WorkHeros logo

Lær at skrive gode emnelinjer

Lær at skrive gode emnelinjer

Noget af det vigtigste, når du skriver nyhedsbreve, er at finde på nogle gode emnelinjer. En sætning på få ord, der skal fange læseren og få dem til at læse dit nyhedsbrev. Det er meget pres, der ligger på én sætning. Men hvorfor er den emnelinje så vigtig?
Jo, det er nemlig her, du fanger læseren. Vi scroller igennem vores indbakke, som dagligt indeholder en masse ny information fra forskellige virksomheder, der vil sælge os noget. Der er derfor stor konkurrence for at fange din læsers interesse og lokke han eller hun  til at læse netop dit nyhedsbrev. 
Derfor har jeg herunder samlet mine bedste fif til at gøre det nemmere for dig at kaste gode emnelinjer ud af ærmet. 

Hold dig til emnet:

Det er vigtigt, at din emnelinje passer til dit indhold. Hvem har ikke prøvet at klikke på en avisoverskrift, hvor det viser sig, at indholdet er helt anderledes, end hvad der blev lovet? Der er ingen, der gider clickbait-overskrifter, hvor indholdet pludselig er noget helt andet, end det, der er lagt op til, så hold, hvad du lover i din overskrift. Det er med til at skabe troværdighed, og troværdighed får læseren til også at klikke ind på dit næste nyhedsbrev, da de ved, at de kan regne med, at du holder, hvad du lover.
Det er en smagssag, om du vælger at skrive emnelinjen før eller efter, du har skrevet dit nyhedsbrev. Jeg kan godt lide at skrive den før, så jeg har vinklen på plads. Det gør, at jeg holder fokus på det, jeg havde planlagt. Det sikrer, at du ikke skriver i øst og vest, men holder dig på den kurs, du havde lagt fra begyndelsen. 
Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, hver gang du skal skrive en emnelinje til dit nyhedsbrev. Du kan lige så godt bruge nogle af de skabeloner, der allerede er afprøvet og, som vi ved, virker. Længere nede, har jeg samlet en række eksempler til inspiration. Søg derfor gerne inspiration hos andre og brug det, der passer til dig og dit indhold. Men vigtigst af alt; gør det til dit eget.

Fire huskeregler til bedre emnelinjer:

Herunder har du fire huskeregler, du kan bruge, når du skal skrive en emnelinje til dit nyhedsbrev – eller blogindlæg. Hvis du husker på disse fire råd, er du hjulpet rigtig godt på vej:
 

  1.   Skriv i nutid

Skriv altid i nutid, så modtageren af dit nyhedsbrev ved, at det er lige-her-og-nu, det sker. 

  1.   Skriv aktivt

Når du skal skrive overskrifter, er det en god idé at skrive i bydeform og bruge aktive udsagnsord, så modtageren føler, du henvender dig direkte til vedkommende. 
I stedet for at skrive “Sådan tabte Kristina sig 10 kilo på to måneder” kan du skrive “Gør som Kristina – tab 10 kilo på to måneder”
Modtageren skal føle, at nyhedsbrevet er skrevet personligt til ham eller hende . Derfor er det en rigtig god idé, at du skriver nærværende og direkte til vedkommende, så dine modtagere ikke føler, at de bare er på endnu en mailingliste.

  1.   Skriv kort og konkret

Din emnelinje skal være kort og præcis. Slet alt overflødigt, og gem det til selve teksten. 
En overskrift som “Derfor skal du bruge keto-kuren til at tabe de overflødige kilo” virker måske relevant og mundret, men den kan gøres meget mere kort og præcis ved at skrive “Tab de overflødige kilo med keto”. Fra at bruge 12 ord, har jeg kortet den ned til det halve – kun ved at skære fyldord fra. Som en hovedregel bør din overskrift ikke være længere end 12 ord. Den skal dog heller ikke være for kort, så mellem 5-12 ord er en god huskeregel.

  1.   Hold hvad du lover i emnelinjen

Som jeg også nævner i afsnittet længere oppe, så er det rigtig vigtigt, at din emnelinje og dit indhold matcher. Du skal ikke sælge bananer, hvis dit ærinde rent faktisk er at sælge æbler. 
 

Du er eksperten

I dag er det forholdsvis nemt at få adgang til ny viden, mens det kan være sværere rent faktisk at udnytte denne viden i hverdagen. Derfor bliver vi som læsere ofte tiltrukket af at læse artikler og nyhedsbreve, der kan hjælpe os med et problem eller give os en smutvej til noget, vi ønsker. Det kan fx være nemme ændringer eller simple løsninger som: “Tre gode råd til bedre søvn”, “Sådan skjuler du grøntsager i maden” eller “5 ting du gør forkert i dit parforhold, og sådan ændrer du det”. 
Du skal gøre det tydeligt over for modtageren, at du er eksperten. Og det er netop dét, din emnelinje skal afspejle! At du er her for at hjælpe læseren til at implementere dine råd og vejledning, så de får det maksimale ud af deres potentiale. 
Derfor er det også vigtigt, at du gør dig klart, hvem dit nyhedsbrev henvender sig til – og hvad læseren får ud af det. Får læseren hjælp til at tackle stress i hverdagen? Giver du læseren råd til at holde gang i hverdagsromantikken? Eller giver du 3 konkrete råd til, hvordan læseren får en skønnere hud? Mulighederne er mange, så gør dig klart fra start, hvad dit budskab er, og hvordan det hjælper læseren. Når du har gjort det, skriver du din emnelinje, der opsummerer dit budskab i få ord. 
 

Skabeloner til gode emnelinjer

Men hvordan skriver du så en god emnelinje, der afspejler dit budskab og fanger læseren uden at bruge alt for kostbar tid på at ramme plet? Jo, du bruger nogle af de skabeloner, der allerede findes derude, som er afprøvet og gennemtestet, så du ved, de virker. Du kan bl.a. starte med disse og lave dem om, så de passer til dig:

Sådan … 

Sådan skaber du content til dine sociale medier
Sådan bliver du mere produktiv uden at gå på kompromis med kvaliteten
Sådan får du flere penge i hænderne
 

Spørgsmål

Lader du som om?
Skal vi gøre det her, Charlotte? 
Vidste du, at løbere lever længere?
Har du lukket bagdøren i dit parforhold?
 

Derfor …

Derfor skal du tygge maden ordentligt
Derfor er det vigtigt at læse bøger for dit barn
Derfor skal du ikke nøjes med det næstbedste
 

Hvorfor …

Hvorfor “mærk dig selv” ikke virker
Hvorfor du ikke skal ignorere din chef
Hvorfor der ikke er en genvej til varig vægttab
 

Lister … 

5 tips til bedre søvn
13 ting kun løbere forstår
10 ting gode forældre gør anderledes
7 mantraer der vil ændre dit liv
 

Skil dig ud

Michelle, vi bør gøre det her
Tænk, hvis du fik læst bare *lidt* mere
Bare rolig, jeg tager den ikke
 

Smutvejen

Nem hverdagsmad hver dag
Bliv fri for smerter
Mistet overblikket? Sådan får du det tilbage
 
Listen er uendelig – eller i hvert fald lang – men her har jeg samlet nogle forskellige typer af overskrifter, jeg finder mest relevante samt eksempler på overskrifter, der virker. Som nævnt før, er det tilladt at samle inspiration fra andre. Du kan fx gøre det, at hver gang du ser en god overskrift, skriver du den ned på en liste, så du har den til inspiration, næste gang, du skal sende en mail ud. Du kan ligeledes gøre det samme med dine egne emnelinjer, så du på den måde kan holde et regnskab over, hvilke emnelinjer du har brugt hvornår, og hvordan de har virket. Det eneste, du skal huske på, er at gøre emnelinjerne til dine egne, så de passer på dig, din virksomhed og dit indhold.
Når du har skrevet din emnelinje, skal du også huske preview headeren, der er det første stykke, man ser i mailen efter emnelinjen (starten af mailen). Den kan nemlig også bruges til at fange læserens opmærksomhed, hvor man giver en lille bid af, hvad resten af nyhedsbrevet indeholder.
 

Bonustip

Her på falderebet vil jeg give dig mit sidste tip – lad os bare kalde det for mit bonustip. For det er ikke til at komme udenom. De er kommet for at blive, og det er et helt sprog for sig. Det er selvfølgelig emojis, jeg snakker om. Du kan bruge emojis til at skabe en følelse eller et billede, som kan være svært alene med tekst.
Du kan også bruge dem til at bløde et udsagn op eller skabe en stemning, der bliver mere loose. Emojis er også gode at bruge til at skabe opsigt og skille sig lidt mere ud i indbakken, hvor der er konkurrence fra andre nyhedsbreve. Hvordan de virker i forhold til dine budskaber, kan du kun finde ud af ved at teste dem af. Husk blot, at som med så meget andet, så er hovedreglen, at de skal passe ind i kontekst og less is more. Altså ikke noget med at fyre 48 forskellige emojis af. Hold dig til en enkelt, maks to, så er du godt på vej 🙂
 

Skriv til mig Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *