en lang række forskellige stickers, der tilføjer ekstra info, personlighed, humor og meget andet til dine stories. Stickers giver dig også mulighed for at interagere med dine følgere på forskellige måder. Længere nede i indlægget her bliver du klogere på stickers, hvor vi uddyber en række af vores absolutte favoritter.

  • Du kan lægge et filter på din story. Her finder du en lang række muligheder, når du klikker på ikonet med de tre små stjerner øverst i højre side. Prøv dig frem og se, hvad der passer bedst til din story. Hvis du vil fjerne filtret igen, ruller du blot helt tilbage i menuen med filtre til den allerførste mulighed.

  • Du kan tegne/markere i fri hånd på din story. Klik blot på de tre prikker i øverste højre hjørne og vælg ‘Tegn’. Så får du en masse muligheder for at krydre din story med egne streger i forskellige farver, tykkelser mm.


Som sagt stiller vi skarpt på stickers-funktionen i dette blogindlæg, hvor du bliver klogere på en række af dem, vi især er vilde med. Du får også tips til, hvordan du kan bruge dem smart i dine stories.

– Så lad os kaste os ud i det…

Hvad er stickers?

Stickers er en form for mærkater, du kan sætte på dine Instagram stories. Du kan bruge dem til at tilføje ekstra information eller sjove detaljer til dit story. F.eks. kan du sætte en sticker med dato og tid på, hvis du deler et billede fra en begivenhed. Eller du kan sætte en sticker, der tilføjer musik til din story og gør den mere stemningsfuld.

Du finder stickers i Instagram, der hvor du opretter din story. Du skal først trykke på kameraknappen i bunden af skærmen og tage et billede eller videoklip eller hente et billede eller videoklip fra din kamerarulle. Når billedet eller videoen er klar i din story, kan du trykke på smiley-ikonet i øverste højre hjørne af skærmen for at få adgang til stickers.

Klik på den lille sticker smiley:

Værsgo! Her finder du alle stickers:

Der er mange forskellige stickers at vælge imellem, så du kan gøre dine stories lidt mere spændende. Nedenfor gennemgår vi nogle af vores favoritter.

#Hashtag

Lige som du tilføjer hashtags til et almindeligt opslag på Instagram, kan du også gøre det på dine stories. Og det er en rigtig god idé, hvis du gerne vil nå bredere ud med dine stories.

Ved at tilføje relevante hashtags i din story øger du nemlig din rækkevidde. Det gør du, fordi folk, der søger på eller følger samme hashtag kan blive eksponeret for din story, selv om de ikke følger din profil.

Hvilke hashtags, du skal bruge afhænger af din branche og indholdet i din story. Husk altid kun at bruge hashtags, der er relevante for dit opslag og tjek gerne, hvilke hashtags, din målgruppe selv bruger. Det er desuden altid en god idé at gøre brug af både brede og mere nicheprægede hashtags.

Du kan indsætte op til 10 hashtags i en story, men tænk over læsbarheden og pas på med at overgøre det.


Tip 💡

Du kan ændre farven på dit hashtag ved at klikke en enkelt gang på det, når du har indsat det. Der findes kun en begrænset række farvemuligheder – vælg den, der fungerer bedst i din story!


 

Link

Hvis du er vant til at lave traditionelle opslag på Instagram, så ved du nok også, at du ikke kan indsætte aktive links i din opslagstekst. Det kan du i stories ved hjælp af stickeren af samme navn!

Klik dig ind under stickers og vælg ‘Link’, indsæt link, skriv den tekst, du gerne vil have skal fremgå i din story og voilà – du har et link i din story! Du kan også vælge farve på dit link ved at klikke på teksten, til du finder den ønskede version.

Bemærk: Du kan ikke tilføje mere end et link til din story.

Links er den perfekte måde at sende dine følgere direkte til en produktside, et blogindlæg eller andet relevant med et enkelt klik. Tidligere var link-funktionen kun for profiler med min. 10.000 følgere. I dag kan alle gøre brug af denne funktion, så lad ikke denne unikke mulighed for at lede dine følgere videre til din hjemmeside gå din næse forbi!


Tip 💡

Giv dit link en fængende call to action, så dine følgere ikke kan lade være med at klikke sig videre. I stedet for “Klik her” kan du f.eks. skrive “Ja tak til de 7 tips”, “Gå ikke glip af videoen – klik her!” – eller hvad der nu kan vække dine følgeres nysgerrighed.


 

Spørgsmål / Ask me anything (AMA)

Med denne sticker giver Instagram dig muligheden for at interagere med dine følgere ved at stille dem et spørgsmål eller omvendt – direkte via din story.

Alt du skal gøre er at indsætte stickeren ‘Spørgsmål’ og skrive dit spørgsmål eller opfordre andre til at stille spørgsmål til dig. Så kan du nemt indsamle viden om din målgruppe, der kan være guld værd for din fremtidige markedsføring.

Når en person har svaret på eller stillet dig et spørgsmål, kan du efterfølgende dele det på din egen story og kommentere eller besvare det. På den måde kan du hjælpe og inspirere andre, der er interesseret i dig og din virksomhed.

Du kan nemt ændre farve på dit spørgsmål-sticker. Det gør du ved at markere feltet, så farvepaletten dukker op lige over dit tastatur på mobilen. Når dit sticker er som du ønsker det, klikker du ‘Færdig’ i øverste højre hjørne, zoomer ind/ud til rette størrelse og placerer det der, hvor du ønsker det i din story.


Tip 💡

Indsamler du spørgsmål via dine stories, som er relevante for andre i din målgruppe, kan du med fordel besvare dem og dernæst samle dem ved at indsætte dem som højdepunkter på din profil. På den måde kan du imødekomme ofte stillede spørgsmål fra dine kunder – og lette antallet af kundehenvendelser.

(Du lærer mere om højdepunkter længere nede i indlægget).


 

GIF

Med de små animationer kaldet GIFs kan du på en sjov måde tilføje liv og personlighed til dine stories. Alt du skal gøre er at vælge ‘GIF’ under stickers og så søge på relevante nøgleord og udvælge en eller flere GIFs blandt de mange muligheder.

GIFs kan være med til at fange din målgruppes opmærksomhed og understøtte dit budskab. Tilføj f.eks. en call to action knap eller en pil til din næste story – kun kreativiteten sætter grænserne!


Tip 💡

Har du indsat en sticker, som du gerne vil fjerne igen? Så sæt blot din finger på stickeren og træk den ned mod bunden af din story. Du vil så se et skraldespands-ikon dukke op nederst midtfor. Træk din sticker ned på ikonet, og den er fjernet fra din story.

OBS: Du kan ikke fortryde denne handling!


 

@Omtal

Med denne sticker kan du tagge andre Instagram profiler i din story. Indsæt @Omtal stickeren, skriv brugernavnet på den, du vil tagge og vælg farve ved at klikke på teksten – så simpelt er det!

Det er en rigtig god idé at tagge andre i dine stories, da det kan øge rækkevidden af din story. Når du tagger andre på denne måde, giver du den taggede profil mulighed for at dele din story via deres egen profil. På den måde bliver dit indhold eksponeret for flere brugere, der ikke nødvendigvis følger dig.

Husk dog, at omtalen skal være relevant for din story, f.eks. hvis du anbefaler den, du tagger, eller den taggede optræder i din story.


Tip 💡

Du kan ændre størrelse og placering på dine stickers ved at zoome ind/ud med fingrene på den enkelte sticker og trække den rundt på skærmen. Stickers kan både sidde lige og på skrå. Se hvad der passer bedst til din story – og husk at tænke brugervenlighed og læsbarhed ind i dine valg.


 

Meningsmåling

At tilføje en meningsmåling til din story er en virkelig smart måde at få din målgruppe til føle sig hørt på. Du kan bruge meningsmålinger til alt lige fra at tage aktuelle emner op til at få feedback på dine produkter eller ydelser.

Klik på ‘Meningsmåling’ under stickers, skriv dit spørgsmål, tilpas svarmulighederne – og din meningsmåling er klar! Bemærk at du kan vælge at indtaste andre svar end “Ja” og “Nej”, og at du kan tilføje mere end to svarmuligheder.


Tip 💡

Du kan ændre farven på din meningsmåling, når du redigerer den, ved at klikke på den farvede knap øverst midtfor. Du har et begrænset antal muligheder – vælg den der passer bedst til din story.

Når din meningsmåling er klar, klikker du ‘Færdig’ øverst i højre hjørne og placerer den, hvor du ønsker det.


 

Nedtælling

Tilføj en nedtælling til din story og gør det klart for din målgruppe, hvor lang tid, der er tilbage til en bestemt begivenhed eller til en rabat udløber. Du kan vælge en specifik dato eller en dato plus et specifikt tidspunkt. Nedtællingen vil fremgå i din story med antal dage, timer, minutter og sekunder alt efter varighed.

En nedtælling er en nem og super effektiv måde at holde folk opdateret, bygge spænding op og få din målgruppe til at handle op til en kommende begivenhed, lancering eller tilmeldingsfrist.



3 profiler, der gør det godt:

Sofia Manning: Coach, underviser og forfatter
@sofiamanningcoach

Tina lykkegaard: Holistisk hud- og ansigtsmassage terapeut
@tinalykkegaard

Laura Lava: Gardarobe ekspert og stylist
@laura.lava


 

Ekstra Instagram story hacks

Du ved nu, hvad Instagram stories er, og hvorfor det er en god idé at arbejde strategisk med formatet i din virksomhed. Du kender også til de grundlæggende funktioner, særligt stickers, som du har fået tips til at bruge ovenfor.

Inden vi slutter af her, vil vi lige dele 4 ekstra Instagram story hacks med dig, som kan gøre dine stories en tand bedre end konkurrenternes.

Here goes:

1) Højdepunkter

Hvis du har læst med her, ved du, at dine stories på Instagram kun er tilgængelige i 24 timer. Der findes dog en måde, du kan forevige dem på din Instagram profil.

Sig goddag til højdepunkter!

– På engelsk kaldet highlights…

Med højdepunkter har du mulighed for at samle og organisere dine stories på din Instagram profilside. Brugeren skal altså ind på din profilside for at tilgå dem, hvor de ligger øverst som klikbare ikoner.

Bag hvert klikbare ikon kan der ligge flere stories. Her anbefaler vi, at du deler dine højdepunkter op i relevante kategorier, alt efter hvad der giver mening for din branche. På den måde kan dine følgere gå ind og se en samling af dine stories, der omhandler et emne, en begivenhed ell. lign., de interesserer sig for.

Se f.eks. hvordan Sofia Manning præsenterer sine højdepunkter på profilsiden, hvor følgerne bl.a. kan klikke sig ind under ‘Udtalelser’, ‘Citater’ og ‘Gratis intro’:

Der findes flere måder at tilføje stories til dine højdepunkter:

  1. Når du opretter din story, kan du samtidig gemme den som højdepunkt. Opret din story og klik ‘Del’, og klik derefter ‘Føj til højdepunkter’. Her vælger du enten en eksisterende kategori, eller du kan oprette en ny.
  2. Når din story er delt og er aktiv, kan du klikke dig ind på den og klikke ‘Højdepunkt’ i menuen nederst. På samme måde kan du gemme den i en eksisterede kategori eller oprette en ny.
  3. Når din story er udløbet, kan du gå ind under den kategori, du gerne vil tilføje en story. Klik ‘Flere’ i nederste højre hjørne og klik derefter ‘Rediger højdepunkt’. Her kan du se, hvilke du har valgt til, og når du klikker over på ‘Stories’, kan du tilføje nye.
  4. Når du vil oprette en helt ny kategori, kan du klikke på plusset, som når du skal oprette en story. Her vælger du ‘Højdepunkt i story’ i stedet for, vælger en eller flere stories, klikker ‘Næste’, giver dit højdepunkt et navn, retter coverbilledet til og klikker ‘Tilføj’.

Uanset hvordan og hvornår, du tilføjer dine stories til højdepunkter, vil de automatisk blive lagt op i kronologisk rækkefølge, dvs. ud fra, hvornår din story er delt. Du kan altså ikke selv bestemme rækkefølgen.

 

2) 3 tips til deling

Når det kommer til deling og Instagram stories, bruger vi disse oftest:

  1. Deling af et almindeligt opslag som story. Det er heldigvis supernemt! Gå ind på det opslag, du gerne vil dele. Klik på det lille papirfly under opslaget og vælg ‘Føj et opslag til din historie’. Sæt din story op, som du ønsker det og del. Du kan også dele reels og andres  opslag i dine stories.
  2. Deling af andres stories. Ja, det er også muligt at tilføje andres stories til dine egne stories – dog med forbehold. For det første skal ophavsmanden give tilladelse til deling via sine indstillinger. For det andet, er det kun muligt, hvis ophavsmanden tagger din virksomhed (eller dig selv, hvis du er et personligt brand) i sin story. Når du bliver nævnt i en andens story, får du en notifikation. Den skal du klikke dig ind på for at dele den story på din egen profil. Dette er kun muligt, når ophavsmandens story er aktiv. Vil du dele andres story, kan du også gøre det ved at klikke på det lille papirfly, når du er inde på den. Her kan du dog kun dele den med udvalgte følgere og ikke til alle.
  3. Deling af din story som almindeligt opslag. Hvis du gerne vil gøre din story til en permanent del af dit feed på Instagram, kan du gå ind på din story og trykke på de tre prikker nederst til højre. Derefter trykker du på ‘Del som opslag’ og herfra beskærer, redigerer du og tilføjer tekst og evt. lokation, som du plejer, når du opretter et opslag. Og ja, til sidst deler du, og din story er nu et helt almindeligt opslag.

     

3) Stories uden billede eller video

Selv om det, vi oftest støder på er stories med billeder og video, har du faktisk muligheden for at lave en story uden nogen af delene. Måske kan det give mening, hvis du vil skille en story ud fra de øvrige eller som del af en serie af stories, hvor en kun skal have fokus på tekst.

Alt du skal gøre er at klikke dig ind og oprette en story, som du plejer. I stedet for at tilføje billede eller video, skal swipe nedad og klikke på ‘Aa’ (Opret) ude i venstre side af din story.

I nederste højre hjørne kan du skifte baggrundsfarve. På det cirkelformede ikon nederst midtfor kan du vælge feature, f.eks. tilføje en GIF, finde skabeloner til forskellige stories, stille spørgsmål eller lave en nedtælling. Du kan også tilføje det via stickers, som du plejer. Under stickers kan du vælge alt det, du plejer. Du kan også vælge egne billeder og lægge et billede op oven på baggrundsfarven, hvis du ønsker det. Klik på billedet for at få det til at skifte format og f.eks. blive hjerteformet, stjerneformet eller rundt.

4) Håndfrit kamera

Du kan optage en video til din story uden, du behøver holde fingeren nede, mens du optager. Det gør du ved at oprette en story og klikke menuen åben i venstre side ved at klikke på den lille pil, der peger nedad. Her vælger du ‘Håndfri’ og trykker en enkelt gang på startknappen for at begynde at optage en video. Holder du fingeren nede, når du starter din video, får du en timer frem, der tæller ned fra 3 til optagelsen begynder.

 

Smid endelig en kommentar, hvis du har andre hacks til organiske Instagram stories.

Og hey! Hop ind og følg os på Instagram – og få endnu flere tips og ideer til din online markedsføring!

Kilder: Statista.com, Hootsuite.com

Skriv til os Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan optimere din online tilstedeværelse, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

29 reaktioner

  1. Tak for det gode fif med app’en Canva. Jeg er dog lidt grøn i det med stories og har indtil videre kun lagt en enkelt story op i ny og næ. Meeeeen hvordan søren tilføjer jeg endnu en story, hvis jeg allerede har lagt en op. Jeg synes heller ikke det virker helt simpelt at skulle redigere en allerede “udgivet” story?
    Og det er jo helt sikkert mega simpelt, jeg har bare ikke lige fanget den endnu 🙂

    1. Hej Camilla
      Hvor dejligt at høre, at du kunne bruge guiden! Canva er nemlig et helt genialt værktøj, som vi også selv bruger flittigt 🙂
      Hvis du allerede har udgivet en story og skal udgive endnu en, skal du gå “hjem” til forsiden og så klikke på det lille kamera-ikon øverst i venstre hjørne for at kunne tilføje endnu en story.
      Du kan ikke som sådan redigere i en story – kun i selve indstillingerne for den. Det gør du ved at klikke ind på din story og så klikke på de tre små prikker nederst i venstre hjørne.
      Rigtig god fornøjelse med det!
      Kh. Michelle, WorkHero

  2. Hej. Tusind tak for de mange fine fif. Jeg har et spørgsmål til AMA stickeren. Hvis man har mange følgere og dermed en del der svarer når man spørg om noget, kan man så gøre noget for at ligge alle svarene op på en gang? Pt laver jeg screenshots og sletter eller lægger dem op enkeltvis – men det tager en krig.

    1. Hej Lene
      Skønt at høre, at du kunne bruge guiden!
      Mht. at dele flere svar på én gang, er metoden med screenshots desværre også den ene måde, vi har kunnet finde.
      Kh. Michelle, WorkHero

  3. Hejsa,
    Fin guide I har lavet, tak for det 🙂 Jeg savner dog lidt info omkring længden af videoer… Jeg synes ofte jeg ser lange videoer i folks Stories, som så bliver delt i mange små ‘sektioner’. Det kan godt være ret lange videoer, evt kombineret med stilbilleder.
    Hvordan laver man det?
    Jeg har prøvet at lave en video, og den bliver automatisk delt i fire – men den cutter det sidste af videoen af. Er det fordi den er for lang?
    På forhånd tak for svar.
    Mvh. Stina

    1. Hej Stina
      Godt at høre, at du kunne bruge guiden 🙂
      Hvis du lægger videoer op i Instagram Stories, deles de automatisk op i 15-sekunders bidder. Den tilføjer 4 af disse bidder ad gangen, og så skal du selv klippe i din video og lægge resten op. Der findes dog apps, der kan lette arbejdet for dig som fx CutStory.
      Hvis du laver en live video, kan den være op til 60 minutter, så det er også en mulighed. Du kan også vælge at bruge IGTV, hvor du også kan lægge længere videoer op.
      Du kan sagtens mixe små videoer og almindelige billeder (stilbilleder) i Stories – du tilføjer blot de forskellige dele i den rækkefølge, du ønsker.
      Jeg håber, det besvarede dine spørgsmål 🙂
      Kh. Michelle

  4. Hejsa, jeg vil virkelig gerne vide, hvordan man laver et farvet felt bag teksten, så den bliver nemmere at læse 🙂

    1. Hej Anette
      Hvis du vil lave et farvet felt bag din tekst, så man lettere kan læse den, gør du blot følgende: Du skriver din tekst, og så klikker du på det lille ikon oppe i venstre hjørne, der hedder A++ (det er i en lille firkant), og så vælger du blot den ønskede farve nede i farveskalaen 🙂
      Kh. Michelle

  5. Hej!
    Hvis jeg nu gerne vil redigere i rækkefølgen af mine highlights, kan man så det? eller kan det kun være i en rækkefølge som er styret af hvilke highlights som er de nye?
    Dette for at undgå at nogle af de ældre highlights bliver nr. 20 i rækken..

    1. Hej Astrid. Det er desværre ikke muligt at ændre i rækkefølgen i highlights, som det ser ud nu. Vi må håbe, at det snart bliver muligt 🙂

  6. Hej
    Hvordan får jeg det samme tag/klistermærke/tekst til at være det præcis samme sted igennem hele videoen? Når jeg ligger en video op som deler sig så skal jeg sætte det samme ind på hver del..

    1. Hej Sofie Louise
      Det gør du ved at tilføje dit tag, klistermærke eller tekst på din video. Når det sidder der, hvor du gerne vil have det, skal du holde fingeren ned på tagget, så skulle der meget gerne komme en mulighed, hvor du kan fastgøre dit tag/klistermærke, så det bliver siddende samme sted hele videoen igennem 🙂

  7. Hej! Hvordan deler jeg teksten fra et opslag i stories? Jeg ser at mange deler et opslag fra en anden person og har hele teksten med. Hvordan Søren gør man det? Mvh Hanne

    1. Hej Hanne. Du deler et opslag ved at trykke på den lille papirflyver. Derefter kan du trykke på billedet, hvor du enten kan vælge kun at have billedet eller billedet med et tekstfelt, hvor man kan se noget af teksten. Jeg går ud fra, det er det du mener? Ellers er du velkommen til at skrive igen 🙂
      Kh Charlotte

  8. Hej nogen der kan hjælpe når jeg laver en stories kommer der ikke nogen send besked på min så nogen kan kommentere på det – hjælp.

    1. Hej Allan
      Du skal ind i indstillinger og slå det til. Det gør du ved at gå ind i ‘Historie’ og under ‘Tillad svar og reaktioner’ vælge ‘Alle’.
      Kh Charlotte

  9. Hej
    Kan man mulighed for selv at se sin video inden den lægges op? Eller er det et shot man har i bøssen, når man laver lives på story?

    1. Hej
      Når du laver live, kan du ikke se videoen inden, da den bliver sendt direkte ud til dine følgere. Hvis du har brug for at se din film igennem eller redigere, kan du bruge Reels, IGTV eller lægge en almindelig film op i dit feed.

  10. Hej
    Kan man fjerne sangteksten, når man sætter musik på eller rykke den?
    Hvis man bruger de muligheder der er så kan man enten se albummet eller anden rubrik med oplysninger om sanger eller sang.
    Synes nogle gange det ødelægger videoen og mener før jeg har set at man kan få det op i toppen?

    1. Hej Louise.
      Når du vælger musik i Story, kan du ændre skrifttypen på sangteksten. Det kommer op nede i bunden. Hvis du scroller helt til højre, skulle du meget gerne kunne vælge enten et mindre billede eller et lidt større billede af sangcoveret. Når du vælger en af de to muligheder, fjerner du samtidig musikteksten. Du kan rykke coverbilledet, når du er færdig med at tilføje musik 🙂
      Kh Charlotte

  11. Hej 🙂
    Vi har lavet en ama på vores virksomhedsprofil og fået en masse svar ind. Dem vil vi jo gerne samle og dele, men hvordan gør vi lige det? Vi kan se dem under notifikationer, men ikke få dem frem som ‘billeder’ – hvad er galt? Skulle vi have slået noget til – eller fra?
    Bh Kirstine

    1. Hej Kirstine.
      Tak for dit spørgsmål 🙂
      I kan se og svare på spørgsmålene via den story, hvor I delte jeres AMA. Hvis I derimod gerne vil samle alle spørgsmål på samme billede, kan I tage screenshots af oversigten med spørgsmål 🙂
      Ligesom med din story, udløber spørgsmålene også, så du skal huske at gemme dem, inden de udløber.
      Jeg håber, det var svar nok, ellers er du velkommen til at skrive igen.
      Bedste hilsner Charlotte – Workhero

  12. Tak for en rigtig god guide. Jeg oplever, at når jeg laver stories, er det ikke alle billederne, der er med, når jeg deler den. Hvis jeg ser min story på computer er alle billederne der, men på telefonen kun nogle af dem. Kan også se, at mine følgere heller ikke ser alle billederne. Det er jo super træls, når der er en rød tråd i story’en, og så mangler nogle af delene. Jeg har googlet, men har ikke fundet svar. Kan I hjælpe? Bedste hilsner, Iben

    1. Hej Iben. Tak for din kommentar 🙂
      Det lyder mystisk og super ærgerligt, at du ikke kan se alle dine Stories i app’en. Har du prøvet at slette den og installere den igen? Det ved jeg, har hjulpet for nogle, der har oplevet samme problem som dig 🙂
      Hvis det ikke virker, er du velkommen til at skrive igen 🙂
      Kh Charlotte // Workhero

      1. Hej Charlotte
        Mange tak for svar. Det prøver jeg.
        Et tillægsspørgsmål: Det er som om, at hvis mine stories er længere end fem billeder, er det ikke hele storien der bliver vist, hvis man kigger fra feedet. Men hvis man kigger fra min profil, er den hele der. Har I hørt om det før? Jeg kan slet ikke google mig frem til noget, og det undrer mig.
        Mange venlige hilsner
        Iben

        1. Hej Iben
          Det er så lidt, håber det virker 🙂
          Jeg har før hørt om forskellige problemer med at den sletter Stories eller man ikke kan se dem alle. Det er dog noget tid siden efterhånden. Mit bedste bud er at opdatere eller slette app’en, så kan det være, Instagram har fået fikset problemerne.
          Jeg håber, det hjælper, for det er da irriterende, at det driller sådan. Ellers er du velkommen til at vende tilbage igen.
          Kh. Charlotte

  13. Hej 🙂
    Jeg håber du kan hjælpe mig lidt. Jeg har forsøgt at promovere en story på vores virksomhedsprofil, men først da jeg havde fjernet alle tags, GIFs og musik ville den gå igennem… Det er jo bare lidt ærgerligt.
    Ved du hvad problemet kan være?
    VH Maria

    1. Hej Maria 🙂
      Tak for din kommentar.
      I annonceadministrator skal du vælge Instagram Stories som den eneste placering.
      Når du så overfører dit annonceindhold, skal du i annonceteksten markere “overfør en interaktiv meningsmåling” eller hvilket andet klistermærke du bruger, som fx tags, musik eller GIFs.
      Så burde det virke. Ellers er du velkommen til at skrive igen 🙂
      Kh Charlotte // Workhero

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *