Når en person er nysgerrig efter f.eks. rådgivning eller kurser inden for dit felt, vil han/hun gøre som alle andre: Google det.
Det er her det, du tilbyder skal dukke op, skille sig ud i mængden og være så uimodståeligt, at man bare ikke kan lade være med at klikke sig ind på din hjemmeside.
Men hvordan gør man så lige det?
Tja, det er desværre ikke så simpelt. Faktisk er listen over ting, du bør gøre lang – virkelig lang. Og så kan det ske, at man giver op på forhånd og ikke rigtig kommer nogen vegne.
Kender du følelsen? Så er der hjælp at hente her. Lige her får du nemlig en SEO tjekliste med 18 hacks til grundlæggende SEO på din hjemmeside.
Vi har lavet tjeklisten ud fra nogle af de ting, vi selv kigger på, når vi hjælper vores kunder med SEO. Har du styr på de 18 punkter på SEO tjeklisten, er du godt på vej til bedre placeringer på Google.
SEO tjekliste – bliv synlig på Google:
- Ser din hjemmeside godt ud på smartphones og tablets?
- Er din hjemmeside hurtig nok?
- Er din hjemmeside forbundet med Google Analytics?
- Er din virksomhed oprettet på Google My Business
- Har du links til sociale medier, og kan man dele dit indhold?
- Er dine tekster bygget op omkring et primært søgeord?
- Har alle sider unikke sidetitler?
- Har alle sider unikke metabeskrivelser?
- Har hver side en overskrift (H1) – og er der struktur i evt. underoverskrifter?
- Er der kød på dine tekster, og er de af høj kvalitet?
- Bruger du samme søgeord om og om igen?
- Findes der kopieret indhold på din hjemmeside?
- Har dine billedfiler på hjemmesiden relevante filnavne?
- Har dine billedfiler relevante Alt-tekster?
- Mangler der billeder eller andet visuelt på hjemmesiden?
- Giver din hjemmesides interne linkstruktur mening?
- Findes der links til andre sider i dine blogindlæg?
- Har du links fra andre hjemmesider til din egen side?
#1 Ser din hjemmeside godt ud på smartphones og tablets?
Antallet er folk, der surfer online via en mobil eller tablet har for længst oversteget antallet af de, der gør brug af en computer. Derfor er det altafgørende, at din hjemmeside ser godt ud på en mobil enhed – at den har et responsivt design.
Med et responsivt design tilpasser din hjemmeside sig mobile enheder og giver brugerne af din hjemmeside en god oplevelse. Har du ikke en responsiv hjemmeside, smutter folk hurtigt fra din hjemmeside igen, os så kan du risikere, at Google straffer dig med dårligere placeringer i søgeresultaterne.
#2 Er din hjemmeside hurtig nok?
Er din hjemmeside langsom om at loade, er brugerne ikke længe om at hoppe videre til næste søgeresultat. Og det giver dig bestemt ikke pluspoint hos Google.
Du kan tjekke din hjemmesides hastighed med det gratis tool Pingdom. Her får du også forslag til, hvad du kan gøre for at øge din hjemmesides hastighed. En del af det kan virke ret teknisk. Er du ikke en haj til dette, anbefaler vi, at du får hjælp til det fra en, der ved noget om det.
#3 Er din hjemmeside forbundet med Google Analytics?
Du må ikke gå glip af de muligheder, der findes i Google Analytics! Her kan du nemlig finde et hav af data om, hvordan din hjemmeside performer, hvordan de besøgende bruger din hjemmeside, hvem dine besøgende er og meget meget mere. Her kan du netop se, om din SEO-indsats giver pote, eller om der er specifikke steder på din hjemmeside, du bør sætte ind.
#4 Er din virksomhed oprettet på Google My Business?
Kommer kunderne til dig fysisk, f.eks. hvis du har en praksis, en butik ell. lign? Så er det et must, at du tilknytter din virksomhed til Google My Business. Her kan du fremhæve din virksomhed i Googles søgeresultater og på Google Maps. Så når en person søger efter fagfolk som dig, der hvor du holder til, vil du dukke op på kortet. Det er også det, man kalder lokal SEO.
Se eksemplet her, hvor vi har søgt efter psykologer i Holte:
Udfyld alt det, du kan på din Google My Business profil og indsæt billeder af dig og dine faciliteter. Det gavner din placering på Google såvel som i Google Maps.
#5 Har du links til sociale medier og kan man dele dit indhold?
Sørg for at linke til de sociale medier, du er til stede på. Det øger ikke kun sandsynligheden for flere fans. Det gavner også dine placeringer på Google, da de besøgende nemmere kan interagere med din hjemmeside. Det samme gælder for links, der gør det muligt for de besøgende at dele f.eks. et blogindlæg via f.eks. Facebook eller Twitter.
Tekst på hjemmesiden
#6 Er dine tekster bygget op omkring et primært søgeord?
Er der noget Google elsker, så er det tekster med et knivskarpt fokus. Lav derfor tekster med et primært søgeord i stedet for at prøve at dække dem alle. Tænk også over, hvordan du evt. kan dele tekster op, der omhandler flere forskellige emner.
Og husk nu, at det ikke betyder, at du skal bruge samme ord om og om igen. Tværtimod gør du både læseren og Google en tjeneste, hvis du bruger relaterede ord og vendinger.
Du kan få inspiration til dit primære søgeord ved at klikke dig rundt på Google og se, hvad andre skriver om, og hvilke relaterede søgeord, der dukker op, når du søger. Tjek også Googles eget værktøj KeywordPlanner og se, hvad andre søger på.
#7 Har alle sider unikke sidetitler?
Det er et must, at alle sider, du gerne vil have succes med på Google har unikke og fængende sidetitler. Det er også en rigtig god idé, hvis sidetitlen indeholder det primære søgeord, du gerne vil findes på i Google – og helst så langt til venstre som muligt, dog uden at gå på kompromis med meningen med titlen.
#8 Har alle sider unikke metabeskrivelser?
Lige som med sidetitlen er en unik og fængende metabeskrivelse et absolut must på alle de sider, du ønsker folk skal klikke på i Google. Lad gerne din metabeskrivelse indeholde dit søgeord, men husk at fokus primært skal være på at skrive en fængende tekst.
For at lave sidetitler og metabeskrivelser til dine sider, skal du i de fleste hjemmesidesystemer installere et plugin, der gør det muligt. Bruger du WordPress, kan du med fordel tjekke Yoast ud. Det er et af de mest populære SEO plugins på markedet.
#9 Har hver side en overskrift (H1) – og er der struktur i evt. underoverskrifter?
En hver side bør indeholde en overskrift med html-tagget H1 (H står for Heading) – og kun en. Dernæst kan du hjælpe Google robotten med at gennemskue strukturen i din tekst med underoverskrifter (H2, H3 etc.).
Jo mere logisk strukturen i overskrifter og underoverskrifter er, jo mere ser Google din tekst som gennemarbejdet og af høj kvalitet. I de fleste hjemmesidesystemer, kan du let markere en sætning og give den det html-tag, der passer:
#10 Er der kød på dine tekster, og er de af høj kvalitet?
Det er vigtigt, at du viser Google robotten, at kvalitet er i højsædet på din hjemmeside. Tynde sider med tekster fulde af grammatik-, stave- og kommafejl signalerer til søgemaskinen, at din hjemmeside er useriøs. Så brug tid på dine tekster og vurdér, hvordan de kan skabe en reel værdi for læseren. Få inspiration til at skrive gode blogindlæg i vores indlæg her.
#11 Bruger du samme søgeord om og om igen?
Google er med tiden blevet så klog, at det hurtigt bliver gennemskuet, hvis du skriver de samme ord et utal af gange i din tekst. Det kalder man ‘keyword stuffing’, og det skal du holde dig langt væk fra. Tænk altid kvalitet og relevans før søgeord og brug relaterede ord og vendinger. Så undgår du, at Google straffer dig for at prøve at vinde vejen til førstepladsen på Google med luskede tricks.
#12 Findes der kopieret indhold på din hjemmeside?
Det er en alvorlig synd i Googles øjne, hvis du har kopierede tekster på din hjemmeside. Sørg derfor for, at alle tekster er unikke. Er der nogle tekster, der af naturlige grunde minder meget om hinanden, så brug tid på at omskrive dem, så de ikke er helt ens. Det er en god investering, hvis du vil gøre dig tanker om at dukke op øverst i Googles søgeresultater. Og vi behøver selvfølgelig ikke at nævne, at du aldrig nogensinde må kopiere indhold fra andre hjemmesider vel?
Du kan tjekke, om du har kopieret indhold internt på din hjemmeside via Siteliner. Vil du tjekke om noget af dit indhold er kopieret andre steder, så tag et kig på Copyscape.
Billeder og andet grafisk
#13 Har dine billedfiler på hjemmesiden relevante filnavne?
Det filnavn, du gemmer et billede under bliver også læst af Googles robotter. Så giv dit billede et navn, der siger noget om indholdet – gerne med dit søgeord inkluderet. Så hjælper du Google til at forstå, hvad din side omhandler.
Tjek evt. om det er muligt at ændre det i dit hjemmesidesystem, så du kan gemme dit billede under et tilfældigt navn og indsætte et passende filnavn manuelt bagefter.
#14 Har dine billedfiler relevante Alt-tekster?
En Alt-tekst er den tekst, der dukker op, når du kører cursoren hen over et billede. Google kan ikke “læse” billedfiler. Derfor er det en god idé at hjælpe robotterne på vej ved at skrive en kort sætning, der er relevant for billedet og sidens indhold – igen gerne med dit søgeord i, hvis det giver mening.
#15 Mangler der billeder eller andet visuelt på hjemmesiden?
Selv om Google ikke kan “læse” billedfiler, anbefaler vi, at du indtænker visuelle virkemidler på din hjemmeside. Med billeder og andet visuelt fanger du den besøgendes opmærksomhed, og det betyder, at de bliver længere på din hjemmeside. Det er noget, der gør Google glad!
Og tænk ikke nødvendigvis kun billeder. Overvej også om du kan fremstille andet visuelt på din hjemmeside, f.eks. i form af video, infografik, modeller ell. lign.
Links
#16 Giver din hjemmesides interne linkstruktur mening?
Links mellem siderne på din hjemmeside hjælper Googles robotter med at crawle dit indhold og forstå sammenhængen. Men kun hvis dine links siderne imellem giver mening. Link f.eks. mellem to relaterede blogindlæg eller en side med en generel beskrivelse og den, hvor du uddyber et af punkterne.
Et andet tip er at linke til dit mest populære indhold fra forsiden. Så sender du forsidens ‘power’ videre til dit bedste indhold. Det kan f.eks. være dine mest læste blogindlæg eller de uddybende beskrivelser af dine ydelser.
#17 Findes der links til andre sider i dine blogindlæg?
Måske er du bange for, at links til andre sider leder læseren væk fra din hjemmeside. Men faktisk viser du Google troværdighed og autenticitet ved at linke til andre sider i dine blogindlæg. Så længe de er relevante.
Som en bonus øger det sandsynligheden for, at dem, du linker til, også linker til dig. Så vær ikke bange for at inkludere mindst et udgående link i hvert blogindlæg, du laver.
#18 Har du links fra andre hjemmesider til din egen side?
Links fra andre hjemmesider er noget af det, der virkelig gør Google glad. Google ser netop eksterne links som anbefalinger af din hjemmeside, og hvad er bedre end andres anbefalinger af det, du tilbyder? Husk dog, at de hjemmesider, der linker til dig skal være relevante for din egen hjemmeside.
Et tip til at skaffe links er at spørge samarbejdspartnere, leverandører, personlige relationer o.lign., om de vil linke til din hjemmeside. Du kan også registrere dig på forskellige lister, der er relevante for dit felt, f.eks. lister over foredragsholdere, psykologer eller terapeuter. Til sidst kan du samarbejde med andre i din branche om at blive gæsteblogger på deres hjemmesider. Så scorer du både links til din hjemmeside og spreder din ekspertviden på eksterne medier.