Psst… Har du hørt om Lead Ads? Hvis ikke, så er det nu du finder ud af, hvordan du giver dine modtagere en bedre oplevelse, når de skal tilmelde sig dit nyhedsbrev, downloade dit salgsmateriale, eller når potentielle kunder ønsker at blive kontaktet af dig.

Hvad er Lead Ads egentlig?

Don’t worry. Lead Ads er rimelig nyt, så det er helt forståeligt, hvis du ikke er bekendt med dem endnu. Måske er det første gang, du hører om dem? I så fald får du Facebooks egen forklaring her, så vi begge ved, hvad vi taler om:

Leadannoncer er den bedste metode til at køre kampagner med fokus på leadgenerering på Facebook. Via leadannoncer kan folk vise deres interesse for et produkt eller en tjeneste ved at udfylde en formular i annoncen med deres oplysninger og give en virksomhed mulighed for at henvende sig til dem. (Facebook, 2016)

Hos WorkHero er vi begejstrede! Mest fordi Lead Ads er en simpel løsning, som gør oplevelsen for Facebooks brugere meget bedre – og dermed gør det lettere for dig at få dem til at udføre en handling uden, at de opgiver halvvejs.

Vi kender det alle sammen. Det kan være lidt trivielt, hvis man gerne vil tilmelde sig et event eller nyhedsbrev. Man bliver kastet over på en ny side, i en ny fane, som er langsom om at indlæse, og først derefter skal man til at udfylde en masse oplysninger såsom navn, adresse osv… Øv! Hvorfor skal det være så besværligt?

Og set fra dit perspektiv som personligt brand, er det jo heller ikke specielt sjovt selv at skulle oprette en separat landingsside – hver gang. Det har Facebook gjort op med nu.

Lead Ads gør derfor ikke kun livet nemmere for din målgruppe, men også for dig. Og med Lead Ads kan du derfor redde din målgruppe fra lange, kedelige formularer – og tidsspilde.

Det gode eksempel: Flere tilmeldinger med Lead Ads

Lad os lige dig et eksempel. FutureNavigator ville gerne have flere tilmeldinger til én af deres e-maillister, der er målrettet foredragsholdere. Derfor greb vi muligheden for at teste Lead Ads af i dette tilfælde. Vi lavede denne annonce:

futurenavitatorleadads

Så den ser ud som en helt almindelig annonce i Facebook.

Når en interesseret Facebook-bruger klikkede ”Tilmeld dig”, åbnede der sig med det samme en rude på Facebook. Formularen var automatisk udfyldt på forhånd ved hjælp af de relevante informationer, Facebook allerede har om sine brugere. Det så sådan her ud:

future-navigator-lead-ads2

Med Lead Ads kan du altså indsamle Facebook brugeres kontaktinformationer med det samme uden, at de skal igennem besværet ved at forlade Facebook. Og! Facebook har sågar udfyldt formularen med brugernes informationer på forhånd, så de bare skal tjekke at informationerne er korrekte, inden de trykker ”Næste”.

To hurtige klik mere, og tilmeldingen var gennemført. Future Navigator fik de informationer de skulle bruge – fuldstændig smertefrit for deres målgruppe. 

Som alle konverteringseksperter altid hævder: Jo færre steps, jo højere konvertering – og derfor elsker vi Lead Ads.

 

facebook-lead-ads-future-navigator

facebook-lead-ads-future-navigator

Bemærk også den fine detalje, at den sidste knap ”Vis website”, giver målgruppen mulighed for at komme direkte ind på hjemmesiden efterfølgende, hvis de stadig er nysgerrige for at lære dit brand at kende. Diskret, men effektivt.

Vi havde vha. Zapier koblet det op, så de nye leads automatisk blev smidt ind i Mailchimp på den rette liste.

Gør Lead Ads virkelig en forskel?

I vores eksempel resulterede det i tilmeldinger til nyhedsbrevet til meget få kroner pr. styk.

Lead Ads gjorde det let for Facebook brugerne at tjekke oplysningerne ved at spørge om så få informationer som muligt. Nøglen til Lead Ads er nemlig, at det skal være let og hurtigt for modtageren at tilmelde sig. Med andre ord, jo flere spørgsmål du stiller, jo mere besværligt er det, og jo færre tilmeldinger vil du få.

Når du giver din målgruppe en god oplevelse, hver gang de er i kontakt med dig, smitter det af på deres opfattelse af dit personlige brand. Udsætter du dem for irriterende situationer, kan det i nogen grad smitte af på deres opfattelse af dig. Og du er vel ikke interesseret i at fremstå, som irriterende eller besværlig vel?

Hvornår skal du så bruge Lead Ads?

Det korte svar er, hver gang du laver Facebook annoncering, hvor du:

  • Ønsker tilmeldinger til dit nyhedsbrev
  • Tilbyder din målgruppe at blive ringet op af dig
  • Tilbyder din målgruppe at downloade gratis salgsmateriale

Listen kunne sagtens være længere, men som hovedregel er Leadannoncer relevante, når du ønsker tilmeldinger eller er i en situation, hvor du giver brugeren noget materiale, som skaber værdi for dem efter, de har givet dig deres kontaktoplysninger.

Call-To-Action knapper

Du har 6 mulige knapper til rådighed, når du sætter Lead Ads op. De indikerer de handlinger, du kan bede din målgruppe om at udføre. Måske kan de inspirere dig til, hvad du kan bruge Lead Ads til? De mulige knapper kommer her:

  • Ansøg nu
  • Download
  • Få tilbud
  • Læs mere
  • Tilmeld dig
  • Abonner

Jeg håber, du er blevet lidt klogere på Lead Ads, og på hvordan du kan bruge dem i din personlige branding.

Vi anbefaler altid, at du tester forskellige formater. I nogle tilfælde kan andre annonceformater nemlig være bedre til at generere leads. Det afhænger lidt af dit brand og din målgruppe, hvad der virker bedst. Så prøv dig frem!

Har du brug for, at vi hjælper dig med at sætte en Leadannonce op? Eller har du spørgsmål til Lead Ads generelt – så smid endelig en kommentar nedenfor eller kontakt os på hej@workhero.dk

Vi vil også meget gerne høre, hvis du allerede har haft gode erfaringer med Lead Ads. Sharing is caring!

Hero Insights
Vil du lære mere?

Få gratis hacks til din online markedsføring

Tilmeld dig Hero Insights, hvor vi deler ud af vores online marketing hacks lige til at implementere i din forretning.

Leave a Reply