3 geniale e-mail automation flows du bør kende

3 geniale e-mail automation flows du bør kende

Du har sikkert hørt det før. At du skal i gang med det der e-mail automation – også kaldet automatiserede e-mailserier eller flows. Det er nemlig en af de smarteste måder at automatisere noget af din markedsføring på, så du – efter at have lavet alt arbejdet én gang – kan få dine e-mails til at arbejde for dig og opbygge tillid og brandpleje og ikke mindst score leads og salg til dig helt automatisk.
Derfor vil vi introducere dig til nogle af de mest oplagte flow, du med fordel kan sætte op.
Men inden vi går i gang, skal du lige have en ordentlig introduktion. For hvad er det der e-mail automation egentlig? Du kender sikkert allerede til det almindelige nyhedsbrev. Du ved – nyhedsbrevet som du skriver og derefter sender ud til din liste. Automatiske e-mails fungerer anderledes. De bliver nemlig ‘trigget’ af en bestemt handling fx køb af et bestemt produkt, at de tilmelder sig dit nyhedsbrev eller klikker på et bestemt link.
Ud fra disse handlinger kan du lave en række af e-mails, som modtageren automatisk får. Den helt store fordel er, at dine mails bliver mere relevante, fordi de er baseret på en handling og dermed er mere målrettede. Hvis en person fx har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, er det fordi, de gerne vil høre fra dig – derfor er det oplagt med et automatiseret flow af e-mails, hvor modtageren langsomt kan lære dig bedre at kende.
 

Derfor skal du automatisere dine nyhedsbreve

  • De skaber en tættere relation mellem dig og dine læsere (fordi du sender mere relevant indhold og ikke spammer i blinde) – derfor kan de hjælpe dig med at opbygge tillid og modne potentielle kunder
  • Langt højere åbningsrate – dine automatiserede nyhedsbreve bliver i højere grad åbnet og læst, fordi de er mere relevante for læseren
  • De sættes op én gang, og så arbejder de for dig løbende i månedsvis eller uendeligt
  • De er effektive til kampagner og hjælper dig til at bygge op til salg eller mersalg

 

3 geniale automation flows, som du kan sætte op i dag

#1   Velkomst e-mail flow

Giv dine nyeste læsere en varm velkomst, så de kan lære dig at kende.

Hvornår? Når en ny læser tilmelder sig dit nyhedsbrev eller en af dine andre nyhedsbrevslister, hvis du har flere nyhedsbreve til bestemte grupper.
Den vigtigste funktion ved dette flow er, at det kan hjælpe med at opbygge tillid og “modne” potentielle kunder. Ofte er det for vidensvirksomheder en lang proces, kunderne skal igennem, før de foretager et køb. Derfor er tanken, at de ved hjælp af dette flow kan lære dig bedre at kende. 

Dit velkomst e-mailflow kunne fx se sådan ud:

Mail 1: Byd læseren velkommen og mind dem om, hvad de har signet op til. Del din freebie, hvis du har lovet sådan én ud, sammen med en personlig hilsen og et par ord om dig og hvad du er begejstret for. Her kan du også med fordel forventningsafstemme og eksempelvis dele med læseren, at du over de næste uger vil dele x antal mails. Så ved de, hvad der venter. 
Mail 2-4: Del noget brugbart indhold. Fx dine mest populære blogindlæg (ét af gangen!) eller en test til læseren, som du har haft succes med.
Mail 5: Byg op til salg af nogle af dine bedst sælgende produkter ved at dele mere relevant indhold.
Mail 6: Del eksklusivt indhold, som kun er til nyhedsbrevslisten og ikke er til at finde på din hjemmeside fx et godt tip.
Mail 7: Del noget indhold om dig selv og din virksomhed på en interessant og relevant måde, hvis dit brand og din historie er relevant for det produkt, du sælger – hvilket ofte er tilfældet hos vidensvirksomheder og personlige brands. Lad din læser lære dig bedre at kende på en måde, som gør dine produkter mere attraktive. Vis at du er eksperten.
Mail 8: Del en reference eller en case om, hvordan du har hjulpet en af dine kunder gennem et specifikt produkt, sammen med en rabatkode til dette produkt – altid tidsbegrænset rabat, så du motiverer til handling nu.
Med andre ord: Sørg for, at der bliver taget god imod din nye læser, som måske lige har mødt dig. Del ud af din viden, så du kommer godt fra start med din nye potentielle kunde.
TIP: Du kan med fordel indbygge en minikampagne i dit velkomst flow, så modtageren efter de første mails også får et tidsbegrænset tilbud, fx med en rabat eller en ekstra bonus på et produkt. Det fungerer bedst, hvis det er et produkt eller en ydelse, som du sælger hele året. Så hvis du sælger kurser eller forløb på bestemte datoer, skal det løbende rettes til, så dit flow altid er relevant.
Er du ikke så vild med at give rabat? Så kan du også tilbyde en bonus (fx et andet mindre produkt oveni), som læseren får med, hvis han eller hun slår til nu med at købe et af dine produkter.
BONUS TIP: Hvis du fx har forskellige freebies eller content upgrades, så kan det til tider give mening at have forskellige flows. Så kan du nemlig lave flows om forskellige emner. Overvej dog først om ét samlet flow kan gøre det.
 

#2 Indholdsbaseret e-mailflow

Udnyt at din læser viser interesse for et af dine produkter og send dem relevant indhold om netop det produkt.

Hvornår? Når en læser klikker ind på et bestemt link i et af dine nyhedsbreve fx et bestemt produkt, så laver du et flow der passer hertil med mere indhold om det produkt. Du bygger op til, at de køber et af dine produkter eller ydelser, der matcher dette. 
I dine nyhedsbreve eller i dit velkomst e-mailflow har du måske introduceret et eller flere af dine produkter. Måske har du en uddannelse eller et større forløb, som læseren har klikket på og dermed vist interesse for.
Du ved, at jo dyrere produktet er, jo større en beslutning er det for din potentielle kunde. Derfor vil du sende mere info om netop dette produkt til læseren, mens interessen stadig er der.
Så kan du lave en serie af e-mails, der fokuserer mere på netop det produkt, hvor du naturligvis stadig deler masser af din viden, så det ikke er ren salgsgas, men du kan dele tips og tricks, cases og lign.
Det kan du fx indkludere i dit indholdsbaserede e-mailflow:

  • Brugbar viden og små tips, som læseren kan bruge allerede i dag
  • Små dele af det, I går i dybden med på fx den uddannelse eller det forløb, du vil sælge
  • Cases
  • En tidsbegrænset rabat eller bonus

Det samme kan du gøre, hvis læseren klikker på et link til et bestemt blogindlæg i et af dine nyhedsbreve, så du ved, at læseren interesserer sig for et bestemt emne og dermed kan sende mere indhold om det samme til læseren, hvor du evt. introducerer nogle af dine produkter i den kategori.
 

# 3 Købsbaserede e-mailflow

Hjælp dine kunder med at få mest muligt ud af dit produkt

Hvornår? Efter at en kunde har købt et specifikt produkt hos dig.
Hvad kunne kunden have gavn af at modtage af nyhedsbreve til at følge op på købet?
Det kan være, at dit produkt er svært at bruge, og at en kunde kunne bruge en række nyhedsbreve, hvor du viser eller forklarer, hvordan man bruger produktet korrekt, vedligeholder eller undgår problemer med produktet? Du kan lave nyhedsbreve med inspiration til, hvordan produktet kan bruges, og hvordan det skaber mest værdi for kunden.
Hvis I oplever en række gentagne spørgsmål fra jeres kunder om dette produkt eller jeres produkter generelt, kan svarene på disse spørgsmål måske omdannes til et nyhedsbrev eller how-to-videoer, kunden automatisk modtager efter købet.
Det kan også være, at du vil sikre, at kunden rent faktisk får brugt dit produkt, så de får glæde af det og ikke blot har spildt deres penge. Så kan et sådant flow være med til at aktivere din kunde bl.a. ved at hive fat i nogle af fordelene ved dit produkt, og hvordan det kan bruges. Sælger du fx bøger eller kurser, kan du bruge det som opfølgning, så de får lettere ved at huske materialet og implementere det.
Senere i flowet kan du introducere et andet produkt som kunden kan have gavn af som supplement til det køb, der allerede er foretaget. 
Det kan du fx inkludere i dit købsbaserede e-mailflow

  • Send en mail om hvordan man bruger produktet mest effektivt.
  • Send en mail med inspiration til hvordan man f.eks. kan bruge produktet på en mere utraditionel måde.
  • Send en mail om hvordan man undgår at skade produktet eller undgår de frustrationer, nogle kunder kan have med produktet.

 
Har du fået blot på tanden ift. at komme i gang med automatiserede e-mailserier?
Du kan se listen med alle triggers i Mailchimp her og selv få ideer til, hvilke e-mail flows du ellers kan sætte op.
 
Et ekstra tip!
Hvis du gerne vil hurtigt i gang, er et godt tip: genbrug! Du har sikkert allerede lavet gode nyhedsbreve til dine læsere tidligere, som du med fordel kan genbruge, så nye læsere ikke bliver snydt for dine guldkorn.
 
PS: Har du brug for hjælp til at komme i gang? Vi har netop lanceret et spritnyt produkt til dig, der vil have hjælp til e-mail automation med 3 forskellige pakker, så du kan vælge den, der passer til dit behov. Læs alt om, hvordan vi kan hjælpe med e-mail automation her.
 

Skriv til mig Har du brug for hjælp til din online tilstedeværelse?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig, så du kan styrke dit brand og tjene flere penge.

Vil du dele denne artikel?

Del på Facebook
Del på Twitter
Del på Linkdin
Del på Pinterest

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *