Den mest effektive måde at teste nye ydelser som personligt brand

Den mest effektive måde at teste nye ydelser som personligt brand

Vi er store fans af at teste ting af, før vi går all in på dem. Hvad enten det er typer af markedsføring, ydelser eller noget tredje. Det gælder både i udviklingen af WorkHero og i arbejdet med vores kunder.
For nogle år siden faldt jeg for første gang over begrebet Pretotyping, men det er først det seneste år, at jeg er blevet rigtig interesseret i det og selv så småt har givet mig i kast med det.
Og nej, der skulle ikke stå prototyping. At lave en prototype er snarere en måde at finde ud af, om det produkt eller ydelse KAN laves, hvorimod pretotyping handler om at finde ud af, OM du overhovedet skal lave det produkt.
Man bruger ofte pretotyping til at undersøge efterspørgslen. Vil kunderne overhovedet have det produkt, du overvejer at lave? Dét skal du undersøge, før du lægger alle dine kræfter i at skabe produktet.

En McSpagetti menu, tak!

Et klassisk eksempel er McDonald’s, der skulle teste, om de skulle lave en McSpaghetti menu. De satte den ganske enkelt på menuen uden rent faktisk at have den. Når folk bestilte menuen, sagde de blot, at de desværre ikke havde den, og gav en voucher eller lignende.
Det gav dem en rigtig god idé om, hvorvidt det var noget, folk overhovedet var interesserede i.
I pretotyping sammenhænge kalder man det for “Fake doors”, når McDonald’s sætter McSpaghetti på menuen uden rent faktisk at have den.

Hvordan kan du selv bruge tanken bag pretotyping?

Vi ser det alt for ofte, at selvstændige der sælger viden, bruger oceaner af tid på at udvikle forskellige pakker og online produkter, som de har en idé om er det, deres kunder har behov for. Efter flere måneders hårdt arbejde, lancerer de endelig deres produkt, men ingen køber det, for det er slet ikke det, kunderne vil have.
Det kan man faktisk godt undgå. Du kan i hvert fald spare dig selv rigtig meget tid og energi ved at tænke pretotyping ind i det.

Pretotyping for online kurser

Overvejer du fx at stable et online kursus på benene, kan du overveje at gøre følgende.
Du har sikkert allerede en idé om, hvad kurset skal indeholde – det ved du baseret på erfaring med klienter, kunder og kendskab til branchen. Du kender allerede kundernes behov. Derfor vil du kunne lave en outline for, hvad dit online kursus skal indeholde, og hvordan det skal struktureres.
Giv pretotyping en chance med disse 3 steps:

#1 Lav en landingpage

Først laver du en landingpage for dit kommende online kursus. Her kommer du med al den viden, de skal have om dit kursus.

  • Hvilket problem løser dit kursus?
  • Hvem er det primært til?
  • Hvad indeholder kurset?
  • Hvordan fungerer det rent praktisk?
  • Evt. testimonials fra dine tidligere glade kunder

#2 Lav første modul

Nu laver du fx det første modul eller de to første moduler af dit online kursus. Resten af kurset har du selvfølgelig en klar idé om, hvad skal indeholde, så du kan lave det løbende, hvis snebolden ruller.

#3 Start din markedsføring

Så sætter du gang i din markedsføringsmaskine for at sælge dit kursus. Du kører måske en kampagne med en skarp intropris i nogle uger eller den første måned.
Hvis det viser sig, at folk rigtig gerne vil købe dit produkt, laver du dit kursus færdigt, og alt er godt. Det er selvfølgelig vigtigt, at du har afsat tid til at gøre dit kursus færdigt, fra de første har købt, til de skal modtage det sidste materiale.
Hvis det til gengæld viser sig, at der ikke ryger et eneste salg igennem, har du sparet flere måneders arbejde, som du ellers ville have brugt på at lave et forløb, som ingen vil købe.

Det gode eksempel

Jeg kender et tysk par, der driver det største site for palæo i Tyskland: Paleo360. De laver en masse online produkter, som fx 30 dages e-mail kursus til at komme i gang med palæo. Da de rejser jorden rundt imens, at de driver dette site, gør de alt, hvad de kan for at automatisere hele deres forretning og spare tid. De kører altid efter denne metode for at teste, om deres publikum overhovedet vil købe det, inden de producerer det. Med deres 30-dages e-mail kursus havde de kun lavet de første mails i kurset, inden de startede salget, men da salget begyndte at rulle, gjorde de det løbende færdigt.
Paleo 360 - Det gode eksempel på Pretotyping
En mildere version er, at folk kan skrive sig på venteliste, så de får besked, når du lancerer dit produkt. Det kan også sagtens give dig en idé om interessen, men den endelige test er først, når kreditkortet skal svinges.

Spørgeskemaer kan ikke stå alene

Mange praktiserer også at lave en form for spørgeskemaer til deres potentielle kunder for at vide mere om deres behov inden for dit felt. Det kan også være en rigtig god idé, men ofte er der langt fra at have et problem til, at problemet er så stort, at du vil betale en vis portion penge (måske mange penge) for at få det løst. Og til at de vil købe det af dig.
Derfor er en kombination nok optimal.
Nu har jeg selvfølgelig stillet det meget sort/hvidt op, for der kan være flere årsager til, at folk ikke vil købe dit produkt. Hvis du sælger viden, skal du have opbygget noget tillid hos dit publikum, og det kan godt tage lang tid. Det kan faktisk tage mange år. De mest succesfulde personlige brands og vidensvirksomheder vi har arbejdet med har været i gang i 10 år for at opbygge deres brands og nå dertil, hvor de er i dag. Så det er ikke altid, at det er dit produkt, der er helt skævt.

Sådan brugte jeg selv en form for pretotyping

Jeg tester selv forskellige ting af, så jeg kan finde ud af, i hvilken retning vi skal udvikle det, der i dag er blevet til WorkHero.
Min forretning var længe en blanding af personlig-assistent-ydelser og online-marketing-ydelser, selvom WorkHero nu er 100% fokuseret på online markedsføring.
I USA er det kæmpe stort at have en virtuel assistent, som fungerer som personlig assistent. Der findes bl.a. virksomheden Zirtual, som da de var på deres højeste havde 500 virtuelle assistenter tilknyttet på freelance-basis.
Det skal siges, at virksomheden gik ned, men det skyldtes primært, at de ville skifte fra at have assistenterne tilknyttet freelance til at have dem ansat på fuldtid. Så det var ikke pga. manglende efterspørgsel, at virksomheden gik ned. Virksomheden eksisterer stadig, da de blev opkøbt efterfølgende.
Zirtual
Inspireret af Zirtual ville jeg undersøge, om der også var et marked for det i Danmark. Jeg synes, det var en spændende forretningsmodel – især fordi jeg selv er stor tilhænger af at have folk ansat på mere fleksible vilkår som fx remote. Det er sådan, jeg selv er glad for at arbejde, og hvis jeg skulle have ansatte, skulle de også have muligheden for at kunne arbejde, hvorfra de vil. Så det var én vej at gå med min egen forretning for at skalere den. Det var inden, jeg besluttede mig for det endelige WorkHero koncept, som det er i dag.
Derfor lavede jeg en simpel hjemmeside. Faktisk kopierede jeg bare min egen hjemmeside, ændrede farverne, teksten, billeder, priser osv. en smule, så det kun var fokuseret på personlig assistent-delen.
Jeg oprettede en Facebook-side til den, og så kørte jeg ellers på med Facebook-annoncering i nogle uger, som selvfølgelig var målrettet folk, der kunne være interesseret i en virtuel assistent. Fx selvstændige i mindre virksomheder.
Jeg ville teste, om der overhovedet kom nogle leads ind. Og efter nogle uger kunne jeg konstatere, at det gjorde der ikke. Til gengæld fik jeg et hav af jobansøgninger, og jeg blev kimet ned af folk, der ville have et job.
Så hvis nu der også var kommet mange leads, ville det i hvert fald ikke have været noget problem at finde folk, jeg kunne ansætte for at imødekomme efterspørgslen.

Hvornår har man testet nok?

Spørgsmålet er, hvornår man har testet nok, og det ved jeg ikke med sikkerhed. I mit tilfælde gav det fx nogle signups til nyhedsbrevet, som muligvis kunne have resulteret i kunder efter nogle måneder. Afhængigt af dit produkt, skal folk jo påvirkes flere gange, før de slår til.
Men denne minitest, som ikke krævede de store ressourcer, gav mig i hvert fald en idé om, at markedet ikke var modent til det i Danmark, og at jeg muligvis selv ville skulle skabe det marked. Derfor blev den idé droppet.
Er du stadig nysgerrig omkring pretotyping, kan du læse mere på www.pretotyping.org, hvor du bl.a. kan downloade en gratis PDF, der forklarer pretotyping i grove træk.
Har du selv erfaringer med pretotyping? Del gerne dine egne erfaringer eller spørgsmål i kommentaren nedenfor.

Skriv til mig Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

4 Responses

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *