Hvad en iransk tæppesælger kan lære dig om e-mail marketing

I påskeferien var jeg på en uges ferie i Iran sammen med nogle venner (det kan virkelig anbefales, men det er en anden historie).I byen Isfahan, som er en af de mere turistede byer, mødte vi diverse tæppesælgere.

De fleste var traditionelle sælger-Helge’r, der ivrigt prøvede at få os dirigeret ind i deres tæppebutikker og prøvede at lokke med danske gloser (så ved man, at man skal løbe skrigende bort!).

Men der var én, der skilte sig ud.

Én der havde forstået, at salg handler om tillid og relationer.

Vi mødte ham tilfældigvis på en café, hvor vi nød en kop kaffe i solen og faldt i snak.

Han var nysgerrig på os og var god til at spørge ind.

I de 10-15 minutter vi snakkede med ham på cafeen, kom der 3-4 turister forbi uafhængigt af hinanden, som alle hilste på vores iranske tæppesælger – med high fives, krammere og venlige ord.

Det var tydeligt, at manden var god til at skabe relationer, og at han var vellidt blandt turisterne.

Til slut i samtalen inviterede han os på the i hans tæppebutik, hvis vi havde lyst til at komme forbi.

Vi var slet ikke på udkig efter tæpper, sagde vi, men vi var velkomne alligevel.

Da vi kom til the i hans butik, nævnte han ikke én gang sine tæpper. Det var først, da vi spurgte ind til de forskellige tæpper, at han fortalte om forskellene på dem, og hvordan nogle af dem var lavet af nomader, der boede i telte og derfor var smallere, og at nogle af tæpperne var i ren silke.
Her sidder vi i tæppebutikken og venter på vores the.

hvad en iransk tæppesælger kan lære dig om salg

Vores iranske tæppesælger gjorde flere ting rigtigt – han interesserede sig for os, og han pushede ikke sine tæpper.

Han havde forstået, at for at sælge et tæppe til op til 50.000 euros, skal der satme opbygges tillid inden da. Det er ikke et impulskøb.

Han havde forstået, at folk kun er i byen i få dage, så han havde ganske få chancer for at påvirke dem, men han måtte gøre, hvad han kunne i den tid, der var til rådighed.

Den iranske tæppesælgers metode er dog ikke særlig skalerbar.

Men der findes faktisk en smartere metode til at skalere nogle af hans tricks.

Du har nok allerede gættet, at svaret er e-mail automation. Eller automatiske e-mailserier (også kaldet flows).

Hvis du lever af at sælge kurser, foredrag eller konsulentydelser, er det ligesom salg af persiske tæpper en længere beslutningsproces for dine potentielle kunder. Kunderne skal påvirkes flere gange – ofte mange gange.

Flere ting skal være på plads:

1) Tillid – de skal have tiltro til, at DU er den rette til at hjælpe dem
2) Timing – de skal have behovet

Automatiske e-mailserier kan hjælpe dig med at opbygge tillid, da du gennem flere mails kan dele ud af din viden med henblik på at hjælpe potentielle kunder.

Dét kan hjælpe dig med at være top-of-mind, når behovet for din ydelse så opstår.

Og belært af vores historie ovenover, skal du ikke være sælger-Helge og sende salgsgas ud i dine mails.

Nej.

Du skal vise, hvordan du kan hjælpe og dele brugbar viden.

Når en potentiel kunde har vist interesse ved fx at downloade din freebie eller klikke på et bestemt produkt i dit nyhedsbrev, skal du stå klar til at hjælpe.
Præcis som tæppesælgeren stod klar med viden om tæpper, da vi begyndte at spørge ind.

Så metoden til at skalere vores iranske vens tillidsopbygning er simpel: automatiske e-mails der ryger ud over nogle uger eller måneder og hjælper og modner dine potentielle kunder.

Og det smarteste af det hele? Du kan lave alt arbejdet én gang, og så arbejder det for dig automatisk derefter.

 

PS: Hvis du ikke selv har tid til at få sat e-mail automation op, kan vi hjælpe dig. Tjek vores e-mail automation pakke her.

PPS: Er du ved at dø af spænding over, om vi købte et tæppe eller ej? Det gjorde vi ikke. Men hvis jeg rent faktisk havde været på udkig efter et tæppe, havde jeg bestemt købt det af ham. Og det gør ikke hans snedige tricks mindre gode 😉

Hero Insights
Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

Skriv et svar