Brug storytelling og få kunder i forretningen

Brug storytelling og få kunder i forretningen

Hver dag hjælper jeg mine kunder med at stå stærkt online. Jeg fikser nyhedsbreve, blogindlæg, freebies, Facebook-annoncer og meget andet. Jeg udarbejder og eksekverer på strategier og kommer med anbefalinger om alt inden for – og uden for – digital markedsføring.
En ting, der går igen hos flere af mine kunder er tendensen til at hænge fast i den gammeldags forestilling om virksomhedens kommunikation til målgruppen:

  • Brug af formelt og anonymt sprog = Vi er en meget seriøs virksomhed!
  • Brug af komplekse fagtermer = Vi er eksperterne!
  • Brug af kringlede forklaringer = Vi kan tage flere penge for det, vi tilbyder!

Oh yes, den er gammeldags den forestilling! Især på nettet, hvor vi bombarderes med informationer i en sådan grad, at vores hjerner ikke kan følge med.
Vidste du f.eks, at:

  • En online bruger i snit fordøjer 100.500 ord dagligt?
  • Der årligt bliver vist 5,2 billioner online reklamer?
  • Der bliver foretaget 700.000 Google søgninger hvert minut (ja, du læste rigtigt)?
    (kilde)

Vi kan vist hurtigt blive enige om, at det er en stor udfordring at trænge igennem støjen på nettet i dag…
Det er dog ikke alle begreber med år på bagen, der ryger i kategorien “gammeldags”.
Storytelling er et af de buzzwords, der bliver ved med at skabe buzz. Den gode historie uddør aldrig. Det er en tidløs klassiker. Og det er i den grad også relevant, når det kommer til kommunikation og markedsføring på de digitale platforme. Uanset om vi taler om tekst, video eller lyd.
For at hjælpe dig til at forstå, hvorfor storytelling er så vigtigt for dig og din forretning, har jeg her penslet ud, hvilke fordele du får ved at skabe gode historier. Du får selvfølgelig også lidt inspiration med på vejen, som klæder dig på til at gå i krig med at skabe fortællinger, der sælger.
Storytelling er for alle forretninger – både de store, de veletablerede, de helt grønne og de, der bare består af – dig. Jeg tager dog her afsæt i selvstændige og mindre virksomheder, der primært lever af at sælge viden. Det er dem, jeg kender så godt i min dagligdag hos WorkHero.

“Ja” til content = “Ja” til storytelling

Du kender det sikkert selv: Det gode blogindlæg, nyhedsbrev, site, facebook opslag eller hvad du nu falder over – der fortæller en historie.
En historie, der:

  • Sætter scenen, folder udfordringen ud og præsenterer en løsning.
  • Er ægte og vækker følelser hos dig og derfor hæfter sig i din hukommelse.
  • Omhandler et emne, du kan relatere til – måske får du lige frem følelsen af, at “det kunne jo være mig, det her”.

Med storytelling kan du netop formidle dine budskaber på nettet gennem fortællinger. Fortællinger der bliver set/læst/lyttet til og husket. Og fortællinger, som du kan drage stor nytte af strategisk.
Det der gør storytelling så fantastisk er, at du styrker din virksomheds:

  • Autenticitet: Du fremstår troværdig og ægte.
  • Relationer: Du opbygger en loyal kundeskare – eller fans, der bliver kunder med tiden.
  • Brand: Du booster de værdier og egenskaber, du gerne vil have andre skal forbinde med din virksomhed.

Nogle virksomheder udvikler også online værktøjer og beregnere som er gratis og som støtter op om virksomhedens værdier eller ydelser, som fx denne her virksomhed som har lavet et indeks over hvor grønne byer er.
Så der er al mulig grund til at fortælle historier, der taler til hjertet frem for blot at lægge tør fakta på bordet.
Se bare på content marketing trenden i dag, hvor du skal lave indhold, der giver din målgruppe værdi (hvis du ikke er stødt på den, har du gemt dig godt!). Content bølgen er et levende bevis på, at du ikke kommer langt med din online markedsføring strategi, hvis ikke du tænker i fængende indhold.
Faktisk kan man se storytelling som en effektiv og uundværlig teknik til din content marketing indsats.
Det ved SEO-ekspert Brian Dean fra Backlinko.com alt om. Se bare eksemplet her, hvor han indleder sit nyhedsbrev om at øge ROI ved at relancere indhold, med en personlig historie om Star Wars:


Eksempel på storytelling - Brian Dean


Derfor skal du bruge dine historier strategisk

Følger du ‘den gamle skole’ og præsenterer dine ydelser formelt og anonymt, så kommunikerer du dit budskab, ja – men du sælger det ikke…
Hvordan kan det være, det er sådan?
Det er fordi, vi husker det, der vækker en følelse hos os. Og det gør formelt og anonymt indhold bare ikke. Punktum.
Fortæller du en levende historie i stedet for, vinder du din vej ind i læsernes hjerter. Ikke nødvendigvis kun med følelser som empati, sympati og glæde. Også følelser som spænding, håb, frygt og vrede er virkningsfulde.
Ved at vække følelser hos din modtager øger du chancen for, at du skaber en tilsigtet ændring i modtagerens adfærd eller opfattelse. Og det er her de spæde skridt fra lead til kunde tager sin begyndelse.
Sofia Manning gør det f.eks. godt i dette blogindlæg, som hun deler på Facebook med et udsnit af hendes historie. I indlægget viser hun personlighed og erkender, at hun selv som erfaren coach ikke er perfekt. Nå ja, og så får hun samtidig lige reklameret for hendes gratis introaften:

Sofia-Manning-Storytelling

Sådan kickstarter du dit arbejde med storytelling

Har jeg fået dig overbevist om, at du skal bruge krudt på at dele dine gode historier? Det håber jeg!
Men hvordan kaster du dig så ud i storytellingens ædle kunst, så din historie bliver fundet, læst/set/hørt – og måske endda også delt? Hvordan laver du indhold, der bygger broer mellem dig og din målgruppe, så de bliver fans og loyale kunder?
Du kan begynde med at gøre dig følgende tanker, hver gang du skal lave godt indhold til din hjemmeside, de sociale medier eller lignende:

  • Hvad er kernen i dit budskab, og hvordan kan du formidle den i en god historie?
  • Hvad er historien bag dig og det, du står for – det du gør?
  • Hvem er din målgruppe, og hvilket sprog taler de?
  • Hvordan kan du flette din målgruppes historier ind i dine egne?
  • Hvilken følelse vil du vække hos modtageren, og hvordan gør du det?

Før du går helt amok med at fortælle gribende historier på alle dine kommunikationskanaler, så husk, at du altid skal være sand over for dig selv og din virksomhed. Virker din storytelling ikke autentisk, tager det ikke mange minutter, før din målgruppe har gennemskuet dig og finder dig utroværdig.
Og husk, at du ikke nødvendigvis behøver at servere hele din livshistorie. Små hændelser, der illustrerer dine budskaber og understreger dine pointer er også guld værd!
I et nyhedsbrev for nylig har WorkHeros egen Michelle f.eks. brugt hendes oplevelse med en iransk tæppesælger til at fortælle om, hvorfor automatiserede nyhedsbreve er en virkelig god idé.

Skab målrettet indhold med personas

Sidder du lige nu og tænker noget a la: “Ja ja, det lyder alt sammen meget godt, men min målgruppe er bred og består af mange forskellige typer. Jeg kan da ikke skrive en god historie, der rammer alle!”
Nej, du har fuldstændig ret. Og det skal du heller ikke! I stedet vil jeg meget hellere anbefale dig at målrette dit forskellige indhold til forskellige personas.
Sådan gør du:

  1. Definer hvilke segmenter, din målgruppe består af.
  2. Beskriv en persona, der repræsenterer hvert segment – jo mere detaljeret, jo bedre.
  3. Tænk over, hvilken persona, du taler til, når du laver f.eks. en video eller et blogindlæg.

Du skal altså fortælle din historie til én person – lad os kalde hende Dorte:
Hvad fylder hendes hverdag? Hvor gammel er hun? Hvor bor hun? Hvilke interesser har hun? Hvor søger hun efter viden? Hvilke behov har hun? Hvilke indvendinger har hun mod det, du sælger? Hvordan vækker du hendes interesse for dine ydelser? Og hvordan får du hende til at købe dem?
Afklar så mange områder, du kan om hver persona – men husk at han eller hun også skal findes i virkeligheden.
Så bliver du mester i at lave knivskarpe historier, der taler direkte til mennesket og skaber resultater for din virksomhed. Historier der:

  • Hjælper din persona.
  • Italesætter din personas værste frygt – og fjerner den.
  • Lærer din persona ting, han/hun gerne vil blive bedre til.
  • Vækker lige præcis din personas drømme.

Kom i gang med at fortælle en god historie

Ok. Måske har du nu en eller flere personas, som du kan ramme lige i hjertekulen med dine fængende fortællinger.
Men hvordan kommer du i gang med din historie til drømmekunden Dorte eller hvad du nu vælger at kalde hende – eller ham?
Er klappen gået ned, og kan din kreativitet ligge på et frimærke?
Så tænk på, hvilken hændelse du kan beskrive fra:
Fortiden
Historien kunne omhandle noget, der:

  • Har gjort stort indtryk på dig.
  • Har lært dig en vigtig lektie.
  • Fortæller noget om, hvem du er som person.

Sådan kunne du starte historien:

  • “Jeg husker stadig dengang…”.

Her kunne en fortidshistorie være passende:

  • Når den kan sættes op mod noget, du vil fremhæve i nutiden, f.eks. hvad du har opnået eller, hvordan din virksomhed har udviklet sig.
  • Når du vil formidle noget om dig, og der hvor du kommer fra.

Eksempel på en historie fra fortiden fra et af Ramit Sethis nyhedsbreve (Ramit er forfatter og grundlægger af iwillteachyoutoberich.com):


eks-storytelling


Nutiden
Historien kunne omhandle:

  • En udfordring fra din hverdag.
  • En oplevelse, du har haft for nyligt.
  • En person, du har mødt, der har gjort indtryk på dig.

Sådan kunne du starte historien:

  • “Her forleden…”

Her kunne en nutidshistorie være passende:

  • Når du vil skabe genkendelse hos dine modtagere (“den udfordring/følelse/oplevelse har jeg også haft!”).
  • Når du vil kæde dit budskab sammen med noget, der viser, at du har gang i butikken, er engageret inden for dit felt, hænger ud med de rigtig personer ell. lign.

Eksempel på en historie fra nutiden fra et af Ramit Sethis nyhedsbreve:


screenshotramit2


Fremtiden
Historien kunne omhandle:

  • Et realistisk fremtidsscenarium.
  • Et drømmescenarium.
  • Et skrækscenarium.

Sådan kunne du starte historien:

  • “Forestil dig…”

Her kunne en fremtidshistorie være passende:

  • Når du vil formidle, hvordan det du tilbyder kan påvirke fremtiden positivt.
  • Når du vil vise, at du er eksperten ved at tage et kig i krystalkuglen.

Eksempel på en fremtidshistorie fra et af Ramit Sethis blogindlæg:


eks-storytelling-ramit1


Ovenstående er kun eksempler. Kun din kreativitet sætter grænserne. Men forhåbentlig får du et billede af, hvordan fortid, nutid eller fremtid kan hjælpe dig i gang med storytelling.

Del dine gode historie med os

Har du taget skridtet og delt din målgruppe op i personas? Har du et storytelling tip, der har skabt gode resultater for din virksomhed? Eller har du andet på hjerte, du gerne vil dele med os? Så smid en kommentar nedenfor. Vi ville blive super glade for at høre fra dig!

Skriv til mig Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *