Nogle af dem kender du formentlig allerede, mens andre er nyt guf, som du kan teste af med det samme.
Here you go:
Få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev
- Indsaml mailadresser offline
- Brug din e-mailsignatur
- Installer en pop-up
- Brug Twitter Cards
- Tilbyd en rabat ved tilmelding
- Brug dit Facebook coverfoto
- Lav en gratis e-bog (freebie)
- Brug Social Proof
- Gæsteblogging
- Få en Welcome Mat
- Lav en konkurrence
- Brug psykologiske triggers
- Keep it Simple
- Send en liste rundt
- Lav teasere
- Nævn det på sociale medier
- Du kan opfordre dine modtagere til at videresende dit nyhedsbrev
- Få signups via din Facebook gruppe
- Få tilmeldinger via Instagram Stories
- Gør dit nyhedsbrev til et koncept
- Gør det eksklusivt
- Væk deres nysgerrighed og lad dem betale med deres e-mail
- Lav en test
- Afhold webinars
- Brug Content Upgrades
- Brug Facebook annoncering
- Brug Instagram annoncering
- Få en news letter bar
- Tilføj en tilmeldingsboks under dine blogindlæg
- Splittest hvad der virker
- Brug en QR-kode
- Lav et mini e-mail kursus
- Tilføj mulighed for tilmelding i kommentarboks
- Tilføj på din faktura
- Tilbyd en egentlig ydelse
- Lav en alliance
De nemme:
# 1 Indsaml mailadresser offline
Har du fx en klinik eller en anden lokation hvor potentielle kunder kommer forbi, kan du have en flyer liggende, hvor man fx tilmelder sig en konkurrence, hvis man udfylder sin mailadresse på sedlen. Husk at det tydeligt skal fremgå, at man samtidig tilmelder sig dit nyhedsbrev. Se fx dette eksempel fra Hereford Steak House.
# 2 Brug din e-mailsignatur
Udnyt din e-mailsignatur til at indsamle mailadresser. Skriv fx ”Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine bedste tips til online markedsføring lige her”.
# 3 Installer en pop-up
Dette tip kender du sikkert, men en pop-up på din hjemmeside virker altså, hvad enten det er en slide-in (der slider frem nede i højre hjørne fx) eller en stor eller lille pop-up midt på skærmen med en opfordring til at tilmelde sig nyhedsbrevet. Du kan selv indstille, hvornår den skal dukke op – lige når man lander på din hjemmeside, eller ved ‘exit intent’/når man er ved at forlade sitet. Tjek fx Sleeknote, SumoMe eller Mailchimp hvis du allerede bruger det til dit nyhedsbrev.
# 4 Brug Twitter Cards
Er du på Twitter? Så ved du sikkert, at de har et annonceformat. Det betyder, at du kan lave et tweet om til et såkaldt card, som du kan pinne til din profil. Det betyder, at det tweet/card er det første, man ser, når man kommer ind på din Twitter profil. Brug det til at indsamle mailadresser, ligesom Refuga gør.
# 5 Tilbyd en rabat ved tilmelding
Dette trick fungerer især godt til webshops, men kan også fungere godt, hvis du fx har en række online produkter, man altid kan købe. Lok folk ind på nyhedsbrevet med en god rabat ved første køb.
# 6 Brug dit Facebook coverfoto
Gør opmærksom på dit nyhedsbrev i dit coverfoto på Facebook. Det kan være et billede af dig, hvor der ved siden af står ”Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få min gratis e-bog om de 5 største stressfælder”.
Brug fx det gode og gratis online designværktøj Canva til at lave det, så det ser godt ud og passer i størrelsen.
# 7 Lav en gratis e-bog (en freebie)
Tilbyd en gratis e-bog (der er relevant ift. hvad du laver) mod, at man giver sin e-mailadresse. En såkaldt freebie. Læs vores 10 eksempler på freebies, der kan skaffe dig flere tilmeldinger til nyhedsbrevet.
# 8 Brug Social Proof
Har du en stor liste med, så blær dig med det. Folk er flokdyr. Hvis mange andre allerede er tilmeldt dit nyhedsbrev, kan det jo ikke være helt skidt. Så vil de også. Skriv fx som Christina Klitsgaard ”Gør som over 9.000 virksomheder”. Du kan også som Neil Patel fra QuickSprout fremhæve dine mange erfaringer lige ved siden af tilmeldingsformularen. Læs mere om, hvordan du kan øge din troværdighed med Social Proof her.
# 9 Gæsteblogging
Gæsteblogger du? Så er der ofte en tekst om dig i bunden. I den kan du få flettet ind, at man faktisk kan få din gratis e-bog, test osv. hvis man hopper ind på din hjemmeside og tilmelder sig nyhedsbrevet.
# 10 Få en Welcome Mat
Hvis du bruger det lille plugin SumoMe kan du få lavet en Welcome Mat på din hjemmeside – den sørger for, at din hjemmeside faktisk er dækket af én stor ”pop-up” med en stor opfordring til at tilmelde sig nyhedsbrevet, når man kommer ind på siden, før man kan se noget andet.
Du kan også blot tilmeldingsboksen være det første man ser, uden at den nødvendigvis fylder det hele.
# 11 Lav en konkurrence
Når du laver konkurrencer er det vigtigste, at præmien er relevant i forhold til det, du tilbyder i din forretning. På den måde sikrer du, at alle deltagere interesserer sig for dine ydelser og dermed er relevante at have på dit nyhedsbrev. Du kan udlodde en bog, et online kursus, en billet til et foredrag eller lignende mod, at folk blot giver deres e-mailadresse.
# 12 Brug psykologiske triggers
På din pop-up eller tilmeldingsformular kan du give folk muligheden for at sige nej tak til dit nyhedsbrev – og der må du godt være lidt flabet. Fx kan ”Nej tak”-knappen hedde ”Nej, jeg vil ikke blive bedre til at forhandle”. Tests viser, at det virker! Men du bør selvfølgelig teste det af på din egen målgruppe.
Det gør Ramit Sethi – forfatter til I Will Teach You To Be Rich:
# 13 Keep it Simple
Lav din tilmeldingsformular så simpel som overhovedet muligt. Sørg for at folk ikke behøver udfylde deres fødselsdato, adresse, køn og alle mulige ting. Det skal være nemt og enkelt.
Du kan altid få dem til at give mere info senere, hvis det er nødvendigt.
# 14 Send en liste rundt
Dette trick er især godt, hvis du holder foredrag. Der har du en masse menneskers opmærksomhed, så der kan du med fordel benytte lejligheden til at sende en lille seddel rundt, hvor folk kan skrive deres mail på. Du kan fortælle, at hvis de gør det, får de fx dine ”10 tips til en stressfri hverdag”, men gør det tydeligt, at de giver lov til, at du tilmelder dem nyhedsbrevet. Vær opmærksom på, at du højst sandsynligt ikke vil kunne tyde alles kragetæer, så regn ikke med at få 100% på nyhedsbrevet.
# 15 Lav teasere
På sociale medier kan du fx lokke folk ind på nyhedsbrevet med updates som ”Jeg er i gang med at skrive et nyhedsbrev om de fem billigste måder at få flere kunder på, der ryger ud i morgen. Vil du også have det? Så tilmeld dig mit nyhedsbrev her.”
# 16 Nævn det på sociale profiler
Bruger du Facebook, Instagram, eller har du en Youtube kanal, så gør opmærksom på dit nyhedsbrev på de kanaler også og lok med din freebie. Fx i din profiltekst på Instagram, så man ser det, når man kommer ind på din profil.
På Facebook kan du lave en lille tab, hvor der fx står ”Tilmeld nyhedsbrev” oppe i menuen.
# 17 Du kan opfordre dine modtagere til at videresende dit nyhedsbrev
Nederst i dine nyhedsbreve kan du med fordel opfordre til, at dine læsere videresender til en ven, hvis det er relevant. Det kan gøres meget diskret med en ”Videresend”-knap eller ved direkte at opfordre til det fx ”Kunne din ven eller kollega også have gavn af dette tip? Så videresend mailen.”
# 18 Få signups via din Facebook-gruppe
Hvis du har en Facebook-gruppe til dit publikum, kan du påkræve besvarelse af en række spørgsmål, inden folk får lov til at joine gruppen. Her kan du spørge, om de vil have tilsendt din [indsæt freebie] eller blot tilmelde sig dit nyhedsbrev, hvis de skriver deres e-mail. Det kræver dog, at du selv tilføjer dem manuelt bagefter.
# 19 Få tilmeldinger via Instagram Stories
Du kan reklamere for dit nyhedsbrev/din freebie i Instagram Stories. Hvis du har mere end 10.000 følgere på Instagram, kan du endda benytte swipe-funktionen og linke direkte til din signup-formular.
Overordnede tips:
# 20 Gør dit nyhedsbrev til et koncept
Gør dit nyhedsbrev lidt mere sexet ved IKKE at kalde det for nyhedsbreve – kald det noget andet. Elektronista kalder fx deres for THE INSIDER, Soulaima Gourani har et nyhedsbrev, der hedder Straight Talk, og Future Navigator har deres Hot Letters. Nyhedsbreve lyder hurtigt kedeligt – så kald det noget andet, der også indikerer, hvad man får. Elektronistas Insider-klub:
# 21 Gør det eksklusivt
Lad dit indhold på nyhedsbrevet være eksklusivt for nyhedsbrevslæsere. Hvis du alligevel også laver dine nyhedsbreve til blogindlæg og deler på Facebook med mere, kan det virke som om, der ikke er grund til også at være på dit nyhedsbrev. Det kan være eksklusive rabatter, eksklusivt indhold m.m.
Jeg er fx i gang med noget research om online markedsføring i Japan for en kunde og hørte i den forbindelse om en japansk forretningsmand. Han havde afsonet en dom i fængslet, men var nu ude igen og var igen en succesful forretningsmand. Han havde et nyhedsbrev, hvor han skrev om ting, som han ikke mente, at han kunne skrive offentligt. Det er et af de mest populære nyhedsbreve i Japan (næstefter nyhedsbreve med info om jordskælv), og folk betaler endda månedligt for at være på nyhedsbrevet.
Det lyder måske lidt ekstremt og kræver en vis kant og kendis-status, but you get the point. Tilbyd noget specielt og eksklusivt til dine nyhedsbrevslæsere!
De tekniske:
# 22 Væk deres nysgerrighed og lad dem betale med deres e-mail
Giv dine besøgende adgang til lidt ekstra information mod, at de giver dig deres mailadresse. Et godt eksempel på dette er min kærestes firma Refuga (der også står bag Radimet og OOB life), der laver netværksrejser for selvstændige. Når interesserede iværksættere overvejer, om de skal afsted på en grupperejse, er det vigtigste, hvem der ellers skal med.
Derfor har han lavet en “deltagerliste-gate”, så du mod udlevering af din e-mail kan se, hvem der allerede er tilmeldt de forskellige ture.
Obs! Folk kan også betale i fx likes på Facebook, hvis det giver mere mening for dig.
# 23 Lav en test
Caroline Fibæk, en af mine faste kunder, kørte på et tidspunkt et online forløb, der hed Nydelseskuren og havde fokus på vægttab. I den forbindelse lavede hun en landingpage, hvor man kunne tage en test ved at udfylde et spørgeskema elektronisk for at finde ud af, hvilke livsstilsfaktorer, der påvirkede ens vægttab. Svaret fik man sendt som en kort nydelsesrapport til sin e-mail.
# 24 Afhold webinars
Webinars er online foredrag, der oftest afholdes live og er gratis. Her har du mulighed for at øse ud af din viden og vise, hvem du er, og folk kan stille spørgsmål direkte via en chatfunktion. Folk skal afgive deres mailadresse for at få linket med adgang til den virtuelle konferencesal. Du kan bruge systemer som GoToWebinar eller ClickWebinar, som jeg har hørt godt om.
# 25 Brug Content Upgrades
Har du lavet et godt blogindlæg, kan du tilbyde en ”content upgrade” – det kan fx være, at du tilbyder, at man kan downloade blogindlægget som en flot opsat PDF/e-bog, så den kan gemmes på iPad’en, men det fungerer især også godt til tjeklister, cheat sheets eller skabeloner, som du tilbyder, at man kan downloade.
Prisen? Deres e-mailadresser naturligvis 🙂
# 26 Brug Facebook annoncering
Reklamer med din nyhedsbrevsliste via Facebook annoncering, fx hvis du tilbyder en gratis e-bog, et gratis minikursus eller lignende. Denne mulighed er både god, hvis du har en masse Facebook fans, som ikke er på dit nyhedsbrev, og hvis du vil nå ud til helt nye folk. Læs bl.a. vores indlæg om, hvordan du bruger Facebook Lead Ads til at få flere tilmeldinger her.
# 27 Brug Instagram annoncering
Ligesom du kan bruge annoncering på Facebook, kan du gøre det samme på Instagram, hvor du også kan bruge Lead ads.
# 28 Få en news letter bar
Få en news letter bar ala den, jeg havde på min gamle hjemmeside. Det er en mere diskret måde at lokke folk på.
# 29 Tilføj en tilmeldingsboks under dine blogindlæg
Hvis folk først er landet på et af dine blogindlæg og endda har læst det til ende, er der stor sandsynlighed for, at de godt vil høre mere fra dig. Derfor kan du med fordel også tilføje en integreret tilmeldingsboks i bunden af dine blogindlæg.
# 30 Splittest hvad der virker
Bruger du fx pop-up systemerne Sleeknote eller SumoMe, kan du super nemt opsætte splittests, så du kører med to-tre forskellige former for pop-ups, så du kan se, hvilken en der virker bedst. Det kan være variation i tekst, størrelse, knapper eller et spørgsmål om, hvorvidt det er en slide-in eller decideret pop-up, og hvornår den skal dukke op m.m.
# 31 Brug en QR-kode
Sælger du fysiske bøger, kan en QR-kode være en god idé. Så kan du lokke med din freebie/eller det guld du giver på dit nyhedsbrev i din bog, og læserne har mulighed for hurtigt at tilgå tilmeldingsformularen (så hurtigt man nu kan fra offline til online).
# 32 Lav et mini e-mailkursus
De fleste tilbyder en gratis e-bog i bytte for din mailadresse, men du kan også i stedet lave et mini kursus på e-mail, hvor de fx hver dag i 30 dage får et tip til deres palæo-diet, eller hvad du nu kan finde på i forbindelse med dine ydelser. Det kan også være et video-kursus, der strækker sig over fem mails med 4 dage i mellem.
# 33 Tilføj mulighed for tilmelding i kommentarboks
Har du en blog, hvor man kommenterer på dine indlæg, er det ofte påkrævet, at vedkommende skal angive sin e-mail for at undgå spam. Hvorfor ikke også lade dem tilmelde sig nyhedsbrevet samtidig?
# 34 Tilføj det på din faktura
Det handler om at benytte hver en mulighed for at få folk skrevet op til dit nyhedsbrev, så hvorfor ikke også synliggøre det på din faktura ved at indsætte et link.
De kreative
# 35 Tilbyd en egentlig ydelse
Min kæreste arbejdede tidligere som SEO-konsulent, og lavede i den forbindelse et projekt rettet mod webshops. Han tilbød dem, at de kunne få en ShopDiagnose – en minirapport over, hvordan deres webshop kunne optimeres i forhold til SEO. Det blev meget populært og resulterede efterfølgende i kunder til 40.000 kr. om måneden, fordi han havde vist sit værd gratis OG fået deres mailadresser, så han kunne sende dem et tilbud efterfølgende. Det har han bl.a. skrevet lidt om her.
Obs! Dette trick er lidt tidskrævende, så den er bedst at køre som en slags kampagne.
# 36 Lav en alliance
Slå dig sammen med en kollega og lav fx et webinar eller e-mailkursus sammen. På den måde tapper I ind i begge jeres netværk, så I begge får opmærksomhed fra den andens netværk, men også sammen kan tiltrække nye potentielle kunder. De tilmeldte tilmeldes naturligvis begge jeres nyhedsbreve. Det har fungeret super godt for Lars Skjoldby og Maj Wismann, der sammen har holdt flere webinars om bl.a. SEO for Rookies. Det giver mening, fordi de har glæde af hinandens publikum.
3 Responses