Den ultimative guide til Instagram stories: Styrk dit brand og øg dit salg på sigt

Vi har tidligere skrevet om, hvordan du bedst anvender annoncer i Instagram stories til at undgå at drukne imellem annoncerne på Facebook, men hvordan får du egentlig det optimale ud af dine organiske Instagram stories? I dag fortæller vi, hvordan du kan anvende dine organiske Instagram stories til at styrke dit brand – og på sigt øge dit salg.

5 overbevisende grunde til at du skal bruge Instagram stories til at brande din forretning og sælge dine ydelser

Inden vi dykker ned i de 1 million muligheder, Instagram stories tilbyder, så lad os første forklare, hvorfor du overhovedet skal bruge tid på organiske Instagram stories, når de alligevel forsvinder efter 24 timer. Nedenfor har vi opridset 5 essentielle grunde til, hvorfor du skal bruge din energi på Instagram funktionen.

#1 500 millioner stories dagligt

Antallet af brugere der anvender Instagram stories er støt stigende og nåede i januar 2019 svimlende 500 millioner stories dagligt. Allerede i 2018 var Instagram story platformen dobbelt størrelse af Snapchat, hvilket betyder, at du har et hav af potentielle seere.

#2 Stories fra virksomheder hitter

Folk er på Instagram for at blive inspireret og opdage nye ting, de er interesseret i. Det gælder også indhold fra virksomheder og brands. Faktisk er ⅓ af de mest viste stories fra virksomheder, og 60% af Instagram brugerne siger, at de opdager nye produkter på Instagram . Der er altså god mulighed for at skabe brand awareness.

#3 Optag, upload og del video med få klik

Flere og flere ser videoer på instagram – Instagrams egen undersøgelse viser en 80 % stigning i den tid, der bruges på at se videoer på Instagram. Instagram stories gør det endnu nemmere at tage, uploade og dele videoer på platformen. Funktionen giver dig desuden et væld af muligheder for at tilføje effekter til dine videoer direkte i appen. Mere om det længere nede i indlægget.

#4 Ideel platform til storytelling

Stories er det oplagte sted for engagerende Storytelling – deraf navnet. En gammel men stadig relevant marketing teori siger, at du skal sælge den forandring, du skaber i stedet for dit konkrete produkt. Er du for eksempel ledelsescoach, sælger du ikke (blot) 1:1 sessioner, men derimod “nøglen til at blive en mere selvsikker, troværdig, empatisk og handlekraftig leder”. Er du psykolog, sælger du ikke “en times samtale på dit kontor”, men derimod “selvværd så dine klienter kan udleve deres drømme og hvile i sig selv”. Hvordan kan du fortælle historien om, hvad du sælger? Instagram Stories er det perfekte sted at skabe historier omkring dine produkter og ydelser.

#5 Øg dit reach med stickers

Dine Stories er ikke kun for dine følgere. En genial måde at blive opdaget på, er at bruge diverse “stickers” til at blive fundet i udforsk på Instagram – stickers såsom placering og hashtags. Mere om det nu, når vi gennemgår de mange muligheder, Instagram stories giver.

1 million muligheder – og hvordan du bruger dem intelligent

Okay, så måske findes der ikke 1 million muligheder, men nu har jeg da din opmærksomhed. Måske er der nærmere 1.000 muligheder. Mange er der i hvert fald. Her er et udpluk:

Stickers

En af de funktioner, der giver dig absolut flest muligheder for at skille dig ud og være kreativ er Instagram stories ”stickers”. Du finder stickers ved at gå ind på Instagram stories via din startside, tag et billede, eller vælg et fra din kamerarulle, og tryk på det firkantede ansigt øverst i højre hjørne. Nedenfor gennemgår vi nogle af vores favorit stickers.

instagram-stickers

Hashtags

Vil du gerne nå bredere ud med dine stories? Så er det nu, du skal være opmærksom. Ligesom du tilføjer hashtags til en almindelig opdatering på Instagram, så skal du også gøre det på dine stories. Du kan gøre det ved enten at tilføje dem i teksten eller som en sticker. På den måde dukker dine stories op på det pågældende hashtag, og du øger dit reach – win! Brug hashtags der passer til din branche og husk at tjekke, hvilke hashtags din målgruppe selv bruger. Det er desuden altid en god ide at gøre brug af både brede og mere nichepræget hashtags.

Ask Me Anything (AMA)

Instagram har tilføjet en sticker, der gør det muligt for dine følgere at stille dig spørgsmål direkte via story-funktionen. Alt du skal gøre er at indsætte spørgsmål-stickeren, så kan du efterfølgende publicere svarene på din egen story. Et smart trick er at samle de bedste spørgsmål i et highlight på din profil. På den måde kan du imødekomme ofte stillede spørgsmål fra dine kunder – og lette kundeservices arbejde.

GIFs

Instagram gør det muligt at give dine stories et frisk pust med række GIFs. Alt du skal gøre er at vælge “GIF” under stickers, søg på relevante nøgleord og scroll blandt de mange muligheder. GIFs er en genial måde at tilføje en ekstra dimension til din story og tiltrække din målgruppes opmærksomhed – tilføj for eksempel en call to action knap med “swipe up”* eller en pil til din næste story – være kreativ og vis lidt personlighed!

instagram-stories-gifs

*Swipe up funktionen, hvor du kan linke direkte til et opslag, er desværre ikke tilgængelig før, du når 10.000 følgere.

@ Tag andre brugere

Vil du øge dit reach? En genial måde at gøre det på er at tagge andre brugere, der enten optræder i din story eller på anden vis er relevant for den pågældende story. Du tagger andre brugere ved at gå ind under stickers, vælg “omtale” og indtast et brugernavn. Når du tagger andre brugere ved hjælp af stickers, giver det dem mulighed for at tilføje historien til deres Instagram story – på den måde bliver din profil eksponeret for flere brugere.

Meningsmålinger

En smart måde at få din målgruppe til at interagere med din profil er ved at tilføje en meningsmåling til din story. Du kan bruge meningsmålinger til alt lige fra at tage trendy emner op eller til at få feedback på produkter og tjenester. Du tilføjer en poll til din Instagram story ved at trykke på meningsmåling under stickers. Du får nu en boks frem med et spørgsmål og svarmulighederne ja/nej – indtast dit spørgsmål og tilpas svarmulighederne. Nemt!

Placering

Stickers i Instagram stories giver dig desuden mulighed for at tilføje en lokation til din historie. Når du tilføjer en placering til din story, kan du være heldig, at Instagrams algoritme hiver din story ind på større lokationer under udforsk.

3 profiler, der gør det ekstra godt

Godt, nu har vi gennemgået basics – mangler du stadig inspiration til, hvordan du skal tage hul på Instagram stories eller forbedre din nuværende indsats? Vi har samlet 3 profiler, der gør det ekstra godt, så du kan komme godt i gang.

@Tinalykkegaard

instagram-stories-gode-eksempler-2

Tina Lykkegaard er holistisk hudterapuet og et super eksempel på, hvordan man kan anvende sine Instagram stories aktivt til at fremvise sin viden og kunnen overfor potentielle kunder. Tina anvender blandt andet sine stories til at dele ud af opskrifter, viden om de produkter hun anvender i sine behandlinger, og så svarer hun løbende på spørgsmål fra hendes følgere. Derudover er hun mester i at holde en rød visuel tråd, der går igen i hendes Instagram feed, hvilket gør hendes stories letgenkendelige for hendes følgere.

@ReneRedzepi

instagram-stories-gode-eksempler-1

Kok og medejer af den verdenskendte restaurant, Noma, René Redzepi gør ikke kun et formidabelt job i køkkenet. Han viser også særlig klasse, når det kommer til hans Instagram stories. René anvender aktivt hans stories til at gå bagom restaurantens ellers fine facade, hvor han på humoristisk vis fremviser hans dansende køkkenpersonale og nogle af de særpræget retter, der aldrig når menukortet.

@emiliemelgaardjacobsen

instagram-stories-gode-eksempler-3

Emilie Melgaard Jacobsen er en personlig favorit, når det kommer til Instagram stories. Emilie er iværksætter og forfatter, og sælger blandt andet hendes egne meditationer. Hendes stories giver et ærligt og upoleret indblik i livet som karrierekvinde og mor, samtidig med at hun promoverer hendes produkter. Emilie er et super eksempel på, hvordan man kan anvende Instagram stories til at styrke et personligt brand.

Instagram story hacks du skal kende

Intet blogindlæg vil være fuldendt uden et par hacks til, hvordan du kan gøre din brug af funktionen en tand bedre end dine konkurrenters. Vi har samlet et par af vores favorit hacks her.

Ensartet highlights

Dine stories på Instagram er som udgangspunkt kun tilgængelige i 24 timer. En måde at forlænge deres levetid på er at oprette et såkaldt highlight på din profil. Du går ind på din profil, trykker på ”tilføj highlight”, navngiver highlighten og tilføjer et coverbillede – og det er her hacket kommer i spil.

Instagram giver dig mulighed for at vælge et billede fra en af dine stories, men du kan også tilføje et fra din kamerarulle. På den måde kan du ensarte dine highlights – som @TinaLykkegaard eksempelvis har gjort det på hendes profil.

instagram-stories-ensartet-highlight

Der findes forskellige måder at lave selve billedet – vores fortrukne er via apps såsom Canva. Åbn appen, vælg “Instagram-opslag”, vælg en farve og en illustration og gem til kamerarullen. Du kan også gøre det via Photoshop – bare husk at anvend dimensionerne 1080px x 1920px.

instagram-stories-ensartet-coverbillede

Templates

Når du nu alligevel har downloadet canvas appen, så er der ingen grund til at gå glip af de smukke templates, som appen tilbyder. Åbn appen, tryk på “Instagram-opslag”, vælg en template, indsæt dine egne billeder og tekst, så er templaten klar til at blive lagt op på din Instagram story.

instagram-stories-templates

Tilføj posts til din story

Instagram gør det muligt at tilføje dine egne eller andres posts til din story. Alt du skal gøre er at trykke på “send til” knappen ved det billede, du ønsker at tilføje til din story, og herefter tryk på “føj til historie”. Når du gør det på denne måde, er billedet klikbart og fører seerne direkte til opslaget, hvis de trykker på det.

Smid endelig en kommentar, hvis du har andre tips eller hacks til organiske Instagram stories.

 

P.S. Følg os på Instagram – og få endnu flere tips og ideer til din online markedsføring i dag!

 

Hero Insights
Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

2 thoughts

  • Tak for det gode fif med app’en Canva. Jeg er dog lidt grøn i det med stories og har indtil videre kun lagt en enkelt story op i ny og næ. Meeeeen hvordan søren tilføjer jeg endnu en story, hvis jeg allerede har lagt en op. Jeg synes heller ikke det virker helt simpelt at skulle redigere en allerede “udgivet” story?

    Og det er jo helt sikkert mega simpelt, jeg har bare ikke lige fanget den endnu 🙂

    • Hej Camilla
      Hvor dejligt at høre, at du kunne bruge guiden! Canva er nemlig et helt genialt værktøj, som vi også selv bruger flittigt 🙂

      Hvis du allerede har udgivet en story og skal udgive endnu en, skal du gå “hjem” til forsiden og så klikke på det lille kamera-ikon øverst i venstre hjørne for at kunne tilføje endnu en story.
      Du kan ikke som sådan redigere i en story – kun i selve indstillingerne for den. Det gør du ved at klikke ind på din story og så klikke på de tre små prikker nederst i venstre hjørne.

      Rigtig god fornøjelse med det!

      Kh. Michelle, WorkHero

Skriv et svar