WorkHeros logo

Hvad corona har lært os om online markedsføring

Hvad corona har lært os om online markedsføring

Vi kan vist godt blive enige om, at 2020 var et mærkeligt år. Corona dukkede op og ændrede vores hverdag fuldstændigt. 
Det har ændret vores måde at arbejde på, leve på og være sammen på. Det har ændret vores forbrugeradfærd og dermed også din forretning. Da corona troppede op, så vi fx, at priserne på online annoncering styrtdykkede, da flere store spillere stoppede alt. Hvorimod senere på året, steg annonce priserne helt vildt, da alle gik online pga. de mange fysiske restriktioner. Der er simpelthen blevet mere kamp om pladsen online under corona. Så hvordan navigerer du i alt det her? 
Her er fem læringer, som kan hjælpe dig med at styrke din business under corona:

#1 Kriser kræver omstillingsparathed – det har corona i høj grad lært os

Ingen af os har prøvet det før, og derfor er det essentielt at være omstillingsparat i sådanne tider. Du skal være villig til at sadle om og tænke anderledes – test nye ting af. Se det som en mulighed for at gøre din forretning fx mere digital. Det er netop nu, tiden til at udforske online muligheder! 
Vær ikke bange for at teste af og gå nye veje, for den gamle vej kan være helt skrottet pga. corona. Det er ofte under kriser, den største kreativitet og bedste ideer kommer frem – giv plads til dem! Og det er helt okay, at man ikke når i mål med alle ideer eller den digital omstilling fra dag 1;)

#2 Corona har skabt digital overflod, så own dit spot

Som nævnt er der kamp om pladsen, så hvordan vinder du lige dit spot? Jov, det gør du ved at skille dig ud. Stå ved DIT brand og dine værdier. Aldrig har det været mere vigtigt at være autentisk og klar i din kommunikation. For at skære igennem online kræver det, at du er tro mod dit brand. Målgruppen kan hurtigt fornemme, hvis du dvæler, er usikker eller ikke er tro mod din værdier. Udnyt det til din fordel og bliv skarpere end nogensinde!
Læs mere om hvorfor det er altafgørende at vise personlighed i indlægget: Tør du være et brand? (LINK til blogindlægget)

#3 Vær skarp på din målgruppe, og skær igennem den digitale corona-støj

Du er intet under dine kunder, med streg under DINE kunder. Hvis du prøver at være alt for alle, er du intet for alle. Og ja, det kommer du ikke særligt langt med. Derfor: vær skarp på, hvad dit segment er – dine kunder. Jo bedre du kender dem, jo bedre kan du tale i til dem og deres behov. Du bliver skarpere på din målgruppe ved at have defineret så mange detaljer om dem som muligt. Skriv ned hvem de er, hvor de bor, hvilke interesser de har osv. 

#4 Corona har skabt højere priser, så brug dine annoncekroner fornuftigt

Annoncering er svær at komme udenom for at slå igennem alt støjen online. Det er bare blevet markant sværere at slå igennem online, da der som nævnt er kamp om pladsen. Det gælder også for annoncering. 
Derfor skal du bruge dine annoncekroner fornuftigt og smart. Prisen er generelt højere, og derfor kommer det til at koste dig mere. Spørgsmålet er dog, om du kan leve uden den ekstra rækkevidde annoncekronerne giver dig? Når du vælger at annoncere, så husk:

  • Jo mere skarp du kan være på din målgruppe, jo bedre. Dem der kender dig i forvejen, er altid en sikker vinder
  • Splittest, splittest og splittest. Kun sådan bliver du klogere og kan få mest værdi pr. annoncekrone
  • Optimer dine annoncer mod konverteringer som salg/ køb eller sign up. 
  • Overvej om det bedre kan betale sig at bruge annoncekroner på at indsamle leads eller tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Så du opbygger din målgruppe samtidig, som gavner dig mange år frem.

#5 Planlæg og vær til stede, og udnyt alle er mere online under corona

På grund af corona, og når nærmest hele verden er aflyst, tilbringer folk mere tid online, end de plejer. Derfor skal du udnytte det og være synlig – og bare rolig, det betyder ikke, at du skal være på nonstop. 
Brug nogle af alle de smarte tools, der findes til at planlægge dit indhold på fx sociale medier. Se her hvordan du bruge et årshjul til at hjælpe med planlægningen. 
Brug corona som en løftestang for at blive bedre, og udnyt de nye muligheder, der dukker op.

Skriv til mig Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *