Marketingstrategi done right, så du kan tage 2021 med storm

Marketingstrategi done right, så du kan tage 2021 med storm

Nyt år – nye muligheder. 
Måske du allerede har en klokkeklar plan for 2021? Hvis ikke, er det en rigtig god idé at blive skarp på dine vision og dine mål for året. Uden et konkret mål at  arbejde henimod, kan du hurtigt tabe din opmærksomhed og fokus på ligegyldige aktiviteter. I sidste ende spildt arbejde, som ikke udløser dine drømme og potentiale. Konkrete mål for din markedsføring er nemlig vejen til at nå dine drømme og potentiale.
For at du kan fokusere på det mest væsentlige, er planlægningen også din bedste ven – jo mere planlægning, jo mindre last-minute-stress og sene nætter. Din markedsføring vil altid være væsentlig for dig, da den driver din forretning og dit brand. Planlægning af din markedsføring er derfor ekstra vigtig, da du virkelig kan spare tid og ressourcer, samtidig med at nå dit mål. 
Derfor har vi samlet et par tips til at komme godt i gang med 2021, så det kan blive året for din succes🙏

Få en retning på din markedsføring

Hvordan finder man så den retning? Ja, det kan du gøre på flere måder. 
En måde er at sætte dig et overordnet mål, som følges op af mindre delmål. Målene skal helst være målbare og ikke for fluffy. Hvis de er for fluffy, har du ikke noget at hænge dine aktiviteter op på, og så kommer du jo ingen vegne.
Step 1 – Det første du skal gøre er at sætte dig et til to overordnet mål. Stil dig selv spørgsmålet: “Hvad vil du gerne opnå med din virksomhed i 2021?”
Måske det er at ‘øge omsætningen med 50%’ eller ‘Øge brand awareness’
Step 2 – under dine overordnede mål, sætter du nu en række delmål. Delmål der er konkrete aktiviteter, som er med til at nå dit overordnet mål. 
“Hvad kan jeg konkret gøre, for at opnå mine overordnet mål?”
Et par ideer til delmål:

  • Øge omsætningen med 50%
    • ved at udvide til et nyt marked 
    • sende nyhedsbrev ud 1 gang om ugen
    • køre 4 større betalte kampagner på sociale medier
  • Øge brand awareness
    • poste mindst 4 gange om ugen på IG, FB, Linkedin

Målene giver dig noget at hænge dine marketingaktiviteter op på, så de giver mening og har et formål i det store samlede billede. Fx ved at sende nyhedsbreve ud og køre fire større kampagner, er dit formål at skabe mere salg for at øge chancerne for at nå dit mål om at øge omsætningen.
Når du har lavet den øvelse, har du fundamentet for, hvor du skal hen i 2021😎

Planlægning – brug årshjulet

Hvordan får du så dine mål ud i livet? Her er planlægning din ven – for med planlægning frigiver du tid til at nå dine mål samtidig med, du kan køre business as usual. Her er dine marketingaktiviteter ofte simple at planlægge og sætte i system – altså opslag på sociale medier, nyhedsbreve, blogindlæg osv. Selvfølgelig skal der altid være plads til spontanitet. Men ved at have så meget som muligt planlagt, er der også bedre tid og overskud til det spontane.
Årshjulet er et af de gode værktøjer til at holde styr på dine marketingaktiviteter på. Der er to fremgangsmåder:

# 1 The simple way:

  • Find dine vigtige højtider/ mærkedage (pandekagedag / kram en ven dag osv.)
  • Hav dem fast i kalenderen 2-3 uger inden den endelige dato

# 2 The bulk way:

Sidste uge i hvert kvartal, afsæt 4-6 timer af til at:

  • Fastlæg de vigtige tidspunkter for det næste kvartal
  • Udvikle content
  • Planlæg det hele i kalenderen og hav så meget pre-ready som muligt

Vi siger det lige igen: planlægning af din markedsføring er genialt, så du er sikker på ikke at misse højtider og får planlagt dine kampagner i god tid, så du rent faktisk får de resultater, du gerne vil have. Og glem ikke at planlægge både organic og paid aktiviteter.

Tag smutvejen

Der er bestemt ingen skam i at tænke smart og spring over hvor gærdet er lavest – work smarter, not harder. 
Her er 5 shortcuts til simple marketingaktiviteter: 

  1. Hiv små tips ud fra dine detaljerede guides/blogposts og del dem på sociale medier som små hacks (og omvendt: saml dine bedste tips fra sociale medier til et samlet blogindlæg)
  2. Opdater dine mest populære blogindlæg (hvis noget er outdated, eller hvis du vil skabe endnu mere værdi) og del det igen
  3. Brug optagelsen af dit webinar som freebie (reframing: “online foredrag om xxx”)
  4. Lav dine bedste blogindlæg/nyhedsbreve om til en podcast, et minikursus eller en infografik
  5. Læg populære nyhedsbreve på din blog, så du også får SEO-juice ud af dem

Så er der ikke andet tilbage at sige end: 2021, sæt igang!
Har du brug for hjælp eller sparring på din 2021 plan? Kontakt os for en uformel snak.
 

Skriv til mig Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *