Alt du skal vide om e-mail segmentering: FAQ + 5 bud på segmentering

Det er ikke til at komme udenom. E-mail markedsføring er stadig et af virksomhedernes bedste redskaber, når det kommer til at skabe relationer, der på sigt bliver til loyale kunder.

For de fleste af vores kunder omfatter det typisk et nyhedsbrev, der udsendes til e-mail listen omkring en gang om måneden. Måske suppleret med et par ekstra e-mails i ny og næ, f.eks. ved særlige kampagner, tilbud el. lign.

Er du også nået hertil? Godt gået! For det er nemlig en rigtig god start.

Men arbejdet med e-mail markedsføring stopper ikke her.

Vil du have det optimale udbytte, er det en god idé at kigge på, hvordan du kan målrette dine e-mail kampagner effektivt til forskellige segmenter inden for din målgruppe.

Det kalder man e-mail segmentering.

E-mail segmentering er dit våben mod generiske og anonyme e-mails. Med e-mail segmentering kan du nemlig skabe resultater, du aldrig ville kunne opnå ved blot at sende den samme e-mail ud til hele din liste.

Vidste du…
At MailChimp i en undersøgelse fra februar 2017 bl.a. kom frem til, at åbningsraten i segmenterede e-mail kampagner i snit er over 14% højere end ved brug af ikke-segmenterede e-mail kampagner? Og at godt 100% flere i snit klikker i segmenterede e-mails frem for de generiske? Undersøgelsen viste også, at gennemsnittet for afmeldinger faldt med over 9% ved brug af segmenterede e-mails.

Vil du også gøre flere leads til kunder med personlige e-mail kampagner? Så læs med her, hvor du får svar på de spørgsmål, vi oftest støder på om e-mail segmentering efterfulgt af konkrete eksempler på, hvordan du kan segmentere din e-mail liste.

“Hvad er det dér e-mail segmentering egentlig for noget?”

E-mail segmentering betyder kort og godt, at du opdeler de personer, der findes på din liste i segmenter. Derefter kan du nemt sende e-mail kampagner af sted, der er tilpasset det enkelte segment. Hvert segment er sammensat af personer, der minder om hinanden på punkter, der giver mening for det, du tilbyder.

Personerne på din e-mail liste er nemlig ikke en homogen masse.

De køber – og køber ikke – af forskellige grunde. De bor forskellige steder, de interesserer sig for forskellige ting, de reagerer på forskellige ting… forskellene er mange – og netop derfor er der ingen grund til at behandle alle på din e-mail liste på samme måde.

“Hvorfor skal jeg bruge tid på at dele min e-mail liste op i segmenter?”

Det skal jeg sige dig: I takt med, at vi gladeligt giver vores e-mail i bytte for et uimodståeligt tilbud, bombarderes vores indbakke med indhold. Indhold vi i stigende grad bliver blinde over for, hvis ikke det fanger os og taler til vores følelser.

Derfor er det i dag super vigtigt, at det budskab, du sender ud til dine potentielle kunder er så relevant og personligt som muligt.

Ikke desto mindre sender langt de fleste virksomheder den samme e-mail ud til alle på listen.

Det er hurtigt. Det er effektivt. …Eller er det?

Måske er det lige blevet til et: “Hej (fornavn)” for at gøre mailen personlig. Men ellers sender vi bare den samme e-mail af sted uden at tænke over modtagerens adfærd og præferencer.

Det er her e-mail segmentering kommer ind i billedet og tager kampen op mod irrelevante e-mail kampagner.

Så altså: Segmenterer du dine e-mails, kan du ramme dine potentielle kunder med knivskarpe budskaber, målrettet deres individuelle behov.

“Ok, det giver mening… men hvad får jeg så ud af det?”

Resultatet burde give sig selv: Mere relevante budskaber → Flere positive reaktioner.

Derfor kan du med e-mail segmentering og dertil hørende skræddersyede kampagner opnå, at flere fra din e-mail liste: 

  • Åbner dine nyhedsbreve = Øget åbningsrate
  • Klikker på links i dine nyhedsbreve = Øget klikrate
  • Besøger din hjemmeside = Øget trafik
  • Bruger lang tid på din hjemmeside = Øget engagement

Bonus: E-mail segmentering medfører typisk også, at færre afmelder sig eller anmelder dine e-mails som spam. 

Alle sammen faktorer, der i sidste ende fører til det ultimative mål: Flere kunder i forretningen.

Bemærkede du, at vi skrev “e-mail segmentering og dertil hørende skræddersyede kampagner” ovenfor?

Det er der god grund til. For segmenterede e-mails kan naturligvis ikke alene skabe topresultater for din virksomhed. Det kræver også, at de e-mails, du sender til hvert segment sidder lige i skabet i forhold til deres behov.

En veludført e-mail kampagne til et udvalgt segment er mindst lige så vigtig som selve segmenteringen. Hvis du altså vil vinde i kampen om din målgruppes opmærksomhed.

“Og hvordan gør jeg det så… segmenterer min e-mail liste?”

Der findes ikke en endelig opskrift på, hvordan du skal segmentere din e-mail liste, så du opnår det største udbytte. Det afhænger helt og holdent af: 

  1. Hvad du tilbyder – hvad der giver mening for din forretning.
  2. Hvilken data om dine leads, du har adgang til.

Dog kan man som udgangspunkt sige, at segmenterne hverken bør være for store eller for små. Er et segment for stort, bliver din kommunikation til segmentet for generisk. Omvendt hvis segmentet er for lille, vil indsats og udbytte ikke gå hånd i hånd.

Vi anbefaler, at du samler den data, du har om de personer, der findes på din e-mail liste og tænker kreativt. Hvilke kendetegn har de? Hvad siger disse kendetegn om deres adfærd, interesser, præferencer, reaktionsmønstre, motivationer o.lign? Kan du spotte nogle kendetegn blandt en større gruppe, der dermed minder om hinanden?

Tip:
Tænk over, hvilke kendetegn hos dine segmenter, der afspejler deres behov lige nu – men også i fremtiden. Brug den viden aktivt i dine e-mail kampagner. Så er du på forkant og godt på vej til at trylle endnu flere leads til kunder!

“Wow! Men hvordan får jeg så data, jeg kan bruge til at segmentere min e-mail liste?”

Det er indlysende, at jo mere data, du har om personerne på din e-mail liste, jo bedre kan du segmentere dine e-mails. Altså kan du ikke segmentere din e-mail liste uden at indsamle en tilpas mængde data først.

Dit e-mail marketing system indsamler typisk en række data for dig om hver person på din liste, f.eks. dato for tilmelding og engagement med indholdet.

Du kan også selv indsamle den kostbare data, du skal bruge i din e-mail segmentering ved at spørge dem, der findes på din e-mail liste. Derfor er det en god idé at tænke over, hvad du gerne vil vide om dem samt hvordan du får fingrene i den data.

Populære måder at indsamle data til e-mail segmentering er at: 

  • Inkludere det, du vil vide som felter på din tilmeldingsformular.
  • Sende en e-mail til hele dinl liste og lokke dem til at opdatere informationer om dem selv, så du kan sende dem mere relevante e-mails i fremtiden.
  • Udsende en spørgeskemaundersøgelse, der har til mål at gøre dig klogere på din målgruppe.

Det er dog vigtigt hele tiden at huske på, at du ikke spørger om for meget (i hvert fald ikke på en gang). Så overvej felterne på din tilmeldingsformular nøje, og hold dig til det absolut vigtigste, hvis du spørger din e-mail liste om mere personlig information.

Ellers kan du i værste fald risikere, at din tilmeldingsformular konverterer dårligere, og at dine tilmeldte på listen hopper fra i irritation.

5 måder du kan segmentere dine e-mails

Her finder du 5 bud på, hvordan du kan segmentere din e-mail liste. Vi har valgt at tage afsæt i segmentering via e-mail marketing systemet MailChimp. Dels er systemet det mest udbredte blandt vores kunder, og dels findes der her rigtig mange gode muligheder for segmentering.

Bemærk: For at lave segmenter i MailChimp skal du betale for brug af systemet. Du kan altså ikke lave segmenter via MailChimp i den gratis version af systemet.

[1] Segmentering ud fra aktivitet

Du kan med fordel lave segmenter ud fra dine potentielle kunders interaktion – eller manglende interaktion – med dine tidligere e-mails. Denne metode er forholdsvis simpel, da den data, du skal bruge allerede findes i e-mail marketing systemet.

aktivitet

Kig f.eks. på hvem der har:

  • Åbnet eller ikke åbnet bestemte e-mails.
  • Klikket eller ikke klikket på links i bestemte e-mails.

Ovenstående kan give dig et billede af, hvad dine potentielle kunder interesserer sig for, så du kan målrette dine e-mail kampagner derefter.

Omvendt kan du også undersøge, hvem der:

  • Aldrig eller sjældent har åbnet nogle af dine e-mails.
  • Aldrig eller sjældent har klikket på links i nogle af dine e-mails.

Til disse segmenter kan du med fordel sende en “Vi savner dig” e-mail. Måske kan det endda lige frem give mening at opfordre dem til at afmelde sig dit nyhedsbrev. Hvis de ikke længere er interesserede, bliver de aldrig til kunder alligevel.

Samtidig kan det også være en fordel at rydde ud i din e-mail liste, hvis du bruger MailChimp, hvor den pris, du betaler afhænger af antal tilmeldte. Alternativt kan man spørge, om de vil “downgrade”, så de modtager færre e-mails.

Du kan også bruge ‘Contact rating’ 

I MailChimp får hver e-mail på din liste automatisk en ‘Contact rating’, der går fra en til fem stjerner. Det kan hurtigt give dig et overblik over, hvem der virkelig engagerer sig i dine nyhedsbreve, og hvem der har tabt interessen.

contact-rating

Husk dog altid at kigge på, hvornår e-mailen er tilmeldt dit nyhedsbrev. Alle nye tilmeldte starter jo på 0 stjerner, og dem skal du ikke f.eks. målrette en “Vi savner dig” kampagne efter.

Tip:
Sender du et eller flere automatiserede e-mail flows ud til dine potentielle kunder? Prøv at tage et kig på deres interaktion med de enkelte e-mail flows. Det kan også vise dig noget om deres præferencer og interesser, som du kan bruge i målrettede e-mail kampagner. Vil du vide mere om automatisering af e-mails, så tag et kig her >>

[2] Segmentering ud fra dato for tilmelding

En anden nem måde at dele personerne på din e-mail liste op i segmenter er at kigge på datoerne for, hvornår de er tilføjet.

date-added

Hvem er:

  • Loyale leads?
  • Nye leads?

Denne simple e-mail segmentering giver dig f.eks. mulighed for at sende intro-tilbud eller bonusser af sted til nye leads eller tilsvarende til de, der loyalt har fulgt dit nyhedsbrev i længere tid.

Vi anbefaler også, at du overvejer, om det ville give mening at lave e-mail kampagner med forskelligt indhold til de to segmenter. Måske skal du uddybe noget for dine nye leads, som dine loyale leads allerede ved? Måske kan du være mere intern i dine kampagner til dem, der følger dig loyalt måned efter måned?

[3] Segmentering ud fra købsaktivitet

Sælger du produkter i en webshop? Så vil det med stor sandsynlighed give mening for dig at dele din e-mail liste op i segmenter ud fra, hvad de køber i din shop.

kob

Derefter kan du lave e-mail kampagner, der f.eks gør køberen opmærksom på, hvilke produkter, der:

  • Med fordel kan supplere købet, f.eks. et par sko, der passer til de nyindkøbte bukser.
  • Der findes i samme kategori som købet, f.eks. en bluse i samme stil som den nyindkøbte.

Det er desuden meget populært blandt webshops at lave et segment over de brugere, der lægger dine produkter i indkøbskurven men ikke gennemfører købet – også kaldet ‘Abandoned cart’. Her er det en rigtig god idé at følge op med en e-mail til disse personer, der kan motivere dem til at gennemføre købet eller tage et kig på et produkt, der minder om og derfor måske møder deres behov.

For at lave segmenter i MailChimp ud fra de køb eller ikke-køb, der bliver foretaget på din hjemmeside, skal du tilknytte din side til din konto i systemet og aktivere tracking af links. Det er herefter ingen sag at lave segmenter, enten ud fra MailChimps indbyggede parametre eller nogle, du selv opstiller.

MailChimp har allerede indbyggede segmenter som f.eks: 

  • Kunder der har købt produkter inden for de sidste 30 dage.
  • Kunder der har foretaget deres allerførste køb.
  • Kunder der ikke har købt noget inden for de sidste 8 måneder.

Hvis du kører nogle specifikke kampagner i en periode, kan det også være en god idé at segmentere dem fra, der allerede har købt produktet. Så undgår du at spamme dem med unødvendige e-mails. Har du en liste over de, der har købt et specifikt produkt i din shop, kan du nemt uploade listen til MailChimp, navngive segmentet og sortere dem fra irrelevante kampagner.

At udarbejde skræddersyede e-mail kampagner til segmenter som ovenstående kan virkelig gøre en positiv forskel på dit salg. Tænk over, hvordan dine kampagner både kan imødekomme de enkelte segmenters adfærd nu og fremadrettet. Og husk altid at overveje, hvordan du kan give din modtager noget af værdi, så dine e-mails ikke bare bliver opfattet som salgsgas.

[4] Segmentering ud fra List/Merge Fields

I MailChimp er data om hver enkelt person på din e-mail liste gemt i såkaldte ‘List Fields’ eller ‘Merge Fields’. Det kan f.eks. være, du har data om den enkeltes:

  • Stilling
  • Køn
  • Postnummer
  • Alder

merge-fields

Du får typisk den data ved at inkludere dem som felter i den formular, hvor interesserede tilmelder sig din liste. Det betyder, at du selv kan tilføje og fjerne List Fields alt efter, hvad der er relevant for netop din forretning (og igen, husk nu kun at spørge om det allermest relevante; ellers tilmelder folk sig slet ikke).

Du kan bruge den data, du indsamler via dine List Fields til at segmentere dine e-mail kampagner. Har du f.eks. forskellige produkter eller ydelser til mænd og kvinder? Så er det oplagt at segmentere ud fra køn. Holder du et foredrag, der kun er målrettet ledere i Nordjylland? Ja, så er det igen en god idé kun at sende tilbuddet til dem.

Måske har du ikke al den data, du kunne ønske dig om personerne på din liste? Overvej her, om det kunne være en god idé at sende et spørgeskema ud. Men husk (jeg har sagt det, men siger det lige igen): Det skal være relevant – og lad nu være med at spamme din liste! 

[5] Segmentering ud fra Signup Source

Hvor har den enkelte person tilmeldt sig din liste? Ja, der kan faktisk godt være forskel på, hvilken formular dit lead har udfyldt for at blive en del af din e-mail liste. Hvis du har formularer tilknyttet flere steder vel at mærke… Det kunne f.eks. være:

  • På forsiden af din hjemmeside.
  • Forskellige formularer med forskellige freebies tilknyttet, f.eks. content upgrades (læs mere om content upgrades her).
  • Et link til en formular, du deler på Facebook.

signup-source

Når du ved, at kilden til tilmelding f.eks. er formularen, der er tilknyttet din freebie om stresshåndtering for ledere, ja, så ved du også, at de, der har tilmeldt sig her er interesserede i netop dette emne.

Og voilà: Du kan segmentere dine e-mail kampagner ud fra disse interesser!

Tip:
Husk at du også kan kombinere de forskellige segmenteringer! Ved at sortere din liste ud fra flere parametre i hvert segment, kan du for alvor ramme dine modtagere på rette tid og rette sted – og efter rette behov.

Hvad med dig? Er du kommet i gang med e-mail segmentering? Fortæl os endelig om dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor. Måske de kan være til inspiration for andre, der vil gøre flere leads til kunder.

Hero Insights
Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

Skriv et svar