“Hvilken VVS’er skal vi vælge?”
Det spørgsmål stillede vi os selv herhjemme, da vi for et par år siden skulle have sat nye radiatorer op i vores nyindkøbte lejlighed. Den trængte i den grad til en kærlig hånd, og mængden af beslutninger føltes uendelige. 🤯
At finde en god VVS’er var en af de beslutninger. Det første vi gjorde var nok det samme, som de fleste andre ville gøre. Vi spurgte i vores omgangskreds. Måske var der en, der kendte en, der kendte en..?
Det skulle vise sig at være den helt rigtige vej frem (hvilket måske er derfor så mange begynder lige netop der), og inden længe havde vi en aftale i hus med en VVS’er. 🙌
Vi havde fået ham anbefalet, fordi han allerede kendte andelsforeningen som sin egen baglomme. Flere beboere i de andre lejligheder havde brugt ham, og de sagde, han var knalddygtig.
Sådan! En beslutning mindre at tage – og et skridt tættere på en beboelig lejlighed. 💪
De der anbefalinger kan altså noget…
Det ved du nok allerede godt.
– Alle der sælger noget til andre kender til værdien af en god anbefaling. Det gælder både B2C og B2B virksomheder og på tværs af brancher – også dig, der sælger viden eller digitale produkter.
De fleste af os har oplevet, hvordan en anbefaling har ført til nye kunder i virksomheden. 🌱 Det har vi selv (og den føromtalte VVS’er) oplevet – og det gætter vi på, du også har.
Anbefalinger er guld værd, det er helt sikkert. Både de, der foregår i den fysiske verden, og de, der foregår digitalt.
Apropos den digitale verden, så findes der faktisk en digital anbefaling, vi oplever, mange af vores kunder glemmer at gøre en indsats for at opnå.
➡ En anbefaling, der er så simpel, at man skulle tro, det var løgn – og alligevel har en stor positiv effekt på din online tilstedeværelse.
➡ En anbefaling, der også gavner din synlighed i Googles søgeresultater og på den måde fører til øget trafik til din hjemmeside og i sidste ende til salg.
Vi taler om intet mindre end… et link 🔗
I den digitale verden er links fra relevante hjemmesider til din hjemmeside en anbefaling af dig og din virksomhed. Du kan se et link som en anden måde at sige: “Jep, jeg kender en god VVS’er – se lige her” . En digital pegefinger, der er rettet mod det, du kan tilbyde… 👉
Ja ok, måske er links og mund-til-mund anbefalinger ikke en og samme sag, men målet er det samme: At øge din synlighed, din troværdighed og ikke mindst dit salg.
Ikke nok med, at links gør det nemmere for besøgende på andre hjemmesider at klikke sig over til din hjemmeside, så er disse links også noget, Google kigger på og belønner med højere placeringer i søgeresultaterne.
Faktisk er links en utrolig vigtig del af dit arbejde med at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne.
⇩
SEO-nørderne kalder det linkbuilding…
… og vægter denne del lige så højt som både kvaliteten af indholdet på din hjemmeside, og at den fungerer rent teknisk.
Som med indhold og teknik er linkbuilding en løbende proces, hvor kunsten er at opbygge en stærk linkprofil, der styrker hjemmesidens synlighed. Det er altså ikke nok med et eller to links til din hjemmeside, lige som VVS’eren ikke kan leve alene af den ene anbefaling, der gav ham mig som kunde i sin tid.
Men hvordan scorer du så de links, der sikrer dig en stærk tilstedeværelse online, når din målgruppe søger på Google efter noget, du kan hjælpe med?
Det får du 5 enkle og effektive tips til lige her.
Hvem ved… måske gør du noget af det allerede? I så fald, klap dig selv på skulderen 😊 og vid, at det også øger chancerne for flere links til din hjemmeside!
Vidste du at...
Tip #1 Skab indhold, din målgruppe ikke kan modstå
At lave unikke artikler, guides, infografikker, casestudier og andet, der inspirerer, beriger og hjælper din målgruppe, er en af de bedste måder at tiltrække links til din hjemmeside. Det er nemlig langt mere sandsynligt, at en hjemmeside relateret til dig vælger at linke til værdiskabende indhold på din hjemmeside frem for f.eks. din forside.
Som et ekstra plus er den slags gode og unikke indhold også med til at styrke dine placeringer i søgeresultaterne. Så når du bruger krudt på indhold, har du derfor både mulighed for at score point hos Google ved at øge antallet af links til din hjemmeside og ved alene at have brugbart indhold liggende på din hjemmeside. 👍
Når du har fremtryllet en omfattende guide, infografik ell. lign., er det en rigtig god idé at tage fat i den webansvarlige for de hjemmesider, der kunne have interesse i at dele det med deres læsere. Det kan f.eks. være andre virksomheder inden for dit felt eller endda nyhedsmedier.
Skriv blot en venlig mail om, at du har lavet et stykke indhold, der kan være brugbart for de besøgende på hjemmesiden, du henvender dig til. Del linket til dit indhold – og kom også gerne med bud på, hvor på den anden hjemmeside, linket kunne give værdi. Så kan den webansvarlige hurtigt indsætte linket, uden at det kræver det store arbejde.
Tip #2 Del dit indhold på sociale medier
Sociale medier kan være en fantastisk måde at få dine blogindlæg og andet værdiskabende indhold frem i lyset – og derigennem få links til din hjemmeside. Del dit bedste indhold på sociale medier og tag evt. relevante personer og virksomheder, som måske er interesserede i at linke til det.
En anden ting, der kan motivere andre til at linke til dit indhold på sociale medier er dit engagement i andres indhold. Det gælder ikke kun i forhold til at svare på dine følgeres kommentarer til dine opslag, men også, at du selv liker, kommenterer på og deler de opslag, der bliver delt af dem, du følger.
Når vi giver, får vi ofte noget retur 🤝 det gælder også i den digitale verden.
Overvej også at hoppe med i online fællesskaber og fora, der er relevante for din branche. Det kan f.eks. være Facebookgrupper eller grupper på LinkedIn. Her har du ofte mulighed for at dele din ekspertise og netværke med andre mennesker i din branche. Hvis du skriver en kommentar eller svarer på et spørgsmål, kan du også inkludere et link til din hjemmeside, hvor det er relevant.
Tip #3 Samarbejd med andre virksomheder
At samarbejde med andre er en super effektiv måde at linkbuilde på. F.eks. kan du få en anden virksomhed til at skrive et relevant gæsteindlæg til bloggen på din hjemmeside. Herefter vil din gæst med stor sandsynlighed linke til indlægget på din hjemmeside på sin egen hjemmeside og via sociale medier.
Omvendt kan du også gæsteblogge hos en anden relevant virksomhed i din branche. Sådan en gestus fører som regel et link med sig som tak – og som en ekstra bonus får du mulighed for at nå bredere ud blandt målgruppen og vise, at du er eksperten inden for dit felt. ⭐
Tip #4 Tilmeld dig relevante online registre
Tilmelding til relevante online registre er en nem måde at skabe links til din hjemmeside. Dog skal du passe på med ikke at bombardere din hjemmeside med links fra alverdens registre. ✋ Det kan tolkes som spam af Google og have en negativ effekt på dine placeringer i søgeresultaterne.
Så vælg derfor kun de online registre, der er relevante for dig og din virksomhed. Hvilke det er, afhænger afhænger af din branche og målgruppe, men det kan f.eks. være en hjemmeside med et register over psykologer i Danmark, foredragsholdere i Odense ell. lign., der kunne være relevant for dig.
Tip #5 Få omtale i medierne
At få omtale i medierne er en af de mere omfattende veje til flere links, der peger i retning mod din hjemmeside.
Omfattende ja, men også virkelig effektiv. For links fra solide brands, offentlige instanser o. lign. vejer tungere end links fra mindre hjemmesider uden den store trafik. Google kalder det hjemmesider med høj autoritet. Jo flere links fra disse hjemmesider, jo højere autoritet får du selv – så længe de er relevante for din virksomhed vel at mærke.
Samtidig når du bredere ud, når du bliver eksponeret via f.eks. et nyhedsmedie. Så tøv ikke med at hive fat i relevante medier og lad dem vide, hvad du kan byde ind med. Det kan være en relevant nyhed, dit syn som ekspert på en aktuel problemstilling eller en guide til noget, der er relevant for mediets læsere.
Finder de vinklen interessant, får du synlighed, der er guld værd – og et værdifuldt link til din hjemmeside. ✨
⇩
Happy linkbuilding!
Det var de 5 konkrete tips til, hvordan du som udbyder af viden eller digitale produkter, kan arbejde med linkbuilding i hverdagen. Ved at følge disse råd kan du hjælpe med at øge din synlighed på søgemaskinerne og dermed også din trafik og omsætning.
I sidste ende handler linkbuilding om at opbygge tillid og autoritet til din hjemmeside. Ved at have relevante links til din hjemmeside kan du forbedre din placering i søgeresultaterne og øge trafikken til din hjemmeside.
– Så kom i gang med at opbygge dine links i dag og skab endnu mere succes i din virksomhed! 🔥