WorkHeros logo

Sådan får du dine deltagere til at gennemføre dine online kurser

Sådan får du dine deltagere til at gennemføre dine online kurser

Gennemfører dine kursister overhovedet dine online kurser?
Der er så meget fokus på at få folk til at købe dine online kurser, men der er desværre meget lidt information om, hvordan du rent faktisk får dine kursister til at gennemføre.
For sandheden er, at alt for mange slet ikke gennemfører dine online kurser.
Det er svært at finde præcise tal over, hvor mange der rent faktisk gennemfører online kurser, da mange af tallene dækker over gennemførsel af såkaldte MOOC’s (Massive Online Open Courses), som bl.a. er de kurser, Coursera og lign. udbyder, hvor de fleste er gratis.
Denne type af online kurser vil naturligt have en lavere gennemførselsrate, da de er gratis. Men jeg gætter på, at de online kurser, du tilbyder, koster noget, og derfor vil folk typisk være mere investerede, da de gerne vil have noget for pengene, hvis de har betalt flere tusinde kroner for et online forløb.

Så mange (eller få) gennemfører dine online kurser

Hvad siger tallene, vi kan finde egentlig?
Seth Godin nævner en drop-off rate (folk der begynder, men ikke afslutter) på 97% på online kurser i Tim Ferriss’ podcast.  Så selvom du måske har en høj tilslutning til dine online kurser, er sandsynligheden for, at dine kursister dropper kurset undervejs altså høj.
Samtidig viser dette studie, at det i gennemsnit er mellem 5-15%, der gennemfører et online kursus. Hvis du har 10 kursister på dit online kursus, vil det altså sige, at det i gennemsnit er under 2 kursister, der gennemfører dit kursus. Studiet viser også, at det allerhøjst er 40%, der gennemfører et online kursus, så der er bestemt plads til forbedring.

Derfor vil du gerne have, at dine kursister gennemfører dine online kurser

Og hvorfor er det et problem, hvis de ikke gennemfører – er det ikke deres eget problem?
Nej, for du sætter online kurser i verden for rent faktisk at hjælpe folk med din viden, og hvis de ikke gennemfører, får de ikke oplevet succesen. Så det betyder ganske enkelt, at din brugbare viden alligevel ikke når ud og gør en forskel.
Det betyder højst sandsynligt også, at de ikke køber af dig igen.

Årsagerne til, at de ikke får gennemført kan være mange, men er som regel disse:

  • De har for travlt
  • De bliver stuck midt i forløbet og kan ikke selv komme videre
  • De indser, at det kræver for meget arbejde af dem selv og giver op
  • Kurset lever ikke op til deres forventninger

Du kender det sikkert også selv, at du tilmelder dig et online kursus med de bedste intentioner, for NU skal der altså ske noget på den og den front. Men så sker livet, og så har du pludselig endnu et online kursus, der bare samler støv.

Sådan får du højere gennemførselsrate på dine online kurser

Heldigvis er der rigtig mange ting, du selv kan gøre for at hjælpe dine deltagere med at gennemføre dine online kurser. De sidste seks år har vi samarbejdet med nogle af de største personlige brands i Danmark og arbejdet i kulissen for at netop at gøre deres online kurser til en succes – derfor har vi set lidt af hvert og samlet de bedste fif til dig.

# 1 Skab et fællesskab blandt dine deltagere

Hvis der er noget, der kan motivere folk, er det at være en del af et støttende fællesskab. Dette kan du fx etablere ved hjælp af en Facebook-gruppe. Og med det mener jeg ikke blot, at du opretter en gruppe og inviterer deltagerne, for at de så kan passe sig selv derinde.
Det kræver, at du aktivt er medfacilitator. At du løbende støtter deltagerne og deler indhold, der kan hjælpe dem videre i processen.
For når du ser, at John allerede er i fuld gang og har fået sin første succesoplevelse med indholdet, så kan du også.
Trine Ravnkilde er mester i at skabe disse fællesskaber via Facebook-grupper, og sjældent har jeg set så glade deltagere som dem, man finder i hendes grupper af deltagere. Hvis du vil vide mere om, hvordan du skaber verdensklasse communities via Facebook-grupper, kan du finde Trine her.
Vær dog opmærksom på, at hvis du fx er terapeut eller behandler, kan det være ret ømtålelige emner, der behandles, som det ikke er sikkert, folk er trygge ved at dele i en Facebook-gruppe.

# 2 Send daglige mails

Uanset om du laver korte 21-dages crash courses eller måneder-lange forløb, kan en daglig mail virke super motiverende.
Et stjernegodt eksempel på dette er Anna Bogdanovas forløb Uimodståelig, et 1-årigt kropsforvandlingsforløb som rummer hele dig, hvor de på alle ugedage sender et daglig mail med en lille video. Videoen kan indeholde en lille øvelse – såkaldt smugtræning, som max varer 5 minutter eller mentale fif og tanker, der hjælper deltagerne med at opleve endnu større succes og ikke mindst holder deltagerne til ilden.

# 3 Giv løbende individuel sparring

Individuel sparring til dine deltagere kan ikke alene gøre, at du kan tage en højere pris for dit forløb – det kan også være hele årsagen til, at dine deltagere når i mål og får gennemført.
Det hjælper dem nemlig videre, når de sidder fast og ikke kan komme videre.

Der er flere måder at gribe det an på:

  • Live Q&A’s fx i din Facebook-gruppe eller via et webinarsystem
  • Via et forum, hvor deltagerne på skrift kan stille spørgsmål. Det tilbyder platforme som Simplero bl.a. Den helt store fordel ved dette format er, at folk kan være anonyme.
  • En eller flere 1:1 Skype-sessions med dig undervejs i forløbet.

Individuel sparring kan være super godt, men det kan også hurtigt gøre, at du drukner i spørgsmål og ender med at bruge dagen lang på at besvare diverse relevante (og mindre relevante) spørgsmål fra dine deltagere. Derfor vil jeg altid anbefale dig at sætte klare guidelines op for, hvordan de får din vejledning undervejs, så du husker at passe på dig selv.
Alternativt kan du alliere dig med nogle andre, der kan agere et lille mentor-team på dit forløb, så I er flere om at besvare spørgsmål.

# 4 Lav en buddy-ordning eller inddel dem i hold

På Nerdy Speakers, som bl.a. Anne Skare tidligere stod bag, havde de lavet en buddy-ordning, hvor deltagerne simpelthen blev inddelt i makkerpar for at støtte hinanden undervejs i forløbet.
Du kan også inddele i hold, så der er lidt flere i hver gruppe, hvis det giver mening. Det kan gøre deltagerne mere trygge, at de i hvert fald kender en eller flere af de andre deltagere og bliver holdt til ilden derigennem.

# 5 Live stay-on-track calls

En anden måde at få engageret dine deltagere på er ved at lave live kald over telefonen til hele gruppen. På den måde får du et live-element med, og deltagerne kan inddrages, hvis det giver mening. Fordelen ved, at det udelukkende er lyd er, at deltagerne ikke også skal følge med på en skærm samtidig, så de kan fx gå en tur imens eller lignende. Derudover kan du mindske teknisk bøvl, da der er mindre, der kan gå galt, når du ikke har et video-element med.
Det gør Pernille Melsted bl.a. på sit populære forløb om vrede.
Der findes forskellige systemer, hvor du blot skal bede deltagerne om at ringe op til et nummer og taste en pinkode for at være med på livekaldet.

# 6 Gør noget ekstraordinært

Få dine deltagere til at føle sig som en del af noget særligt ved at gøre noget ekstraordinært – noget de ikke er vant til, når de køber online kurser.
Det kan være en helt særlig bonus eller et fysisk element. Fx sendte Trine Ravnkilde en hel mappe til sine deltagere på Community Camp. En mappe med worksheets, et overblik over moduler, Q&A’s osv. Derudover var der lækre godter som bl.a. Smukke postkort med fif til indhold til ens Facebook-gruppe. Hvor tjekket er det lige? Jeg kan fortælle dig så meget, at mange af deltagerne begejstret delte det på sociale medier, da de modtog mappen.

# 7 Lav live dage

Hvis du tilbyder store forløb med et begrænset antal deltagere, kan du kombinere online forløbet med en eller flere livedage. Ja, IRL du ved. Så ved jeg godt, at dit forløb ikke er 100% online længere, men en kombination kan ganske enkelt være magisk for dine deltagere.
Det kunne fx være et live kick-off, så I kommer i gang med et brag, mens gejsten stadig er der. Det kan også være en festlig afslutning på forløbet for at fejre, at I er færdige.
Maj Wismanns Online Biz forløb er et godt eksempel på dette. Over de seks måneder, forløbet strækker sig over, mødes de 12-14 deltagere til en månedlig arbejdsdag. Dette gør ikke alene, at deltagerne rent faktisk får afsat en dag om måneden som minimum til at arbejde med materialet, men det skaber også et unikt sammenhold blandt deltagerne.
Der er altså masser af muligheder for at hjælpe dine deltagere sikkert igennem, så de får succes, og du kan få de stjernegode testimonials, som du fortjener.
Hvad gør du for at få dine kursister til at gennemføre dine online kurser? Har du flere gode fif til listen?

Skriv til mig Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *