Kortlæg dine kunders brugerrejse og få mest muligt ud af din markedsføring

I dag bruger vi alle mange online platforme i løbet af ugen, ja i løbet af dagen. Så hvordan og hvor rammer du dine kunder bedst? Det har vi heldigvis svaret på her – Bliv klogere på dine kunderne brugerrejse! Lær dine kunder at kende og brug deres forbrugsmønster til at præsentere dit brand når og hvor de er online. På den måde bliver du mere relevant og kommer bedst ud med dit budskab og brand

Skåret ud i pap er brugerrejsen den rejse, en bruger tager på indtil et potentielt køb. Fx kan 1. skridt være at have set en influencer tale om det her vildt lækre nye yogakursus. Så kan det være, du googler for at finde anbefalinger og andre reviews af kurset. Derefter tjekker # på instagram, for at se om andre også har deltaget og hvad de siger. På Facebook ser du en annonce for at få 3 gratis øvelser i din mailboks osv.  

Kort sagt; vær tilstede i brugerrejsen – hvor og hvornår det giver mening for forbrugerne! Ved at ramme de rigtige punkter i brugerrejsen er brugeren meget mere modtagelig for dit brand. Det vil sige, at du sparer en masse unødvendig markedsføring og 💵💵💵.

Men allerbedst er, at du er RELEVANT for brugerne og taler i øjenhøjde ind i deres behov. Og jo mere relevant, jo mere salg. Specielt for di,g som personligt brand eller hvis du sælger viden, så er brugerrejse ekstra vigtigt. Da kunden ofte skal opbygge et tillidsforhold til dig og dit brand, før de faktisk køber din service eller produkt. 

Behov over platform

Hver online platform har hvert sit formål, og vi bruger dem alle til noget forskelligt. Det vil sige, at vi som forbruger er i et forskelligt mind set, alt efter hvilken platform, vi er på. På Google er du måske ved at finde bedst i test for den nye robotplæneklipper, der skal investeres i. På Pintrest er du måske på udkig efter en ny opskrift til fødselsdagskagen på lørdag. I alle de situationer er vi som forbruger modtagelig overfor brands og produkter på vidt forskellige måder! Omdrejningspunktet er behovet hos forbrugeren og ikke platformen. Behovet driver, hvordan vi interagerer på de forskellige platforme.

Derfor er det vigtigste, du kan gøre som brand, at lære dine kunder og deres brugerrejse at kende. Jo klogere du bliver på dem, jo mere relevant har du mulighed for at være. Hvordan gør man så lige det? Jo, du har sikkert allerede en rigtig god fornemmelse. 

 

5 steps til at kortlægge din brugerrejse

  1. Definer, hvem dine kerne forbrugere er -> målgruppe(r)
    • Alder, køn, interesser, præferencer, familieforhold etc. Alle agerer forskelligt, så jo mere præcis du kan beskrive dem, jo lettere er det at se deres kunderejse.
  2. Se på hvor dine bruger er henne, hvilke platforme online og offline
    • Brug gerne nuværende kunder og deres historik til at blive klogere
  3. Sæt dig i forbrugerens sted og tegn kunderejsen.
    • Skridt for skridt, hvad skal en forbruger overveje og igennem for at ende med at købe? Og hvad sker der bagefter, for at de køber igen og på sigt bliver en ambassadør?
  4. Hvor er dine konkurrenter henne?
    • Måske du har overset noget? Stjæl gerne med arme og ben alle de gode tips og tricks fra konkurrenterne. 
  5. Voila, du har nu et godt bud på kunderejsen

Find dine🌟🌟🌟🌟🌟🌟 i kunderejsen 

Så, nu har du kunderejsen – hva så nu? Nu skal du finde de steder, hvor du har mulighed for at påvirke forbrugerne. Om det er via Google, annoncer på Instagram, artikel i Børsen eller noget helt andet. Se, hvor du kan tale ind i forbrugernes behov i kunderejsen. Det kan også være, der er steder, hvor du kan udvide brugerrejsen og tage dem ind i dit univers. Fx hvis de søger på bedst i test på robotplæneklipperen. Der ligger dit blogoplæg øverst i Google på test af robotplæneklippere – vupti forbrugeren ender i dit univers frem for på Taenk.dk. Udnyt alle de huller, du kan. I første omgang uden at tænke budget og teknik. Øvelsen her går ud på at få alt kortlagt og synlighed, og jeg lover dig for, at det kommer til at se rigtig lækkert ud!

 

Nu på med realist kasketten

Desværre gror penge ikke på træerne, så derfor bliver du nødt til at få det på et eksekverbart niveau for dig og din virksomhed. Udpeg 2-3 kontaktpunkter i kunderejsen som er key for dig og dit brand. Gerne 2-3 for potentielle kunder og det samme for nuværende kunder. 

Start der, og planlæg dine marketings aktiviteter omkring netop disse kontaktpunkter. Sørg for at teknikken spiller og brug wording og kreativer til at ramme behovet i hvert enkelt kontaktpunkt. Teknikken har en stor roller for, at din indhold netop er relevant. Vi kender jo alle det med at have søgt på de der lækre stiletter til nytår, som så hjemsøger dig helt til påske. Det er bare så dumt – dit brand taber troværdighed og samtidig spilder du en masse marketingkroner. Optimer altid din indsats til at være relevant for brugeren og smart for din virksomhed. 

Rigtig god fornøjelse😊
Og hov – hvilken brugerrejse var du på, for at ende her på vores blog??
Del gerne nedenfor😎

Vil du lære mere?

Vil du have flere hacks til din online markedsføring?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev Hero Insights, hvor vi deler rundhåndet ud af vores online marketing tricks lige til at implementere i din forretning.

Skriv et svar