Udbyder du kurser eller uddannelser, der kræver, at man skal møde fysisk op for at deltage? Så ved du sikkert også, at det kan være en stor udfordring at få udsolgte hold hver gang, dit forløb løber af stabelen.
Gennem årene har jeg oplevet, hvordan f.eks. ledelsesrådgivere, naturterapeuter og kommunikationseksperter arbejder hårdt for at fylde holdene op på deres kurser og uddannelser, så de undgår, at det bliver en minusforretning pga. for få deltagere – eller i værste fald aflysning.
Det er en super ærgerlig situation at stå i. Især fordi du som udbyder og ekspert ved, hvilken forskel lige netop dit forløb kan gøre for andre.
✨💎 Her står du med en skattekiste, der bugner af funklende viden og færdigheder 💎✨ Men ak 😢, skatten forbliver skjult for alle, der kunne nyde godt af dens umådelige rigdom og værdi.
Hvorfor er det så svært at takke ja til noget så kostbart?
Fordi det kræver en større investering at deltage – både når det kommer til tid, penge og energi.
👉 Et forløb med fysisk fremmøde koster typisk mere. Og så skal datoer og tidspunkter passe ind i kalenderen samtidig med, at deltagerne skal være helt opsatte på at møde op og deltage aktivt på lige netop de datoer.
Så er det langt nemmere at klikke ‘Køb’ på hjælp i form af en selvhjælpsbog eller et kursus, der kan tages på et par timer hjemme fra sofaen…
Der skal altså mere til for at få dine potentielle kunder til at tage den endelige beslutning og vælge at åbne låget på den kostbare skat, dit forløb uden tvivl er. 🌟
🤔 Men hvor går det galt?
Det kan du blive klogere på her, hvor du får 4 typiske grunde til, at du ikke lykkes med at tiltrække deltagere til dit fysiske forløb.
Vil du også have fingre i 5 konkrete tips?
Udfyld formularen nedenfor og få hele dette indlæg pakket ind som en lækker e-bog PLUS 5 bonustips til, hvordan du får flere deltagere på dine fysiske forløb.
Skriv dig op herunder 👇 Så lander e-bogen + de 5 tips i din indbakke med det samme!
4 grunde til, at du ikke får deltagere på dine fysiske forløb
1. Du glemmer at kommunikere direkte til målgruppen
Jeg ser det igen og igen. Eksperter der udbyder givende og gennemarbejdede forløb – men er bange for at gå glip af en tilmelding, hvis de kun kommunikerer til en skarpt afgrænset målgruppe.
– Man ved jo aldrig, om der er en helt uden for målgruppen, der har lyst til at hoppe med vel?
Jeg forstår godt, hvorfor du tænker sådan.
👉 Problemet er bare, at når du kommunikerer til alle – så kommunikerer du til ingen.
Det er afgørende, at du kender og forstår din målgruppe. Hvem er de? Hvad er deres behov? Hvad motiverer dem til at deltage i et forløb, der kommer hele vejen rundt frem for et lille online kursus, der kan gennemføres på et par timer?
Du har sikkert læst det 100 gange før. Det er der en god grund til. Virkelig mange virksomheder derude spilder krudt på opslag, nyhedsbreve, blogindlæg og annoncer – uden at ramme plet. 🎯
Så husk ⭐ Når du målretter din kommunikation og markedsføring til en afgrænset målgruppe og dermed udelukker andre, skaber du ikke dårligere resultater.
Tværtimod.
Du taler direkte ind i hjerterne hos dem, du for alvor kan rykke og gøre en forskel for på dine forløb. ❤️ Dem, der vil elske at hoppe med på alt det andet, du tilbyder – og med glæde anbefaler dig til andre. Det er noget, der er guld værd for din forretning på den lange bane. ✨
Den hårde sandhed er...
... at selv om dit forløb giver deltagerne guldkorn efter guldkorn og ændrer perspektiver, vaner, handlemønstre – ja, liv! – så er det altså ikke alle, der brænder for at åbne lige netop din skattekiste.
Det er du nødt til at se i øjnene for at ramme dem, du virkelig kan gøre en forskel for.
2. Du glemmer at holde din online tilstedeværelse aktiv
Online synlighed er ikke noget, du bare kan tænde og slukke for efter behov. I hvert fald ikke hvis det skal virke og skabe resultater…
Det går altså ikke kun at arbejde på at være synlig online, når det er tid til at skaffe deltagere på dine kurser og uddannelser.
Især ikke hvis du tilbyder fysiske forløb, hvor din målgruppe både skal investere en høj andel af tid og penge på at tage skridtet og hoppe med ombord. ⏳💸
Fremstår din hjemmeside og sociale medier ikke opdaterede, professionelle og indbydende? Er der radiotavshed på dit nyhedsbrev i al den tid, du ikke kører salgskampagner?
Så anbefaler jeg virkelig, at du skifter strategi og i stedet gør en indsats for løbende at dele indhold, der er relevant og værdifuldt for din målgruppe.
🌟 At du sætter skattekistens låg på klem, så din målgruppe kan få et smugkig på alt det guld, der venter, hvis de tilmelder sig et forløb hos dig.
På den måde forbliver du i din målgruppes bevidsthed, så de er helt skarpe på, hvem du er, hvad du tilbyder og hvordan du kan gøre en forskel næste gang, du sender et godt tilbud i deres retning.
Godt content er aldrig spild af tid!
Ud over at holde din målgruppe varm mellem dine salgskampagner, er dit arbejde med at lave guides, tjeklister og andet godt indhold også med til at opbygge autoritet og give dig bedre placeringer på Google.
Det er altså en virkelig god investering at bruge krudt på at lave indhold for at synliggøre din virksomhed – også på den lange bane.
3. Du glemmer at gøre udbyttet soleklart
Fremgår det tydeligt for din målgruppe, hvad de får ud af at deltage på netop dit forløb? Og ved de præcis, hvor de skal henvende sig for at få svar på deres spørgsmål?
🤓 Det lyder måske som en no-brainer.
Ikke desto mindre oplever jeg til tider, at udbyderne derude ikke lykkes med at gøre det klart for potentielle deltagere:
- hvad de får ud af at deltage på kurset eller uddannelsen.
- hvordan forløbet adskiller sig fra andre tilbud på markedet.
- hvilke kompetencer, de får med i bagagen.
Især på kurser eller uddannelser med fokus på personlig udvikling kan det være en udfordring. Det skyldes primært, at udbyttet kan variere fra person til person og dermed ikke kan koges ned til en eller flere konkrete kompetencer.
Uanset hvilke udfordringer, dit forløb hjælper med at løse, er det vigtigt, at du gør det så tydeligt som solen på en skyfri dag, hvad potentielle deltagere får ud af deres investering hos dig. ☀
Det er også vigtigt, at du sidder klar til at hjælpe din målgruppe med at tage den rigtige beslutning og besvare de spørgsmål, der måtte dukke op undervejs.
Kort sagt 👉 Kan din målgruppe ikke se den transformation, de kan opnå på dit forløb, og finder de ikke svar på deres spørgsmål – ja, så er de hurtigt videre i deres søgen efter en løsning, der matcher deres behov.
Tilgængelig. Tålmodig. Tydelig.
Du spænder ben for din virksomheds succes, hvis du springer over, hvor gærdet er lavest, når det kommer til at gøre det klart for målgruppen, hvad de får ud af at tilmelde sig dit fysiske forløb.
Vær derfor 1: Tilgængelig, 2: Tålmodig og 3: Tydelig.
Kun derigennem kan du guide dem til at tage den endelige beslutning og tilmelde sig netop dit kursus eller uddannelse.
4. Du glemmer at bevare relationen til tidligere deltagerne
Sidste dag på dit forløb er veloverstået. Tak for denne gang 👋 Så er det bare om at komme videre med forberedelserne til næste hold.
⚠ Her skal du lige stoppe op en gang…
For er der noget, der absolut ikke må gå din næse forbi, så er det at gøre en indsats for at bibeholde en god relation til dine tidligere deltagere.
Alle de personer, der vælger at investere i netop dit fysiske forløb, er dine ambassadører.
De anbefaler dig til andre og kan altså være direkte anledning til, at dit næste hold bliver fuldt booket.
De hopper måske endda selv med, hvis du udbyder andre forløb, der er relevante for dem, f.eks. forløb, der ligger i forlængelse af hinanden eller forløb inden for samme tema.
Måden du kan opretholde den gode relation med tidligere deltagere er ved at være i regelmæssig kontakt med dem. Det kan f.eks. foregå ved, at du faciliterer en netværksgruppe, hvor tidligere deltagere mødes og fortsat lærer og inspirerer hinanden. Du kan også med fordel følge op på dine deltageres fremskridt via email, hvor du giver dem ekstra værdi og tilbyder ekstra støtte.
👉 Og glem nu ikke at få feedback!
Det er så ærgerligt, når ris og ros fra tidligere deltagere ikke bliver indsamlet og brugt til dels at tage dit forløb til nye højder, og dels til at formidle til andre i målgruppen, hvad de får ud af at deltage.
En god måde at huske at få feedback er at strukturere indsatsen ved f.eks. at udsende spørgeskemaer på email automatisk, hver gang et forløb lakker mod enden. Undervejs på kurset eller uddannelsen kan du også spørge deltagerne om feedback og måske endda bede udvalgte om at fortælle om deres oplevelse i et videoklip.
En ting er nemlig, at du fortæller om, hvilken forskel dit fysiske forløb kan gøre for målgruppen. ⭐ En anden er, når andre fortæller om det – det er noget, der får potentielle deltagere til at tage skridtet og tilmelde sig!
Både kritik og ros er guld værd
Når tidligere deltagere føler sig set og oplever, at deres input bliver taget alvorligt, øger det tilliden til dig og styrker din virksomheds omdømme.
Det giver dig altså ikke kun værdifuld indsigt i, hvad du skal arbejde på for at forbedre kvaliteten af dine kurser eller uddannelser. Det fører også til gentagne køb og langvarige relationer.
Hvordan ser det ud hos dig?
Måske kan du stikke tomlen i vejret til alle de 4 grunde ovenfor 👍 Der er bare helt styr på det.
Måske er der plads til forbedringer..?
Uanset hvad, håber jeg, du er blevet klogere på, hvad du skal være opmærksom på, hvis du vil lykkes med at få fyldt holdene op på dine fysiske kurser og uddannelser.
Del gerne dine egne erfaringer med os og andre læsere i kommentarfeltet nedenfor. Giv tips, stil spørgsmål – alle kommentarer er velkomne! 😊
Inden du smutter…
… så husk at få flere deltagere på forløb med fysisk fremmøde kræver tid, tålmodighed og en strategisk tilgang.
Det er en løbende proces, der kræver, at du holder gryden i kog og løbende optimerer og tilpasser dig markedets behov.
Resultaterne opstår ikke fra dag 1 – men ved at forstå din målgruppe, tilbyde værdi og opbygge relationer kan du få succes med at tiltrække deltagere til dine forløb over tid.
Husk også, at du kan hente hele dette blogindlæg som e-bog ved at udfylde formularen nedenfor.
Så får du e-bogen PLUS 5 konkrete tips til, hvordan du kan sikre dig, at dine hold bliver fyldt op næste gang.
Skriv dig op herunder og få fingrene i e-bogen + de 5 bonustips. 👇