Kom godt i gang med at planlægge dine opslag med Instagram Kreatørstudie

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi er vilde med Instagram til brug i vores og kunders markedsføring. I dette indlæg vil vi komme nærmere ind på, hvordan du planlægger dine opslag forud, så du sparer tid og ikke glemmer et opslag i din sikkert hektiske arbejdsdag.

Derfor er vi super glade for, at det nu er muligt at planlægge opslag direkte i Instagrams eget værktøj: Kreatørstudiet.

For at gøre det nemt for dig at komme i gang med den nye feature, har vi lavet en guide til dig, så du hurtigt kan komme i gang med at planlægge dine opslag.

Hvad er kreatørstudiet?

Kreatørstudiet er en samling af alle de features, du bruger til at offentliggøre, administrere og tracke det indhold, du lægger op på Facebook og Instagram. Det hele er nu samlet under én paraply og hos Facebook selv. På den måde har du nu det hele samlet i et sted og ikke spredt ud over forskellige apps. Med det nye kreatørstudie behøver du heller ikke længere sætte alarmer eller andre reminders for, hvornår du skal dele et opslag. Du kan nemlig planlægge forud og automatisk dele dit indhold, når du har brug for det.

For at kunne bruge kreatørstudiet, skal din Instagram-konto være koblet op på en Facebook-side. Det er muligt at administrere mere end en konti ad gangen, hvilket gør det nemt for dig, der har flere konti. Din adgang til de forskellige features er afhængig af, hvilken rolle du har på de forskellige sider, som du administrerer.

Du skal bruge din desktop til at lægge opslag op via Kreatørstudiet. Det er lidt en smagssag, om det er en fordel eller ulempe. Hvis du i forvejen bruger din computer til at redigere dine billeder, skrive teksten og tilføje hashtags, gør det det væsentligt nemmere for dig, når du bruger Kreatørstudiet. Hvis du derimod er vant til at arbejde på din telefon, er det selvfølgelig en ændring, som du skal vænne dig til.

Sådan planlægger du opslag på Instagram med Kreatørstudiet

Det første du skal gøre for at få adgang, er at klikke ind på Kreatørstudiet og klikke på instagramikonet øverst midtfor.kom-igang-med-instagram-kreatoerstudie-1

 

Hvis du ikke er logget ind, skal du selvfølgelig gøre det først og derefter sikre dig, at du har adgang til den side, du ønsker at bruge Kreatørstudiet på. Hvis du har adgang til flere sider, kan du vælge at se kun én side ad gangen under logoet øverst.

Nu er du klar til at oprette et nyt opslag. Det gør du ved at klikke på ‘Opret opslag’ øverst i venstre side. Her kan du vælge, om du vil oprette et opslag til IGTV eller til dit news feed.

komigangmedinstagramkreatoerstudie2_optimized

Når du vælger ‘Nyheder på Instagram’ kommer der en boks frem, hvor du kan tilføje dit billede eller video, din tekst, op til 30 hashtags, tags og lokation. Umiddelbart virker det i øvrigt ikke til, at det er muligt at tagge selve billedet endnu.

komigangmedinstagramkreatoerstudie3_optimized

kom-igang-med-instagram-kreatoerstudie-4

Når du er færdig med dit opslag, kan du vælge at offentliggøre det med det samme, gemme opslaget som en kladde eller vælge ‘Tidsplan’. Her skal du vælge dato og tid for, hvornår du vil planlægge dit opslag til at udkomme. Du kan også vælge at slå dit opslag op på Facebook med det samme.

kom-igang-med-instagram-kreatoerstudie-5

 

Når du har oprettet dit opslag, finder du det under dit ‘Indholdsbibliotek’, hvor du finder en oversigt over dine planlagte opslag.

kom-igang-med-instagram-kreatoerstudie-6

 

Hvis du har glemt noget eller vil redigere i dit opslag dobbeltklikker du på opslaget, så har du mulighed for at se og redigere i det.

kom-i-gang-med-instagram-kreatoerstudie-7

I kreatørstudiet har du også mulighed for at måle dit indhold og se alle dine tidligere opslag – både opslag i feedet, Stories, IGTV og dine videoer. Præcis som du kender det fra Instagrams egen app, når du har en virksomhedsprofil.

Vores dom over kreatørstudiet

Det er supersmart, at det hele nu er samlet under ét ‘tag’. Du administrerer både din Instagram-profil og dine Facebook-sider det samme sted, og det er muligt at have adgang til flere profiler og sider på samme tid, uden at du skal logge ind og ud og huske flere forskellige adgangskoder. Det har også sin klare fordel, at det ikke koster dig dyre abonnementer at benytte sig af Instagrams Kreatørstudie, da det er helt gratis, modsat nogle af de andre programmer der findes til planlægning af opslag. 

Funktionen med at gemme opslag og indstille dem til at udkomme automatisk tager måske noget af det umiddelbare ved Instagram. Dermed ikke sagt, at der ikke er plads til planlagte opslag. Der er plads til begge dele. Det er nemlig en rigtig fin funktion at bruge på de opslag, du alligevel planlægger på forhånd. Det gør vi selv – og det letter vores arbejdsdag, at vi kan planlægge flere opslag på én gang. Vi sørger dog som oftest for at være online, når et opslag udgives, så vi kan interagere med de kommentarer og lign. der kommer.

God fornøjelse!

Hero Insights
Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

Skriv et svar