[GUIDE + ekspertråd]: Kom i gang med online produkter

[GUIDE + ekspertråd]: Kom i gang med online produkter

De fleste af vores kunder lever af at sælge deres viden. Ofte hænger det sammen med, at de sælger deres tid. Desværre er der dog en begrænsning på, hvor mange timer der er i døgnet, og dermed hvor meget du kan sælge.Derfor begynder flere og flere at pakke deres ydelser ind i online eller digitale produkter i form af kurser, e-bøger m.fl., så de kan nå ud til flere på én gang.
For at hjælpe dig i gang har vi spurgt nogle af Danmarks bedste til at sælge digitale produkter om deres bedste råd. Vi har spurgt dem om, hvad deres bedste råd er til dig, der gerne vil i gang med online produkter, samt hvilken marketingkanal, der fungerer bedst til dem, og hvilken platform, de bruger til deres online produkter.
Du får de bedste tricks fra Thomas Bigum, Caroline Fibæk, Maj Wismann, Mikael Rieck og Morten Vium.
Vi har også lavet en trin-for-trin guide i bunden af indlægget til dig, der gerne selv vil i gang med at lave online produkter. Her kommer vi ind på, hvilke overvejelser, du bør gøre dig, hvordan du kan teste efterspørgslen, samt hvordan du kan markedsføre det.

Eksperterne deler: Det bedste råd til dig, der vil i gang med online produkter

Thomas Bigum: “Du er klar, før du selv tror det”

kom i gang med online produkter
Thomas er ekspert i sociale medier og stifter af kursusvirksomheden Bigum&Co. Du er sikkert allerede stødt på ham i medierne og på TV, hvor han ofte bliver brugt som ekspert. Hos Bigum&Co. laver de også online kurser bl.a. om sociale medier, Adwords og SEO.
Thomas har været så sød at lave en hel video til os med sine svar, men du får også hans hovedpointer herunder.

1) Hvad er dit allerbedste råd til folk, der gerne vil i gang med online produkter?

“Jeg ærgrer mig over, jeg ikke kom i gang med online produkter før. Der gik to år, fra jeg fik tanken, til jeg rent faktisk kom i gang. Jeg havde mange undskyldninger. Det ærgrer jeg mig over i dag, og mit råd til dig er derfor, at du nok er klar, før du selv tror det.
Du skal bare komme i gang, selvom du altid lige kan brande dig selv lidt mere, lige kan samle lidt flere e-mail adresser osv. Få det lavet – for når du får det lavet, vil du få drys-indtægter løbende.
Derudover er planlægningen væsentlig. Det sværeste er at pakke dit produkt. Transitionen fra at have den viden i dit hoved til at få lavet det til moduler eller en workbook – dét er opgaven. Så gå i gang med at definere de forskellige lektioner – overskrifterne vil gøre det lettere for dig at komme i gang.”

2) Hvad har været din bedste markedsføringskanal til at sælge online produkter?

“Citatet: “Social Media isn’t for selling – it’s for building trust” indkapsler mit svar til dette spørgsmål. Jeg kan bedst lide at sælge på mail og så supplere med sociale medier dvs. primært Facebook. Jeg kan være meget mere hardcore med salg på nyhedsbrevet.”

3) Hvilken platform bruger du til dine online produkter?

“Vi bruger Simplero og gik indledningsvis i gang med at bruge det, da det var dansk. Vi har dog også flirtet lidt med andre systemer – særligt Kajabi – da det passede bedre til vores mere maskuline udtryk, end Simplero gjorde.
Kajabi kunne dog ikke lave fakturaer, der følger dansk lovgivning, da momsen ikke fremgår af det, så vi var nødt til at skifte tilbage til Simplero. Kajabi kan derfor anbefales, hvis du laver business-to-consumer og ikke business-to-business, hvor fakturaen er vigtig.”

Caroline Fibæk: “Start med at opbygge dit brand”

kom i gang med online produkter
Caroline er Naturopath, Functional Medicine specialist og Komplementær Hormonterapeut. Hun er forfatter til 5 bøger som bl.a. Raw Cakes og Hormonel Harmoni. Og så er hun en god ven af huset, da hun har været kunde hos os de sidste 2,5 år. Caroline har lavet online produkter de sidste år, som har været alt fra e-bøger til online uddannelser. Ved siden af sin klinik har hun bl.a. et online forløb, HormonKuren, samt en online (og til dels offline) uddannelse til Komplementær Hormonterapeut.

1) Hvad er dit allerbedste råd til folk, der gerne vil i gang med online produkter?

“Mit bedste tip til dem, der gerne vil i gang er, at du skal i gang med at opbygge dit brand og sørge for, at der er nogle, der kender til dig først. Del ud af din viden på din blog, vær synlig på de sociale medier og lav en freebie og opbyg lister.
Fokuser på, hvordan du løser folks problemer og vær tydelig omkring, hvad du laver – din niche – så folk ved, hvad du står for, og du har et tydeligt brand, der ikke går i 100 forskellige retninger. Sørg for, at det er noget, du virkelig synes er spændende at arbejde med, for dét kommer du til at arbejde rigtig meget med ;)”

2) Hvad har været din bedste markedsføringskanal til at sælge online produkter?

“Jeg har helt klart fået opbygget mit brand på sociale medier – især Facebook og Instagram til at starte med, så de sociale medier er blevet brugt til at fange folks interesse. Men til egentligt salg har nyhedsbrevene været mit bedste værktøj, og der hvor jeg sælger mest igennem. Men uden de sociale medier ville færre folk havne på mit nyhedsbrev, så det hele hænger sammen.”

3) Hvilken platform bruger du til dine online produkter?

“Jeg bruger Simplero, da det er let tilgængeligt og nemt at komme i gang med og kan alt det, det skal kunne, modsat systemer som Infusionsoft, som er meget mere komplekse og kræver meget større kendskab, hvis man skal udnytte det til fulde.”

Maj Wismann: “Find din målgruppes allerstørste problem”

kom i gang med online produkter
Maj er sexolog og parterapeut hos Websexolog.dk og har i årevis lavet online forløb om sexlyst, utroskab og jalousi. Du er måske stødt på hende i magasiner som Psykologi eller Woman, hvor hun har haft sin egen brevkasse. De seneste år er hun også blevet lidt af en online guru og hjælper nu også andre terapeuter og folk, der arbejder med mennesker med at opbygge deres online forretninger gennem hendes Online Markedsførings Mentor Forløb.

1) Hvad er dit allerbedste råd til folk, der gerne vil i gang med online produkter?

“Undersøg, hvad din målgruppes allerstørste problem er og lav en løsning på det. Alt for mange, der er nybegyndere i at lave online produkter oplever, at de ikke kan sælge deres produkter eller sælger meget få i forhold til, hvad de havde regnet med.
Min erfaring er, at hvis du laver et produkt ud fra, hvad du tror dine kunder gerne vil have, så er der en stor sandsynlighed for, at du ender med at spilde din tid og står med et produkt, du ikke kan sælge.”

2) Hvad har været din bedste markedsføringskanal til at sælge online produkter?

“Jeg sælger både via mine nyhedsbreve, men også via, at jeg har styr på min SEO, så mine potentielle kunder finder mine online produkter og online workshops, når de sidder og søger efter løsninger på deres problemer på Google.”

3) Hvilken platform bruger du til dine online produkter?

“Jeg bruger Simplero – det er dyrt, hvis man ikke sælger noget og man f.eks. er lige i opstarten, men så snart man begynder at sælge, så står du også med en platform, der er stabil, og hvor du kan køre alt fra. F.eks. også dine nyhedsbreve.
Jeg har set alt for mange “Jeg skal lige spare 500,- løsninger”, som er endt med kunder, der ikke får leveret deres produkter og som bliver skidesure. Og pludselig skal man bruge masser af timer på det – timer man kunne have brugt på at tjene de penge, et stabilt og færdigtestet produkt som Simplero faktisk er.
Lige præcis når det angår levering af mine produkter til mine kunder, går jeg ikke på kompromis. Heller ikke ved webinarer, hvor jeg selv har deltaget på webinarer endda også nogle med betaling, hvor der er blevet anvendt et gratis system, hvor det er endt i, at webinaret ikke kunne gennemføres. Det er i min verden enorm dårlig kundeservice, og ens potentielle kunder får allerede der en dårlig oplevelse med en og ens produkter.
Så mit bedste råd er at investere i noget, du ved, der er stabilt, for arbejder du grundigt og ordentligt med dine online produkter og online markedsføring, så sælger du pludselig meget, og så er det fandeme noget rod med en platform, der giver bøvl igen og igen.”

Mikael Rieck fra Marketers: “Test efterspørgslen først”

kom i gang med online produkter
Mikael Rieck er en af Danmarks online marketingfolks “Grand Old Men” og kommer oprindeligt fra affiliate-verdenen. I dag er han Marketingdirektør hos Cykelpartner, og så podcaster han bl.a. hos Antphilosophy. Sammen med Anders Saugstrup har han startet en online klub, Marketers.dk, som er et fællesskab for professionelle online marketingfolk i Danmark.

1) Hvad er dit allerbedste råd til folk, der gerne vil i gang med online produkter?

“Det bedste råd i forhold til personer, der gerne vil sælge produkter online er at sikre sig, at der rent faktisk er en efterspørgsel efter det, man har tænkt sig at sælge. En nem og relativt billig måde er at oprette en simpel salgsside og sende relevant Adwords trafik derhen.
På den måde kan man (via Adwords) både sikre, at folk rent faktisk leder efter det, man sælger, men også, at de har lyst til at lægge en e-mail og/eller forudbestille produktet. Allerede inden det er produceret. Der er ikke noget værre end at bruge hundredevis af timer eller tusinder af kroner på et produkt, ingen vil have.”

2) Hvad har været din bedste markedsføringskanal til at sælge online produkter?

“Vores bedste kanal har været netværk og mund-til-mund. Vi fik en gruppe personer med gode netværk ind som “beta-testere”, og sammen med dem (og vores egne netværk) lykkedes det at komme ud til en masse. Vi gjorde brug af Launch-metoden i 2 omgange og havde indbygget Urgency. Det virkede helt fantastisk.”

3) Hvilken platform bruger du til dine online produkter?

“Vores platform er baseret på WordPress og det tilhørende forum bbPress. Dertil er der så implementeret en masse forskellige plugins og en masse custom kode til alle de mange funktioner, vi har savnet. En vigtig ting i vores setup er at have en dygtig programmør tilknyttet til både udvikling og fejlrettelser.”

Morten Vium: “Giv folk en deadline for, hvornår de skal købe”

kom i gang med online produkter
Morten er bedst kendt som LinkedIn-ekspert, og han ejer virksomheden ViumMedia, hvorigennem han rådgiver virksomheder til, hvordan de kan sælge mere på LinkedIn. Derudover har Morten lavet et online kursus, Strategisk Networking på LinkedIn, som han også sælger ind til virksomheder. Det bruger han fx til at skabe mersalg, når han alligevel er ude at holde foredrag for større virksomheder.

1. Hvad er dit allerbedste råd til folk, der gerne vil i gang med online produkter?

“Start med salgssiden og test inden du investerer. Det første jeg gjorde, da jeg ville lancere et online kursus var at lave salgssiden på min hjemmeside. Jeg lavede mit bedste bud på, hvad der skulle til for at folk ville købe. Herefter var det ”bare” at producere indholdet, så det leverede det lovede. Faktisk kan du godt lancere din salgsside, inden du overhovedet har produceret dit produkt. På den måde kan du teste om nogen vil købe det, inden du hælder en masse penge i det.”

2. Hvad har været din bedste markedsføringskanal til at sælge online produkter?

“Uden tvivl min mailliste. Det er her, jeg har solgt stort set alle mine kurser igennem. Jeg fik et godt tip af Maj Wismann, inden jeg lancerede. Hun sagde: “Sæt deadline, de skal købe inden for, for at få en merværdi eller en rabat”. Jeg tilbød muligheden for deltagelse på 2 live webinars til dem, der købte inden en bestemt dato. På udløbsdatoen solgte jeg for 15.000 kr. svarende til halvdelen af alt salg i lanceringsperioden.”

3. Hvilken platform bruger du til dine online produkter?

“Simplero sammen med Stripe til betalinger. Det har kørt bundsolidt og giver mange muligheder. Det er dog ikke det mest brugervenlige efter min opfattelse.”

Overvejer du selv at kaste dig over online produkter?

Læs vores trin-for-trin-guide til, hvordan du kommer i gang her, og hvilke overvejelser du kan gøre dig. Online produkter eller digitale produkter som de også kaldes kan være mange forskellige ting. Derfor får du først et overblik over de forskellige slags.

De typiske online produkter

E-bogen

E-bogen som format kender allerede til. Mange madbloggere og sundhedseksperter laver e-bøger bl.a. med opskrifter, som sælges.
Michelle Kristensen fra MK Bootcamp laver eksempelvis ofte nye e-bøger som supplement til deres andre ydelser. Fx ‘33 søde pauser – helt uden sukker’ som sælges til 149,-.
kom i gang med online produkter
Men e-bøger behøver ikke kun være opskrifter. Fx har Lise Moth Timm, der er advokat med speciale i ansættelsesret lavet to e-bøger om sit fagområde. Nemlig Personalejurabogen og Opsigelsesguiden.
kom i gang med online produkter

Online kursus

Online kurser er ofte temmelig omfattende og indeholder ofte 6-12 moduler. De kan inddeles i to kategorier:

  1. Online kurser, du altid kan tilmelde dig, hvor du får alt materialet med det samme. Et eksempel på denne type kursus er fx Anne Skare og Soulaima Gouranis Tag Scenen – Gør karriere som foredragsholder.
  2. Online kurser, som er egentlige forløb, der kører i en bestemt periode og dermed ofte også hænger sammen med mulighed for mere individuel rådgivning fx i form af et forum, hvor man kan stille spørgsmål, live teleklasser og lignende. Eksempler på denne type af forløb er fx Caroline Fibæks HormonKuren og Psykolog Heidi Agerkvists Glade Børn – Stærke Søskende.

Online kurser består typisk af en blanding af video, lydfiler, PDF’er og lignende.

kom i gang med online produkter
Online klub

En online klub er abonnements-baseret og fungerer typisk sådan, at du får adgang til noget materiale inden for et bestemt emne. Som regel er der noget fast indhold, og så kommer der løbende nyt materiale eller nye temaer, som kan fastholde og skabe værdi for dine abonnenter. Der kan også være rådgivning inkluderet i en online klub fx i form af et forum. Nogle vælger at have et helt ekspertpanel tilknyttet.
Så der er masser af måder at skrue en online klub sammen på.
Gode eksempler på online klubber er fx:

  • Marketers: fællesskab for professionelle online marketing folk i Danmark.
  • Annas Baldebiks: Anna Bogdanovas online træningsskole.
  • Green Goddess Club: Caroline Fibæk og Carolina Cia Bruuns sundhedsunivers for grønne gudinder.
  • VIP KlubKærlighed: Maj Wismanns online klub om parforhold, kærlighed og sex.
  • Yogavivo: Simon Krohns online yoga-univers med masser af videoer og programmer til yoga, afspænding og meditation.
  • GoLearn: online kurser i Microsoft Office og online markedsføring.

kom i gang med online produkter

kom i gang med online produkter

Online/offline forløb

Flere og flere begynder også at lave forløb, der er en blanding mellem online materiale kombineret med eksempelvis livedage, hvor der måske også er undervisning eller mulighed for at arbejde med materialet. Det har Lars Skjoldby eksempelvis gjort med hans SEO-mentor forløb. Andre formater kan eksempelvis være online videoforedrag og lydfiler.
Der findes mange andre forskellige formater, og kun fantasien sætter grænser. Bigum & Co. har eksempelvis lavet korte forløb, hvor omdrejningspunktet var ‘Spørgsmål & Svar’ inden for et bestemt emne. De lavede fx Facebook Camp, der strakte sig over en uge, hvor man fik adgang til en Facebook-gruppe, hvor man kunne stille spørgsmål til Facebook-annoncering. Ud fra spørgsmålene blev der lavet videoer med svar på disse spørgsmål. Strukturen var dermed udelukkende styret af deltagernes input.

6 steps til at lave et godt online produkt

#1 Find ud af hvad din målgruppe vil have

Som Maj Wismann siger, skal du finde din målgruppes allerstørste problem og se, om du kan løse det.
Hvordan gør du så det? Tag udgangspunkt i alle de udfordringer, de måtte have:

  • Hvilke udfordringer kommer de til dig med?
  • Hvilke udfordringer gemmer der sig i dine mest læste blogindlæg?
  • Hvilke problemer søger de på, når du tjekker Googles Keyword planner?

# 2 Bestem dig for hvilket format det skal være

Hvad vil egne sig bedst til at hjælpe din kunde eller klient med at komme fra A til B og få løst sit problem?
Er det en længere proces med mange steps og meget viden, så det fx kræver, at det er et online forløb, der strækker sig over 12 uger, eller er det nok at formidle indholdet i en e-bog?
Skal din rådgivning være med i pakken for eksempel i form af et forum, hvor de kan stille spørgsmål eller live teleklasser? Eller skal det blot være et produkt, de køber, uden at de er i kontakt med dig?

# 3 Test efterspørgslen

Nu har du nogenlunde styr på, hvad dit online produkt skal handle om, og hvilket format det skal være. Så nu er du faktisk klar til at lave din salgsside!
Du tænker måske, at det er lige lovligt tidligt, når dit produkt ikke er færdigt endnu. Men det er det faktisk ikke. Inden du bruger oceaner af tid på at producere indhold, skal du være sikker på, at det er noget, dine kunder faktisk vil have.
Og det er ikke at snyde. For så snart du opfanger, at der er efterspørgsel, laver du naturligvis produktet færdigt. Det kaldes pretotyping, og vi har skrevet et længere indlæg om det her.
Og det er heller ikke bare noget, vi siger. Der er faktisk hele to af vores eksperter ovenfor, der bakker os op 😉

# 4 Kom i gang med at producere indholdet

Nu har du (forhåbentlig) fået bekræftet, at der er efterspørgsel på dit kommende produkt, så nu skal al den viden, du har i hovedet ned på papir (eller på computeren om du vil). Nu skal der produceres.
Spørg dig selv:

  • Hvordan kan jeg strukturere indholdet mest pædagogisk?
  • Hvilke formater skal de forskellige dele være (lyd, skrift, video)?
  • Skal der udformes noget grafisk materiale til produktet?
  • Hvilken platform skal jeg bruge? Simplero, Easyme, Kajabi eller noget hjemmebrygget?

# 5 Læg en plan for markedsføringen

Din markedsføringsplan er mindst lige så vigtig som selve dit produkt. Jeg støder på mange, der helst bare vil lave verdens fedeste produkt og ikke bekymre sig om det med salg og markedsføring, men sådan fungerer det desværre ikke. Uanset hvor genialt et online produkt, du har lavet, sælger det ikke bare sig selv, hvis ingen ved, at det eksisterer.
Udover at have styr på efterspørgslen, anbefaler vi også, at du forbereder en mindre kampagne i forbindelse med lanceringen af dit nye online produkt.
Det kan eksempelvis være en kampagne over to uger, hvor man eksempelvis tilbyder en rabat eller en form for bonus, hvis folk slår til i løbet af de to uger. Her er ‘Urgency’ nøgleordet. Giv folk en grund til at købe dit produkt nu. Giv dem en deadline.

Din kampagne kan eksempelvis indeholde:

  • En e-mail serie med fokus på dit nye produkt, hvor du deler små tips fra dit produkt.
  • Facebook-annoncer med info om dit nye produkt og din rabat eller bonus
  • En masse teasers på sociale medier for, hvad der venter dem, der køber dit online produkt
  • En gratis mini-udgave af dit produkt (en freebie), som folk kan downloade mod at tilmelde sig dit nyhedsbrev

Som altid er hovedreglen: vær ikke nærig med din viden! Selvfølgelig skal du ikke give hele dit produkt væk, men giv en masse godbidder, som kan give folk en idé om, hvad de kan få ud af dit produkt, hvis de køber det.

# 6 Eksekver og kom ud over stepperne

Nu har du fundet din målgruppes største problem, forhåbentlig fået det bekræftet ved at teste efterspørgslen, du har produceret dit indhold og lavet en plan for din markedsføring. Så er du good to go!
 
Jeg håber, du har fået lidt inspiration, hvis du selv går med tanker om at lave online produkter. Hvis du har brug for hjælp til at markedsføre dine online produkter, så tøv ikke med at kontakte os. Det gør du her.

Skriv til mig Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

10 Responses

    1. Hej Tue
      Tusind tak. Er glad for, at du kunne lide artiklen – især når det er en ekspert som dig 🙂
      Kh. Michelle

  1. Det er ikke tit jeg tager mig tid til at læse et nyhedsbrev fra ende til anden
    Tak for det – et los bagi til at fortsætte hvor jeg slap 🙂

    1. Hej Tina
      Hvor skønt at høre, at det kunne bruges 🙂 Og held og lykke med online produkterne!
      Kh. Michelle

  2. Tak for et rigtig godt blogindlæg.
    Jeg er selv igang med planlægningen af en e-bog, og dette blogindlæg har helt klart givet mig inspiration til, hvordan jeg skal gøre.
    Kunne godt have tænkt mig noget mere om e-bøger, hvilke platforme til det/plugins til wordpress osv., da der er mest fokus på online kurser, men ellers super fedt indlæg. 🙂

    1. Hej Alexander
      Fedt at høre, at du kunne bruge indlægget! Vi har ikke gået så meget i dybden med de forskellige formater af online produkter i dette indlæg, da det mest var tænkt som en oversigt, samt hvilke tanker man skal gøre sig, inden man går i gang. Men det kan da være, vi skal lave nogle uddybende indlæg om de forskellige formater 🙂
      Kh. Michelle

  3. Hej WorkHero,
    Rigtig nyttigt indlæg – tak for det. Jeg flirter med et at lave et onlineforløb, og jeg er med på, at jeg skal sælge idéen, før jeg producerer.
    Men hvordan får jeg teaset publikum, og samtidig fortalt dem, at det her er noget, de først kan få om xx uger/måneder? Indtil videre ser mine imaginære onlinemoduler således ud:
    http://familieskatten.dk/du-skriver-jeg-fortaeller/
    Er det skørt? Har I et eksempel fra den virkelige verden, som jeg kunne blive inspireret af?
    På forhånd mange tak.
    Mvh,
    Marianne

    1. Hej Marianne
      Tusind tak for din kommentar, og hvor er det dejligt at høre, at du kunne bruge indlægget 🙂
      I forhold til at teste efterspørgslen, er der flere ting, man kan gøre – du kan sagtens tease for et produkt, selvom det først kommer til salg senere fx på sociale medier. Du kan jo skrive, at du arbejder på et online kursus om det og det, og at man kan tilmelde sig en interesseliste, hvis man vil have besked, når salget åbner. Eller du kan lave den første del af online kurset klar og simpelthen starte salget og se, om folk overhovedet køber. Har du læst vores andet blogindlæg om pretotyping, hvor vi uddyber, hvad du kan gøre: https://workhero.dk/den-mest-effektive-made-teste-nye-ydelser-som-personligt-brand/ ?
      Held og lykke med det 🙂
      Kh. Michelle

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *