Guide til psykologer og terapeuter: Sådan markedsfører du dig online

Hjælper du til daglig andre mennesker gennem fx parterapi, familieterapi eller kognitiv psykologi? Og vil du gerne blive endnu bedre til at vise, hvad du tilbyder på nettet, så flere klienter vælger netop din praksis? Så er du kommet til det rette sted!

Denne guide er til dig, der er psykolog, psykoterapeut, parterapeut eller på anden vis lever af at hjælpe mennesker gennem samtaler eller behandlinger. Guiden tager dig igennem fem vigtige tiltag, der gør det lettere for potentielle klienter at finde dig online, så de kan få glæde af din ekspertise og det, du tilbyder.

 

Få flere klienter – uden at være sælger

Mange forbinder ordet markedsføring med salg, og at være sælger er noget, de færreste psykologer og terapeuter forbinder sig selv med. Selvom du måske ikke er så vild med tanken om at skulle sælge, vil du garanteret gerne have at de, der reelt har brug for din hjælp, kan finde dig og din praksis, hvis du er den rette psykolog eller terapeut for dem.

Salg og markedsføring er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du skal være anmassende eller skal presse noget ned over hovedet på din målgruppe. Det handler snarere om at hjælpe dine fremtidige klienter. Hjælpe dem ved at dele ud af din viden. Hjælpe dem til at vælge den rette terapeut. Det handler om at skabe troværdighed omkring din faglige kunnen samt at være der, hvor potentielle klienter leder, når de skal bruge en som dig.

Med markedsføring på nettet kan du bedre målrette dine budskaber specifikt til din målgruppe, end du eksempelvis kan med annoncer i lokalavisen. Vigtigst af alt: det hele kan måles og trackes, så du kan finde ud af, hvad der rent faktisk virker.

 

Tid er en knap ressource

Virker det uoverskueligt og tidskrævende at kaste dig ud i de helt store markedsføringstiltag? Ved du godt lidt om, hvad du burde gøre for at markedsføre dig online, men vil du hellere bruge din tid på klienterne i din praksis? Det er jo det, du er uddannet til og erfaren inden for – at tage dig tid til de dybdegående samtaler og at gøre en forskel for andre mennesker.

Det forstår vi godt.

Derfor har vi samlet en række konkrete råd til dig, så du ved, hvad der er vigtigst, når du bruger tid på at optimere din online tilstedeværelse.

Hvis du drømmer om at blive den ekspert, der bliver spurgt til råds i medierne, eller hvis du gerne vil have flere faste klienter, så læs med her. Måske er der nogle af vores ideer, du kan give dig i kast med allerede i dag – de er i hvert fald skræddersyet til dig.

De fem grundsten til online markedsføring for dig, der er psykolog eller terapeut

Du kan her blive klogere på de fem grundsten inden for online markedsføring, som vi anbefaler, at du tager fat på, hvis du vil optimere din online tilstedeværelse som psykolog eller terapeut:

  1. Lad klienterne finde dig via Google med SEO og Google Local
  2. Begynd at blogge og del ud af din faglige viden
  3. Brug sociale medier til at vise personlighed
  4. Lav et nyhedsbrev og opbyg tillid
  5. Kom hurtigere i gang med annoncering på Facebook og Google

# 1 Lad klienterne finde dig via Google med SEO og Google Local

Søgemaskineoptimering (også kaldet SEO) omfatter kort sagt, alle de ting, du gør for at optimere din hjemmeside, så den bliver fundet, når folk søger efter en som dig på Google. Det kan være søgninger såsom ‘Psykolog Frederiksberg’, ‘Familiepsykolog’ eller ‘Psykologhjælp til unge’.

Der bliver søgt på Google, når en bruger har erkendt, at han/hun har behov for en psykolog eller en terapeut. Det betyder, at brugeren som regel allerede dér er klar til at investere i et forløb. Det er netop derfor, du skal være synlig, så brugeren kan finde dig, når han/hun skal bruge dig.

Har du tænkt på SEO?

Er din hjemmeside overhovedet til at finde, hvis du søger på psykologer eller terapeuter inden for dit felt? Hvis ikke skal du måske se på, hvad du kan gøre for at optimere din hjemmeside, så den bl.a. indeholder relevant tekst om dit fagområde og generelt er SEO-optimeret. Er den eksempelvis responsiv, så den ser godt ud på mobil? Er der andre hjemmesider, der linker til dig (og dermed siger god for din hjemmeside til Google)? Loader den for langsomt? Alt dette er noget, Google kigger på og vurderer din hjemmesides relevans ud fra..

Kom i gang med Google Local

Hvis du er psykolog eller terapeut, har du højst sandsynligt en fysisk klinik og dermed en adresse. Du kan derfor med fordel oprette det, man kalder for lokal SEO eller Google Local.

Det betyder i korte træk, at du opretter dig på Google My Business og dermed får sat din kliniks adresse på Googles kort. At oprette en profil på Google My Business er utrolig nemt, og resultaterne, du kan opnå via dette er af stor værdi.

Med Google Local vil du blive mere synlig, når potentielle klienter laver geografiske søgninger, fx ‘Psykolog Frederiksberg’ eller ‘Sexolog Odense’. Som du kan se på billedet herunder, er de lokale søgninger højt placeret i Googles søgeresultater.

guide til psykologer og terapeuter: sådan markedsfører du dig online

# 2 Begynd at blogge og del ud af din viden

Som psykolog eller terapeut skal folk have tillid til dig, før de vælger dig frem for andre. Derfor vil du også opleve, at der kan gå flere år, fra en person støder på dig, til han/hun rent faktisk køber af dig. En ting du kan gøre for at opbygge denne tillid er at dele ud af din viden. Du kan fx skrive blogindlæg om de udfordringer, dine klienter typisk har, samt hvad de kan gøre for at løse dem.

Er det at skrive blogindlæg ikke lige dig, kan du overveje at lave videoer, en brevkasse, lydfiler eller en podcast i stedet. Du skal finde det format, som passer bedst til dig, for ellers får du det ikke gjort.

Hvis du begynder at skrive blogindlæg om dit fagområde på din egen hjemmeside, vil det ikke kun skabe værdi til dine besøgende. Det vil også give din hjemmeside et godt SEO-boost, da Google elsker relevant og unik tekst af høj kvalitet.

Skriver du én gang en super guide til, hvordan du fx kan snakke med dit barn om sorg, vil det indlæg blive ved med at arbejde for dig, da folk vil kunne finde det i Google.

Og ja, det betyder, at du skal dele ud af din viden – helt gratis. Du skal se det som en investering i din forretning at bruge tid på at skrive indlæg om emner inden for netop dit felt. Gennem den viden kan potentielle klienter nemlig se dig an først. Samtidig får du en unik mulighed for at danne værdifulde relationer med besøgende, der på sigt meget vel kan blive dine klienter.

Tip

Hvis du har svært ved at finde på ideer til, hvad du kan blogge om, kan du stille dig selv disse spørgsmål:

Hvilke udfordringer har mine klienter typisk?
Hvilke værktøjer hjælper ofte mine klienter?

 

Et eksempel fra den virkelige verden

Et godt eksempel på en psykolog, der udnytter potentialet ved blogging til fulde, er Heidi Agerkvist. Heidi er familiepsykolog og har specialiseret sig i børnefamiliehverdagen, forældreskabet og parforholdet.

Hun blogger bl.a. om emner såsom:

  • Ulvetimen – 12 tips til mindre kaos og mere ro
  • Søskendejalousi – hvad er det og hvordan håndterer jeg det?
  • Konflikthåndtering børn – sådan gør du
  • Sådan bliver du mere nærværende i din hverdag og i dine relationer

Alle sammen emner, der er super relevante for børnefamilier, og viser hendes målgruppe, at hun kender til deres udfordringer og forstår dem.

guide til psykologer og terapeuter: sådan markedsfører du dig online

Derudover har Heidi også en brevkasse, som folk kan skrive ind til med deres spørgsmål. Det er en anden rigtig god måde at få relevant indhold på din hjemmeside og dele ud af din viden på.

# 3 Brug sociale medier til at vise personlighed

Du har måske allerede oprettet en side til din praksis på Facebook, LinkedIn eller Instagram. Og det er en rigtig god idé. Gennem sociale medier har du mulighed for at vise personlighed ved at vise dine værdier, holdninger og hvem du er på et mere personligt plan.

For mange psykologer og terapeuter kan det virke grænseoverskridende at dele ud af holdninger på sociale medier. Ikke desto mindre kan det hjælpe dig til at vise potentielle klienter, hvem du er, hvad du står for, og hvorfor de skal have tillid til dig.

Der er flere forskellige sociale medier, du kan kaste dig over, men fokuser hellere på nogle få end at kaste dig over dem alle sammen på én gang. Vi anbefaler ofte Facebook som det første, da det er det største sociale medie pt. Er du erhvervspsykolog er LinkedIn også relevant for dig. Det vigtigste er, at du tager stilling til dit valg af social medie kanal samt holder den aktiv løbende.

På Facebook kan du dele dine faglige input, blogindlæg, billeder fra din hverdag, og hvad du ellers har lyst til. Det vigtige er, at du hele tiden har din målgruppe for øje. Hvem er det præcis, du taler til? Hvis du ved det, kan du meget lettere ramme de rette folk, da du adresserer lige præcis deres udfordringer og viser, at du kender dem.

Du kan overveje at lave en indholdsplan for hver uge eller hver måned, så du har en idé om, hvad du gerne vil lave af indhold, og så du ved, at din Facebook-side løbende bliver opdateret.

Her deler Heidi Agerkvist eksempelvis en lille anekdote fra sit arbejdsliv, der både viser, hvad hun beskæftiger sig med, at hun skaber værdi for sine klienter samtidig med, at hun viser personlighed.

guide til psykologer og terapeuter: sådan markedsfører du dig online

En anden psykolog, der også gør det rigtig godt er Birgitte Sølvstein, der også deler ud af sin viden online med personlighed og med respekt for det faglige:

guide til psykologer og terapeuter: sådan markedsfører du dig online

# 4 Lav et nyhedsbrev og opbyg tillid

Når du lever af at sælge din viden, anbefaler vi altid, at du får dig et nyhedsbrev. Det er nemlig din ‘egen kanal’ og ikke mindst din direkte adgang til dine potentielle klienters indbakker, når først de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Det er ikke lige som på Facebook, hvor de ofte ændrer algoritmen, så du når ud til færre og færre af dine fans med dine opslag. Dine nyhedsbrevsfølgere ejer du selv, og nyhedsbrevet er derfor en måde hvorpå, du selv kan være med til at opbygge dit kundefundament.

De fleste folk skal ligeledes påvirkes flere gange, før de vælger dig som deres betroede psykolog eller terapeut. Og netop derfor er nyhedsbrevet godt til at dele ud af din viden, så du kan opbygge tillid til dig som fagperson.

Med et nyhedsbrev kan du løbende dele faglig viden med din målgruppe. Her gælder de samme principper, som når du skal blogge.

Psykolog Mette Holm deler eksempelvis et nyhedsbrev med et selvkærlighedsboost 260 dage om året. Du kan læse mere om det her.

 

Opbyg en liste med mails

Også på dit nyhedsbrev handler det om at opbygge en kritisk masse af tilmeldte, så du løbende når ud med dine budskaber til en masse relevante mennesker.

For at få folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, kan du tilbyde dem en lille gave, hvis de tilmelder sig. En såkaldt freebie. Det kan være en lille e-bog om et særligt tema, en lydfil, et videokursus, en tjekliste eller lignende.

Psykolog Sisse Find Nielsen har eksempelvis lavet en lydfil til stressramte:

guide til psykologer og terapeuter: sådan markedsfører du dig online

Du kan finde tips til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev her.

# 5 Kom hurtigere i gang med annoncering på Facebook og i Google

Alle de fire ovenstående forslag kan du i princippet gøre mere eller mindre gratis, udover at det selvfølgelig koster din egen tid.

Men vil du have lidt mere fart på, kan du også begynde at bruge betalt markedsføring som fx annoncer på Facebook og/eller Instagram eller annoncer via Google AdWords.

 

Facebook-annoncering

På Facebook vil du fx opleve, at det kan tage lang tid at opbygge en god mængde af fans til din side, og at dine opslag ikke når ud til alle dine fans, medmindre du betaler.

Facebook-annoncer kan ligne almindelige opslag, hvor der blot står ‘Sponsoreret’, eller det kan være de annoncer, du sikkert har lagt mærke til ude i højre side, som er lidt mindre.

Vi er ret begejstrede for Facebook-annoncer, da formatet åbner op for en lang række muligheder for at målrette meget specifikt til forskellige målgrupper, baseret på deres arbejdstitler, interesser, alder og lignende.

Du kan eksempelvis bruge Facebook-annoncer (ikke bare Boost-knappen) til at få flere folk på dit nyhedsbrev. Det har vi skrevet mere om i dette indlæg. Du kan også bruge annoncerne til at promovere nogle af dine bedste blogindlæg, så de når længere ud – eller til at markedsføre eventuelle kampagner og forløb, du måtte have.

Vi anbefaler, at du bruger Power Editor, som er et af Facebooks annonceværktøjer, til at oprette dine annoncer. Power Editor giver de bedste muligheder for at målrette dine annoncer til de rette segmenter.

 

Google AdWords annoncering

Med Google AdWords har du mulighed for at dukke op øverst i Googles søgeresultater via annoncering. Du har nok selv lagt mærke til de søgeresultater, der når du søger på Google er markeret med ‘Annonce’ som fx her?

guide til psykologer og terapeuter: sådan markedsfører du dig online

Disse er annoncer, der er oprettet og betalt for via Googles eget annoncesystem. De øvrige på listen er de sider, Google selv finder relevante for lige præcis det, der er søgt på. Man skelner derfor mellem betalte og organiske resultater, hvor annoncerne er betalte og de øvrige søgeresultater er organiske.

Google AdWords kan være en god måde at booste trafikken til din hjemmeside ved siden af din SEO-indsats, der hjælper til gode organiske søgeresultater. Du betaler for hver gang, en person klikker på din annonce, og du kan lave flere annoncer, målrettet forskellige søgeord, fx ‘terapi mod stress’, ‘billig terapi’ eller ‘psykoterapeut horsens’.

Før du giver dig i kast med annoncering via AdWords, skal du forberede dig på, at det kan være en udfordring at arbejde med. Annonceformen er fleksibel og baseret på relevans, auktionsbud og andet. Derfor skal du løbende indsamle data, analysere og optimere dine kampagner. Vælger du at investere din tid og dine penge i dette, kan AdWords medvirke til flere klienter i din praksis. Virker det uoverskueligt, anbefaler vi, at du tager fat i nogle, der kan hjælpe dig, så du får mest værdi for pengene.

 

Er du klar til at kaste dig over det?

Online markedsføring kan være med til at opbygge kendskabet til dig og din faglighed, selvom det er en længerevarende proces at opbygge dit kundefundament af potentielle klienter og følgere samt at positionere dig som ekspert inden for lige netop dit speciale.

Kort sagt handler det om at dele ud af din viden for at opbygge tillid fra dine følgere og potentielle klienter, vise hvad du står for samt at blive mere synlig. Og det er netop det, online markedsføring kan hjælpe dig med, så flere klienter finder dig.

Du skal naturligvis ikke kaste dig over det hele på én gang, men du kan eksempelvis vælge én ting, som du fokuserer på som fx:

  • At optimere din hjemmeside ift. SEO: Få oprettet dig på Google Local og tjek om din hjemmeside overhovedet indeholder relevant tekst, som du kan findes på i Google.
  • Begynd at dele ud af din viden på din blog: Begynd så smart at blogge om de udfordringer, dine klienter ofte støder på og giv dem små konkrete værktøjer til at komme tættere på en løsning.

Vi håber, du har fået inspiration til, hvor du skal starte, når du skal til at markedsføre dig på nettet.

 

Uoverskueligt? Vi hjælper dig også gerne i gang

Hos WorkHero er vi specialiserede i at hjælpe folk som dig, der lever af at sælge din viden, og vi har allerede flere psykologer og terapeuter i blandt vores kunder. Derfor kan vi hjælpe dig i gang, så du ved, hvad der skal prioriteres, og du ikke skal sætte dig ind i det hele selv. Kontakt os her og hør nærmere om, hvordan du kan komme i gang – selv med et lille budget.

 

Hero Insights
Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

Skriv et svar