“Jeg ved slet ikke, hvad Helpful Content Update er. Kan du uddybe?”
Ja da!
Helpful Content Update er den seneste opdatering af Googles algoritme, der afgør, hvordan dit og mit indhold bliver placeret i søgeresultaterne. Opdateringen blev skudt i gang d. 25. august 2022 og slår et slag for det, Google kalder “people-first content” – altså content udarbejdet af mennesker til mennesker.
Ifølge Google arbejder de hele tiden på at blive bedre til at levere indhold, der skaber værdi og hjælper os Google-brugere bedst muligt. Helpful Content Update er en del af den indsats, hvor de hjemmesider, der giver os en god oplevelse, bliver belønnet med bedre rangeringer i søgeresultaterne.
På den måde vil Google give os den bedst mulige brugeroplevelse, når vi laver en søgning.
I skrivende stund er Helpful Content Update fuldt rullet ud ifølge Google. Til en start vil opdateringen dog kun gælde for hjemmesider med engelsksproget indhold og dermed også kun for engelske søgninger. Planen er imidlertid at udvide til andre sprog hen ad vejen.
Googles Helpful Content Update er “sitewide”. Det betyder, at algoritmen slår ned på hele hjemmesiden og ikke bare de sider med indhold af lav værdi. Det er altså ikke kun den enkelte side, der vil få en dårligere placering i søgeresultaterne – det er hele hjemmesiden.
Lyder det en smule skræmmende? Så kan jeg til en trøst sige, at opdateringen blot udgør en af mange faktorer, der afgør dit contents placering i Googles søgeresultater. Algoritmen kigger på en række forskellige signaler, og Helpful Content Update skal ses som et nyt signal i en samling af mange.
Derfor kan indhold af høj værdi stadig blive fundet via Google, selv om en hjemmeside også har indhold af lav værdi. Dog kun, hvis der er andet, der gør indholdet værdifuldt for os, der ender der via en søgning på Google.
“Ok, jeg forstår… hvorfor så denne opdatering lige nu?”
Fordi Google-brugere længe har givet udtryk for, at der ikke bliver slået hårdt nok ned på content, der alene er skabt til søgemaskinerne – såkaldt “search-engine-first content”. Diskussioner om netop det finder du især på de sociale medier, hvor folk verden over udtrykker deres utilfredshed.
Googles Helpful Content Update skal ses som et tiltag i kampen om at få bugt med det indhold, der ikke er skabt for at hjælpe os derude bag skærmene.
Det kan f.eks. være content, der bliver udarbejdet automatisk ved hjælp af kunstig intelligens, som flere og flere gør brug af med formålet at ramme toppen af Googles søgeresultater.
“Uha! Det må da være en af de helt store opdateringer… eller?”
Tja, faktisk er der flere, der nævner, at de ikke har set den store effekt af Googles Helpful Content Update endnu. På trods af det, anbefaler eksperterne derude, at du ikke vender det blinde øje til.
For det første siger Google selv, at de fortsat vil arbejde på at fintune og forbedre opdateringen. For det andet er Helpful Content Update en del af en tendens, der gør op med content, som kun er skabt til søgemaskinerne. En tendens, du ikke bør lukke øjnene for, hvis din forretning afhænger af trafik fra Google – og det gætter jeg på, at den gør..?
“Jamen er det så helt slut med at arbejde med SEO?”
Dog ikke…
Google anbefaler, at du stadig optimerer dit content efter retningslinjerne. Så længe, du bruger det til at tilføje værdi til dit indhold, som din målgruppe kan få glæde af, når de søger på Google og ender hos dig.
Så nej, SEO er ikke ude af billedet, fordi Googles algoritme i stigende grad belønner content, skabt af mennesker til mennesker. Er dit indhold derimod kun skabt til at tiltrække trafik fra søgemaskinen, kan du risikere at blive ramt af opdateringen. Google ser nemlig en forbindelse mellem den type indhold og det indhold, brugerne finder irrelevant.
“Ok, men hvad betyder Helpful Content Update så for min hjemmeside?”
Hvis din hjemmeside er dansksproget, har Helpful Content Update ikke den store betydning lige nu og her. Du kan dog godt regne med, at opdateringen også kommer til at inkludere dansksprogede hjemmesider med tiden.
Derfor er det en god idé, at du begynder at gøre dig indledende overvejelser om indholdet på din hjemmeside. Er du for sent ude, kan du nemlig risikere at miste gode placeringer på vigtige søgeord. Har du en engelsksproget hjemmeside, er det vigtigt, at du handler med det samme.
Du kan starte med at tjekke op på din hjemmeside med afsæt i følgende punkter:
- Min hjemmeside har et klart mål og en klart defineret målgruppe.
- Min målgruppe finder mit content værdiskabende og nyttigt.
- Jeg viser på min hjemmeside, at jeg har en indgående viden inden for mit felt.
- Jeg har førstehåndsviden om det, jeg laver content om.
- Når min målgruppe forlader min hjemmeside, har de lært noget og fået hjælp.
- Min målgruppe får en tilfredsstillende oplevelse på min hjemmeside.
Punkterne er baseret på en række spørgsmål, Google anbefaler, du stiller dig selv for at undersøge, om Helpful Content Update vil påvirke din hjemmeside negativt. Du kan se en oversigt over spørgsmålene her >>
Svarer du nej til flere af punkterne ovenfor, tyder det på, at der er plads til forbedringer på din hjemmeside.
“Og hvordan gør jeg det… altså forbedrer min hjemmeside?”
Det giver vi dig tips til her.
Du kan til en start se her, hvad Google anbefaler, du undgår på din hjemmeside og dermed fjerner, hvis det allerede findes:
- Indhold, der kun har til formål at tiltrække trafik fra Google.
- Indhold med et planlagt antal ord, du antager vil klare sig bedst i søgemaskinen.
- Indhold, andre ikke ville opsøge, hvis de ikke tilfældigvis landede på det fra en søgning på Google.
- Indhold, der omhandler et emne, du normalt ikke ville lave indhold om, men som du har lavet på grund af en trend.
- Indhold, der omhandler et emne, du ikke har viden om, men som du alligevel laver for at skabe trafik til din hjemmeside fra Google.
- Indhold, der omhandler en masse forskellige emner i håbet om, at noget af det vil rangere godt i søgeresultaterne.
- Automatisk genereret indhold – i hvert fald ikke hvis du masseproducerer, og det omhandler en masse forskellige emner.
- Indhold, der giver de besøgende følelsen af, at de er nødt til at lede videre andre steder for at finde det, de søger.
- Indhold, der lover et svar, du ikke kan give, eller giver et svar, der ikke er det rigtige.
Husk på: Det er hele din hjemmeside, der bliver ramt af den nye opdatering – ikke kun den enkelte side.
“Ok. Det var noget af en mundfuld… hvordan kommer jeg i gang?”
Fortvivl ikke. Laver du allerede content, som gør din målgruppe klogere, besvarer deres spørgsmål og hjælper dem videre mod deres mål, er du godt på vej!
Vil du arbejde videre med dit indhold, opsummerer jeg indlægget her med 9 konkrete tips, du kan skabe indhold ud fra fremover.
De kommer her:
1# Vær skarp på din målgruppe
– Og udarbejd indhold, der besvarer deres spørgsmål og hjælper dem med at opnå det, de ønsker. Relevans er nøgleordet.
2# Giv merværdi
Undersøg hvad der er værdiskabende for din målgruppe inden for dit felt. Giv f.eks. ekstra tips, en tjekliste, en how-to-guide eller andet, der gør din målgruppes liv nemmere, sjovere, mere inspirerende eller hvad der nu skaber værdi hos dem, du henvender dig til.
3# Lav originalt content af høj kvalitet
– Der beskriver et emne på en fyldestgørende måde. Det går ikke bare at omskrive andre kilder – der skal mere til.
4# Lav content ud fra din egen erfaring
I stedet for at tage afsæt i trends, andres indhold og emner, du ikke selv ved noget om. Hvis der er emner inden for dit felt, du ikke kender til, så research grundigt eller skaf førstehåndsviden om emnet.
5# Tjek dit indhold grundigt igennem
Ret det for stave- og grammatikfejl, sæt det op, så det er nemt at gå til for de besøgende – også på mobilen.
6# Kvalitet frem for kvantitet
Tænk ikke over, hvor mange ord, du skriver, men hvordan du skriver ift. din målgruppe.
7#Giv de rigtige svar
– Og hvis du er i tvivl, så undgå at risikere at komme med en falsk påstand, også selv om den får dit content højere op i søgeresultaterne. Undersøg i stedet din påstand, tjek op på fakta og ret dig selv, hvor det er nødvendigt.
8# Brug kunstig intelligens med omtanke
Ja, kunstig intelligens kan lette din arbejdsbyrde, men det kan også være med til at skade dine placeringer i søgeresultaterne. Vælger du at bruge et program ell. lign. til at skabe dit content, så tjek efter og tilføj dit eget touch.
9# Brug ikke clickbait-lignende tricks
Pas f.eks. på med at overdrive eller chokere i overskriften eller komme med en falsk påstand for at lokke de besøgende til.
God fornøjelse – og husk: Følger du de 9 tips ovenfor, vil du ikke kun lave indhold, der giver pluspoint hos Google og deres Helpful Content Update. Din målgruppe vil også elske dig for det!
Kilder
Google Search Central Blog:
What creators should know about Google’s helpful content update
What site owners should know about Google’s core updates
SearchEngineJournal: