Da jeg var teenager og havde min daglige gang på Herlev Gymnasium og HF i årene 2005-2008 i en forstad til København, havde vi en fantastisk kantine.

Det var nemlig de sødeste thai-damer, der stod for vores kantine.
Så når Kurt, vores historielærers, kone fandt kvitteringer fra Dansk Thai Handel, når han havde købt frokost i kantinen, blev hun noget bekymret – men det er en anden historie 😉
Tilbage til kantinen – så udover sandwich, snacks og spaghetti bolognese, kunne man til frokost også få lækre varme thairetter.
Særligt én af disse retter skilte sig ud. Det var masman-gai.
Til dig der ikke kender masman-gai, kan jeg fortælle, at det er en karryret med bl.a. kylling, kartofler og peanuts med ris til (du kender den måske som massaman curry).

Jeg kan garantere dig for, at alle der gik på Herlev Gymnasium og HF i de år, kender til den legendariske masman-gai.
Men det var ikke hver dag, man kunne købe masman-gai i kantinen. Heller ikke hveranden dag. Faktisk vidste man aldrig præcis, hvilke thairetter der blev serveret, da det skiftede meget mellem de forskellige karryretter.
Men hver gang der var en, der i 10-frikvarteret opdagede, at der stod masman-gai nede på tavlen i kantinen, løb vedkommende tilbage til klasselokalet og råbte, at dagens ret var masman-gai. Alle var ellevilde! Ingen spiste deres medbragte madpakker på masman-gai-dage, og folk løb rundt for at låne håndører nok til også at kunne være med på bølgen.
Begejstringen ville ingen ende tage. Vi elskede masman-gai.
De søde thai-damer opdagede selvfølgelig begejstringen. Efter et års tid kunne man nu få masman-gai hver eneste dag.
I starten var vi begejstrede over, at vi nu altid kunne få vores yndlingsret.
Men.

Efter noget tid aftog masman-gai-hypen.
Der var ikke længere den samme råben fra hustagene på masman-gai-dage.
Hvad var det, der skete? Og hvad kan masman-gai egentlig lære dig om salg?
Jo, det er egentlig en af de ældste salgsmekanismer, der var på spil.
Urgency. På dansk kaldet knaphed.
Masman-gai-dage var jo noget særligt – men ikke når det pludselig var hver eneste dag.

Hvordan kan du skabe masman-gai-hype om dit produkt?

Der er heldigvis mange måder, du kan skabe samme hype (og salg) om dit eget produkt.

Sælger du eksempelvis workshops, online kurser eller forløb kan du:

# 1 Lave det som et pop-up produkt som kun kan købes i bestemte perioder.

(perioder som kun du kender til).

# 2 Køre dine forløb eller online kurser på bestemte datoer.

Så er knapheden, at du skal tilmelde dig inden en bestemt dato og ikke altid kan tilmelde dig forløbet.

# 3 Give tidsbegrænsede rabatter.

Fx Black Friday rabat eller early bird rabatter.

# 4 Kun tilbyde x antal pladser.

# 5 Tilbyd en tidsbegrænset bonus.

Det kan være en bonus, man får, hvis man slår til hurtigt. Fx et bonusinterview, en af dine bøger el.lign. Det kan være en god måde at få nogle salg ind tidligt i din kampagneperiode.
Find selv på flere.
Hint: hypen forsvinder, når man altid kan købe dit produkt. Giv dine kunder en grund til at købe nu.

Hero Insights
Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

Skriv et svar