Gør du til daglig en forskel for andre mennesker gennem f.eks. parterapi, familieterapi eller kognitiv psykologi? Og vil du gerne blive endnu bedre til at blive set – og valgt – når din målgruppe søger efter en som dig på nettet?
👉 Du er kommet til det rette sted!
Denne guide er til dig, der er psykolog, psykoterapeut, parterapeut eller på anden vis lever af at hjælpe mennesker gennem samtaler, behandlinger, konsultationer, forløb ell. lign.
Guiden tager dig gennem fem områder, der er vigtige at arbejde med for at blive fundet online af potentielle klienter. Halter din online synlighed, er der færre, der finder dig. Og finder de dig ikke, kan de ikke få glæde af din ekspertise og din hjælp til at få løst deres udfordringer.
Få flere klienter – uden at være sælger
Mange forbinder ordet “markedsføring” med salg. Og at være sælger er noget, de færreste psykologer og terapeuter forbinder sig selv med.
Har du det også sådan?
Så er det tid til at se markedsføring fra en anden vinkel. For selv om du måske ikke er så vild med tanken om at skulle sælge, vil du sikkert gerne have, at de, der står og har brug for en psykolog eller terapeut som dig, rent faktisk kan finde dig og få den hjælp, de har brug for.
Bare fordi du markedsfører dig, er det ikke ensbetydende med, at du skal være anmassende, eller at du skal presse noget ned over hovedet på din målgruppe.
Slet ikke.
▶ Det handler om at hjælpe dine fremtidige klienter ved at dele ud af din faglige viden, så de er klædt på til at vælge den psykolog eller terapeut, der kan gøre en forskel for dem.
▶ Det handler om at skabe troværdighed omkring din faglige ekspertise samt at være der, hvor potentielle klienter leder, når de skal bruge en som dig.
Med digital markedsføring har du mulighed for at målrette dine budskaber specifikt til din målgruppe. Og vigtigst af alt: Du kan måle på din indsats, så du kan finde ud af, hvad der rent faktisk virker.
Tid er en knap ressource 🕘
Virker det uoverskueligt og tidskrævende at kaste dig ud i de helt store markedsføringstiltag?
Ved du godt lidt om, hvad du burde gøre for at markedsføre dig online, men vil du hellere bruge tid på klienterne i din praksis? Det er jo det, du er uddannet til og erfaren inden for – at tage dig tid til at gå i dybden inden for dit felt og at gøre en forskel for andre mennesker.
Det forstår vi godt.
Derfor har vi lavet denne guide til dig, så du ved, hvad der er vigtigst, når du bruger tid på at optimere din online tilstedeværelse.
Hvis du drømmer om at blive den ekspert, der bliver spurgt til råds i medierne, eller hvis du gerne vil have flere klienter i din praksis, så læs med her. Måske er der et eller flere af de fem områder, du kan give dig i kast med allerede i dag – de er i hvert fald skræddersyet til dig. 😊
De fem områder inden for online markedsføring, du skal have styr på som psykolog eller terapeut
Du kan her blive klogere på de fem områder inden for online markedsføring, vi anbefaler, du tager fat på, hvis du vil optimere din online tilstedeværelse som psykolog eller terapeut:
Markedsføring er ikke bare: "Køb, køb, køb!"
1) Lad klienterne finde dig via Google med SEO og Google Business Profile
Søgemaskineoptimering – også kaldet SEO – omfatter kort sagt alt det, du gør for at optimere din hjemmeside, så den bliver fundet, når folk søger efter en som dig på Google. Det kan være søgninger såsom ‘Psykolog Frederiksberg’, ‘Familiepsykolog’ eller ‘Psykologhjælp til unge’.
Hvornår en person vælger at søge på Google er forskelligt.
🔎 Nogle foretager en generel søgning for at få mere viden, før de tager den endelige beslutning om, hvilken hjælp, de har brug for.
🔎 Andre er helt skarpe på, hvad de har brug for og søger specifikt efter dette.
Fælles for begge er, at de har et erkendt behov – og dermed søger de på nettet for at finde hjælp til at dække dette behov.
Som psykolog eller terapeut er det en god idé at være tilstede online med forskelligt indhold til de, der er på udkig efter mere viden og til de, der er klar til at købe. Der er selvsagt stor forskel på, hvad du skal formidle til dem, der er klar til at booke og dem, der er ude efter inspiration, som kan lede dem i den rigtige retning.
Hvor meget der skal til for at gøre en person i din målgruppe til kunde i din virksomhed varierer alt efter omfang, varighed og pris på det, du sælger.
Er der tale om et omfattende og dyrt terapiforløb, vil beslutningsprocessen typisk være længere end f.eks. ved salg af et mindre og billigere online produkt, der adresserer en enkelt udfordring.
🤔 Nu til det store spørgsmål…
Er din hjemmeside overhovedet til at finde, hvis din målgruppe søger efter en psykolog eller terapeut som dig på Google?
– Eller hvis de søger efter en som dig inden for det geografiske område, du holder til i?
– Eller hvis de Googler forskellige emner relateret til dit fagområde?
Kort sagt: Har du tænkt på SEO?
Hvis ikke, anbefaler vi, at du ser på, hvad du kan gøre for at optimere din hjemmeside, så den bl.a. indeholder relevante beskrivelser af:
- dit specifikke fagområde – hvad kan du hjælpe med?
- hvor i landet, du befinder dig, hvis du tilbyder fysiske konsultationer eller andet, der kræver fysisk fremmøde.
- emner relateret til dit fagområde – vis du er eksperten.
- det, du tilbyder – klart og tydeligt, så der ikke er nogen tvivl om f.eks. pris eller varighed.
Det er også en god idé at kigge andre ting, når det kommer til at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne:
- Er din hjemmeside responsiv, så den også ser godt ud på tablet og mobil?
- Er der andre relevante hjemmesider, der linker til dig – og dermed siger god for din hjemmeside?
- Har du lavet unikke sidetitler og metabeskrivelser til alle dine sider?
- Er din hjemmeside hurtig nok – eller loader den for langsomt?
Ovennævnte 👆 er vigtige ting at have styr på, når det kommer til SEO. Det er nemlig noget af det, Google kigger på, når søgemaskinen skal vurdere, om dit indhold skal ligge i toppen eller i bunden af søgeresultaterne.
Der findes mange andre ting, du kan gøre for at optimere din hjemmeside til at blive fundet på Google. Men følger du vores råd ovenfor, er du godt på vej!
Kom i gang med Google Business Profile
Hvis du er psykolog eller terapeut, har du højst sandsynligt en fysisk klinik eller praksis og dermed en adresse. 🏠 Du kan derfor med fordel oprette en såkaldt Google Business Profile.
At oprette din virksomhed på Google er et vigtigt tiltag i arbejdet med det, man kalder for Local SEO. Når du opretter en Google Business Profile bliver din kliniks adresse indsat på Google Maps. 🌍 Det er utroligt nemt at oprette en profil på Google, og resultaterne du kan opnå via dette er af stor værdi.
Klik her for at oprette din virksomhed på Google >>
Med Google Business Profile vil du blive mere synlig, når potentielle klienter laver geografiske søgninger, f.eks. ‘Psykolog København’ eller ‘Sexolog Odense’.
Som du kan se på billedet herunder, vil de lokale søgninger ligge højt placeret i Googles søgeresultater – typisk lige under annoncerne. ⤵
Vi anbefaler, at du udfylder så meget som muligt i din Google Business Profile. Se det som et SEO-tiltag og husk også at inkludere billeder fra din praksis.
Det er også en rigtig god idé at indsamle anmeldelser via Google, så spørg gerne dine glade kunder, om de vil efterlade en bedømmelse på din Google Business Profile. De vil fremgå under navnet på din virksomhed og ikke mindst styrke dine placeringer i søgeresultaterne – både ved lokale søgninger og andre søgninger, som din målgruppe foretager.
Tip 💡
2) Del ud af din viden med en blog
Som psykolog eller terapeut er tillid og troværdighed altafgørende for, at potentielle klienter vælger dig frem for andre. Du kan derfor også opleve, at der kan gå lang tid – nogle gange flere år – fra en potentiel klient støder på dig, til han eller hun rent faktisk vælger at blive kunde i din virksomhed.
Din målgruppe har ganske enkelt brug for at lære dig og din tilgang at kende, før de kan vurdere, om det er din hjælp, de skal investere i. ⭐
En ting, du kan gøre for at opbygge tillid og troværdighed, er at dele ud af din viden. Her er bloggen et super effektivt værktøj.
På din blog kan du dele viden i form af tips, guides, tjeklister, artikler og meget andet, der skaber værdi for din målgruppe. Du kan også bruge bloggen til at aflive myter eller fordomme, der eksisterer inden for dit felt eller besvare ofte stillede spørgsmål fra dine klienter.
👉 Vigtigst af alt er, at du hver gang overvejer, hvordan lige netop det blogindlæg, du skal til at lave, hjælper din målgruppe. Ellers kan dit store arbejde med at blogge hurtigt blive spild af tid.
Er det at skrive blogindlæg ikke lige dig?
Bare rolig. En blog kan også sagtens have et andet format og f.eks. bestå af videoklip, en brevkasse, lydfiler eller en podcast.
Vælg det format, der passer bedst til dig eller bland dem efter behov – ellers risikerer du, at du simpelthen ikke får det gjort.
Men husk: Hvis du vil bruge din blog som en del af din SEO-indsats (det anbefaler vi virkelig, du gør), er du dog nødt til at tænke tekst ind i dine blogindlæg. ✍️
Når du skriver på din blog om emner inden for dit virke som psykolog eller terapeut, tilføjer du indhold til din hjemmeside, der både skaber værdi for dine besøgende og giver hele din hjemmeside et SEO-boost.
Google giver nemlig pluspoint for relevant og unik tekst af høj kvalitet.
Det betyder også, at hvis du én gang skriver en omfattende guide til, hvordan du f.eks. kan snakke med dit barn om sorg, så vil indholdet blive ved med at arbejde for dig på Google. Med indholdet øger du nemlig sandsynligheden for, at besøgende på Google med interesse for netop det emne, klikker sig ind på din hjemmeside.
Men deler du så ikke ud af din ekspertviden helt gratis?
Det kan vi både svare “Jo, det gør du” og “Nej, slet ikke” til. 🙃
Jo, det gør du…
… fordi det at drive en blog er utroligt tidskrævende, og du tjener ikke penge direkte på alt det arbejde, du lægger i den.
Nej, slet ikke…
… fordi din blog er en investering i din virksomhed, der sikrer dig klienter på den lange bane.
Når du viser, du er eksperten og gavmildt deler ud af din viden i dine blogindlæg, åbner du op for, at dine potentielle klienter kan lære dig at kende. Ved de ikke, hvem du er, og hvad du står for, er det svært at danne de relationer, der er så vigtige for din virksomheds succes.
Relationer der på sigt kan føre til klienter, der er vilde med dig og det, du tilbyder – og måske oven i købet anbefaler dig til andre og selv vender tilbage igen og igen.
Et eksempel fra den virkelige verden
Et godt eksempel på en psykolog, der udnytter potentialet ved blogging til fulde, er Birgitte Sølvstein. Birgitte er autoriseret psykolog og har specialiseret sig i stress, angst og depression.
Ved at afsætte tid til bloggen og holde den aktiv året rundt, har Birgitte formået at skabe et solidt fundament, der fører til et jævnt flow af kunder, der er fans af lige præcis hendes tilgang.
Hun har bl.a. lavet blogindlæg såsom:
- Guide til sammenhængen mellem stress og angst
- 8 strategier til dig, der kæmper med perfektionisme
- Sygemeldt med stress – en miniguide
- Stress og depression – guide til hvad du selv kan gøre
Alt i alt indhold, der er super relevant for hendes målgruppe, og viser dem, at hun kender til deres udfordringer og forstår dem. Og ikke mindst indhold, der leder til højere placeringer i søgeresultaterne, når en bruger søger efter det, Birgitte kan hjælpe med.
Se eksempel på en søgning nedenfor, hvor Birgitte Sølvsteins hjemmeside rangerer højt i søgeresultaterne. ⤵
Derudover har Birgitte også sin podcast “Psykologen i øret”, der hen over årene er blevet utrolig populær, fordi hun gavmildt deler ud af sin viden og skaber værdi for sin målgruppe.
Det er en anden god måde at opbygge relationer til målgruppen og hjælpe dem med de udfordringer, de slås med i hverdagen.
Tip 💡
3) Vis personlighed på de sociale medier
Måske har du allerede oprettet en side til din praksis på f.eks. Facebook, LinkedIn eller Instagram. Det er en rigtig god idé! 👍 De sociale medier er nemlig effektive som platforme, hvor du kan udtrykke dine værdier, holdninger og hvad du står for på en mere personlig måde.
For mange psykologer og terapeuter kan det virke lidt grænseoverskridende at dele ud af de mere personlige ting på de sociale medier. 😬 Er du en af dem? Så anbefaler vi dig at give det et forsøg alligevel – selvfølgelig uden at gå på kompromis med dine grænser og værdier.
Det kan være en hjælp at skubbe frygten for, at du bliver “for meget” væk og i stedet tænke, at du ved at dele ud af dig selv kan vise dine potentielle klienter, hvem du er, hvad du står for, og hvorfor de skal have tillid til dig.
Hvilket socialt medie skal du vælge?
Der findes mange forskellige sociale medier derude, du kan kaste dig over, og det kan være svært at vælge, hvilke man skal bruge krudt på. En god huskeregel er at fokusere på de få relevante frem for mange ud fra devisen at: “Jo flere platforme, jo større synlighed”.
For at få størst succes med at synliggøre dig, opbygge relationer og skabe salg via sociale medier er det vigtigt, du bruger hvert medie aktivt ved jævnligt at dele opslag og Like og engagere dig i andre aktiviteter. Det opnår du bedst ved netop at udvælge få platforme og undgå, at nogle af dine platforme står inaktive hen og potentielt skader din troværdighed.
Ved hver platform, du har i dine overvejelser, er det en god idé at undersøge, om din målgruppe er tilstede der, samt hvordan de interagerer med mediet. Derudover er det vigtigt, at du definerer formålet er med din tilstedeværelse på den enkelte platform.
👉 Måske vil du bruge Instagram til at skabe et fællesskab omkring den tilgang, du bruger.
👉 Måske vil du bruge Facebook til at få folk til at klikke sig over og besøge din hjemmeside.
👉 Måske vil du bruge LinkedIn til at fremstå som “the go-to-person” inden for dit felt.
Formålene kan være ens eller forskellige. Vigtigst af alt er, at du tager stilling. Så bliver det også meget nemmere (og sjovere) at lave opslag og andet indhold til de enkelte platforme – fordi du ved, hvad du vil opnå.
Lad os tage et kig på de 3 mest populære sociale medier blandt psykologer og terapeuter.
Facebook er det oplagte valg, da det pt. er det største sociale medie på verdensplan. Det er derfor også tit den platform, vi anbefaler vores kunder at hoppe med på som det første. Både på grund af den store tilslutning og de mange muligheder, du har på platformen i forhold til interaktion med målgruppen og annoncering.
På Facebook kan du dele fagligt input, blogindlæg, billeder fra din hverdag, spørgsmål, begivenheder og hvad du ellers finder relevant. Det vigtigste er, at du hele tiden har din målgruppe og dit formål for øje.
Hvem er det præcis, du taler til? Og hvorfor? 🤓
Ved du det, er det nemmere at lave indhold til dine opslag, og du øger sandsynligheden for at ramme de rette personer, da du adresserer lige netop det, de finder interessant og viser, at du kender dem.
Nedenfor deler naturterapeut Nina Lerche eksempelvis en lille opdatering fra sit uddannelsesforløb, der både viser hendes personlighed, at hun skaber værdi for deltagerne og at der er gang i virksomheden. ⤵
LinkedIn er en egnet platform til dig, der har kunder på B2B-markedet, f.eks. som erhvervspsykolog. Det skyldes, at du her nemmere kan nå ud til bestemte virksomheder eller personer med bestemte funktioner i virksomhederne, f.eks. HR-ansvarlige, ledere eller direktører.
Dermed er LinkedIn mere professionelt orienteret end f.eks. Facebook. Det betyder dog ikke, at du ikke kan vise personlighed her. Gør det blot på en måde, så det matcher med den målgruppe, du vil nå ud til samt dit formål med at være tilstede på netop denne platform.
Et andet potentiale ved LinkedIn er, at du her kan fremstå som ekspert inden for dit felt og åbne op for, at medier og andre relevante instanser kontakter dig for interviews ell. lign. 🎤 Det kan du gøre ved at dele din ekspertviden i opslag, artikler og ellers følge og engagere dig i relevante profiler og gruppe på platformen.
Nedenfor kan du se, hvordan psykolog Morten Hedegaard fra virksomheden Praxia deler sin ekspertviden og viser, hvem han er i “ACT Minuttet”, som er et fast videoindslag på hans LinkedIn profil. ⤵
Instagram er platformen, hvor du kan formidle din tilgang, dine værdier og holdninger på en mere visuel måde. Platformen er populær af netop samme grund, og der kommer konstant nye muligheder til.
På Instagram kan du med fordel invitere din målgruppe inden for bag kulissen eller dele videoer eller opslag med tips og andet der giver værdi til målgruppen. ⭐
Det er også på Instagram, at stories hitter. Med Instagram stories kan du skille dig ud ved at ligge øverst i dine følgeres feed og ved at dele korte, visuelle og levende opslag med din målgruppe.
Du kan se her, hvordan psykolog Heidi Agerkvist bruger Instagram til at byde nye følgere velkommen og give dem muligheden for at se, hvem hun er. ⤵
Tip 💡
4) Opbyg tillid med et nyhedsbrev
Nyhedsbrevet er en absolut must-have for dig, der lever af at sælge viden. Det er din helt egen kanal, som giver dig adgang til dine potentielle klienters indbakker i al den tid, de vælger at takke ja til emails fra dig.
Det er ikke som på Facebook, hvor de ofte ændrer algoritmen, så du når ud til færre og færre af dine følgere med dine opslag. Dine nyhedsbrevsfølgere ejer du selv, og nyhedsbrevet er derfor genialt, når det kommer til at opbygge dit kundefundament. 🌟
Desuden er det sådan, at vi skal påvirkes flere gange, før vi tager beslutningen om at hive pengepungen op og købe noget. Især når der er tale om de lidt dyrere ydelser, der kræver noget af os – som det typisk er med det, psykologer og terapeuter tilbyder.
📧 Her er nyhedsbrevet netop en god kanal at dele ud af din viden, så du kan opbygge tillid til dig som fagperson – og ikke mindst minde dine følgere om det, du tilbyder mere end en gang, f.eks. ved at udarbejde gode email kampagner bestående af en række af mails.
Med et nyhedsbrev kan du løbende dele faglig viden med din målgruppe i form af gode råd, tips og tricks, guides, kundecases og meget andet. Her gælder de samme principper, som når du skal blogge. Ja, faktisk kan du med fordel dele dine blogindlæg med dine nyhedsbrevslæsere. Det er en god måde at skabe indhold til begge kanaler.
Opbyg en liste med mails
Har du ingen emails at sende dine guldkorn ud til, kommer du ikke langt med at knokle på knivskarpe nyhedsbreve. Derfor er det altafgørende, at du opbygger en solid liste med emails fra personer i din målgruppe, der har sagt ja tak til at høre fra dig.
Hvis du bare laver en side med en tilmeldingsformular, er vores gæt, at du får meget få tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Din målgruppe kan ganske enkelt ikke se, hvad de får ud af at tilmelde sig.
Det er her en freebie kommer ind i billedet.
En freebie er en slags gave, du tilbyder til alle dem, der skriver sig op. Det kan f.eks. være en e-bog, en lydfil, et minikursus, en tjekliste ell. lign. Fælles for alle er, at de kun skal koste en email adresse.
Det gode ved freebies er, at du kan bruge dem til at indsamle emails fra din målgruppe via f.eks. annoncer på Facebook. Du kan også promovere din freebie via en formular på din hjemmeside, der popper op, når folk lander på den.
Psst! Der er endnu mere at hente i vores guide med tips og tricks til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Klik her og tjek guiden ud.
Nedenfor finder du et eksempel på en freebie, der popper op på hjemmesiden hos psykolog Rikke Papsøe – nemlig fri adgang til en artikel, hun har skrevet om selvværd, som er det speciale, hun arbejder med som psykolog. ⤵
Tip 💡
5) Kom hurtigere i gang med annoncering på Facebook og Google
De fire områder, vi har gennemgået ovenfor kan du i princippet udføre, uden at det koster andet end din egen tid og indsats.
Vil du have lidt mere fart over feltet, anbefaler vi, at du også gør brug af betalt markedsføring i form af annoncering. Lige her gennemgår vi to af de mest oplagte kanaler at annoncere på – for dig, der er psykolog eller terapeut.
Nemlig annoncering på Facebook og/eller Instagram samt via Google.
Lad os kigge nærmere på de tre muligheder og deres potentiale. 🔍
Annoncering på Facebook og Instagram
Virksomheden Meta ejer både Facebook og Instagram. Derfor finder annoncering på disse to platforme sted i det samme system. Det system byder på virkelig mange muligheder, som kan give din virksomhed et boost i den rigtige retning.
Med annoncering på Facebook og/eller Instagram kan du f.eks:
- Få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev – og opbygge en solid email-liste, du kan sende inspiration og gode tilbud til.
- Dele dit allerbedste indhold fra bloggen, f.eks. en omfattende guide – og tiltrække relevant trafik til din hjemmeside.
- Køre en kampagne på en af dine ydelser – og derigennem øge salget.
- Invitere til en begivenhed via Facebook – og få flere deltagere med, uanset om det er en online eller fysisk begivenhed.
Ja, mulighederne er mange. Derfor er det også vigtigt, at du gør dig klart, hvad formålet helt præcist er, inden du opretter din annonce.
Det er også vigtigt, at du tænker over, hvilken målgruppe, du skal henvende dig til, når du annoncerer.
– Ønsker du f.eks. at sælge en af dine ydelser, er det en god idé, at dine annoncer er rettet mod nogle, der kender til dig i forvejen. Som nævnt tidligere køber vi sjældent fra dem, vi slet ikke ved noget om. Slet ikke inden for dit felt som psykolog eller terapeut, hvor tillid og troværdighed er altafgørende for din succes.
– Ønsker du at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev, er det omvendt smart at række ud til dem, der ikke kender dig i forvejen med dine annoncer. Du kan også sortere dem fra, der allerede er på din email-liste, så du ikke spiller annoncekroner på det.
Det er netop de mange muligheder for at målrette dine annoncer til en specifik målgruppe, der gør Facebook/Instagram annoncering til et super effektivt markedsføringsværktøj. 🚀
Selve annoncerne kan have mange formater og fremgå stort set alle de steder, du kan lave almindelige opslag – og mere til. Som almindelige opslag i feedet, som stories, i Messenger, som reels… ja, alle de steder, du ønsker – både på Instagram og Facebook og uden for platformene på hjemmesider, som Meta samarbejder med.
Du kan se annoncering som en hjælp til at få dine vigtigste opslag ud til målgruppen, både de, der aldrig har mødt dig før og de, der allerede kender dig.
Her ser du et eksempel på en annonce for Erhvervspsykolog Tom Steen Jensen, hvor formålet er at indsamle tilmeldinger til nyhedsbrevet ved at tilbyde en freebie til relevante personer i denne specifikke målgruppe. ⤵
Annoncering via Google
Med annoncer via Google har du mulighed for at give udvalgte sider på din hjemmeside en bedre placering i Googles søgeresultater.
Du har nok selv lagt mærke til de søgeresultater, der når du søger på Google er markeret med ‘Sponsored’ som f.eks. her? ⤵
Disse er annoncer, der er oprettet og betalt for via Google Ads, som er Googles eget annoncesystem. Efter annoncerne kommer de sider, Google selv finder relevante for lige præcis det, der er søgt på.
På den måde skelner man mellem betalte og organiske resultater, hvor annoncerne er betalte og de øvrige søgeresultater er organiske.
Google annoncer kan være en god måde at booste trafikken til din hjemmeside ved siden af din SEO-indsats, der hjælper til gode organiske søgeresultater. Du betaler for hver gang, en person klikker på din annonce, og du kan lave flere annoncer, målrettet forskellige søgeord, f.eks. ‘terapi mod stress’, ‘billig terapi’ eller ‘psykoterapeut horsens’.
Før du giver dig i kast med annoncering...
Er du klar til at kaste dig ud i det?
Det er en kontinuerlig proces at opbygge et fundament af potentielle klienter og følgere samt at positionere dig som ekspert inden for lige netop dit speciale som psykolog eller terapeut.
Kort sagt handler det om at synliggøre dig og det, du står for online, så du kan opbygge relationer til dine potentielle klienter og opbygge tillid og troværdighed.
Det er netop det, online markedsføring kan hjælpe dig med, så flere klienter finder dig og lærer, hvordan du kan hjælpe dem med netop deres udfordringer.
Hvis du har læst med hertil…
… er du sikkert overvældet over alle de ting, du skal i gang med for at markedsføre dig online. 😲
Vores råd til dig er at tage et skridt ad gangen. Ellers kan du risikere at gå kold i de mange opgaver – og så når du ikke i mål med din indsats.
Du kan f.eks. begynde med at:
- Optimere din hjemmeside ift. SEO: Opret din virksomhed på Google Business Profile og tjek om din hjemmeside overhovedet indeholder relevant tekst, så du kan findes i Google. Lav en plan for, hvilke tekster, der ville være gode at have på hjemmesiden, og hvilke, der allerede findes, som du med fordel kan gøre bedre.
- Lave et blogindlæg om måneden: Tag fat i de udfordringer, dine klienter ofte støder på og giv dem små konkrete værktøjer til at komme tættere på en løsning. Del gerne blogindlægget via dit nyhedsbrev. Så slår du to fluer med et smæk.
Vi håber, du med denne guide har fået inspiration til, hvordan du bedst kan markedsføre dig online som psykolog eller terapeut.
Husk på:
Få hjælp til at komme i gang
Hos WorkHero er vi specialiserede i at hjælpe psykologer og terapeuter som dig, der lever af at sælge din viden. Vi har allerede flere psykologer og terapeuter i blandt vores kunder.
Derfor kan vi hjælpe dig i gang, så du ved, hvad der skal prioriteres, og du ikke skal sætte dig ind i det hele selv.
Kontakt os her og hør nærmere om, hvordan du kan komme i gang – selv med et lille budget.